رویکرد دفتر تبلیغات، اسلامی‌سازی علوم انسانی است
کد خبر: 3771984
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱

رویکرد دفتر تبلیغات، اسلامی‌سازی علوم انسانی است

گروه معارف - رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: رویکرد دفتر تبلیغات اسلامی اساسا توانمندسازی علوم اسلامی و همچنین اسلامی‌سازی علوم انسانی است که در چند سال اخیر با اتخاذ رویکرد مسیر محوری و تقویت آن، به حل مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، می‌پردازد.

رویکرد دفتر تبلیغات، اسلامی‌سازی علوم انسانی استبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی امروز در نخستین نشست مشترک روسا و معاونین پژوهشی مراکز حوزوی و دانشگاهی مشهد که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی برگزار شد، با اشاره به رویکرد توانمندسازی علوم اسلامی و اسلامی‌سازی علوم انسانی اظهار کرد: بر همین اساس هر اندازه همکاری شود تا برنامه‌های مشترک شکل گیرد، پسندیده خواهد بود، به خصوص در اموری که اشتراک آسان‌تر است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ممکن است این همکاری در برخی امور دشوارتر باشد تا برای یک پروزه دو مرکز پای کار بیاید اما در خصوص ارائه مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی اقدامات مشترک آسان است که می‌توان مجموعه محور باشد و بقیه مجموع‌ها در هیات تحریریه حضور یابند و در تامین مقالات همکاری لازم را داشته باشند.

لک‌زایی با بیان اینکه کرسی‌های مشترک مانند کرسی‌های ترویجی و تخصصی که این مدل هم اعم از نظریه‌پردازی، نقد و نوآوری است، می‌توان با همکاری مجموعه‌ها همراه باشد، تصریح کرد: کرسی‌های تخصصی به این دلیل که مراحل طولانی‌تر دارند و گاهی ممکن است چند سال به طول بیانجامد تا به سرانجام برسد، با دشواری بیشتری همراه است و حتما در اینجا لازم است که مراکز دیگر هم حضور پیدا کنند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: بخش‌هایی که ماهیت آن‌ها کار مشارکت است، می‌توانند در اولویت همکاری‌های مجموعه‌ها قرار گیرد؛ به عنوان مثال همایش «امام علی(ع)؛ الگوی معنویت و عدالت در جهان امروز» و یا همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» از جمله همایش‌های ثبت شده است که اعضای هیات علمی می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند و این موارد تنها محدود به پژوهشگاه اسلام تمدنی نیست بلکه مربوط به همه مجموعه‌ها از جمله دفتر تبلیغات اسلامی در همه بخش‌ها از جمله بخش پژوهش در مشهد، قم و اصفهان و... است.

قوام سازه تمدن اسلامی به جریان پژوهشی و تولید علم است
در ادامه این نشست رييس دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي، حجت‌الاسلام محمدمهدی مسعودی، اظهار کرد: اگر به دنبال اهداف نهایی آرمانی در نظام اسلامی باشیم، از قله‌ها و اهداف آن، مساله تمدن اسلامی است که در طول این 40 سال تلاش‌های بسیاری شده که سازه این تمدن در بعد سخت افزاری و نرم افزاری ترسیم و ارائه شود.

وی اضافه کرد: در بخش سخت‌افزاری سازه تمدنی اسلام و آنچه که ما از تمدن نوین اسلامی به دنبال آن هستیم، سازمان‌ها و نهادهایی که متصدی امر فرهنگ، سیاست و اخلاق مردمان و ابعاد مربوط به اقتصاد جامعه دینی هستند، نقشی اساسی دارند. یکی از مهم‌ترین مسائل در خصوص این سازمان‌ها و نهادها، مساله ای است که امروز از آن به عنوان هم‌افزایی نهادی تعبیر می‌شود، البته هم افزایی که حداقل و حداکثری دارد و بعید به نظر می‌رسد در کوتاه مدت بتوانیم به یک سقف حداکثری از هم افزایی در سطح نهادهای متصدی امر طراحی تمدن اسلامی و ورود به عرصه‌های نرم افزاری تمدن، برسیم.

مسعودی عنوان کرد: مناسبت‌ترین موقعیت برای ایجاد بستر گفت‌وگو، بحث و همچنین تبادل اسناد توسط مجموعه‌ها و نهادها با توجه به اینکه ذات جریان نرم افزار تمدنی، دانش، علم و تولید علم است، هفته پژوهش خواهد بود چرا که مسلما قوام این سازه به جریان پژوهشی و تولید علم است و می‌توان طی برنامه مدونی این گفت‌وگوها را در سطح سازمان‌ها داشته باشیم.

رييس دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي اظهار کرد: دفتر تبلیغات اسلامی این ظرفیت را در طول 4 دهه بر خود واجب دیده است که در کنار پژوهش‌های بنیادی، سمت‌گیری به سمت اقدامات مرجعیتی، ابر اقدامات پژوهشی، نگاه بسیار جدی هم به مساله راهبردها در سطح سازمان داشته باشد؛ به ویژه راهبردهای پژوهشی که مسلما ناظر به اصلی‌ترین مسائل و نیازهای جامعه خواهد بود و در کنار شناسایی مسائل، به شناسایی راه‌حل‌ها نیز می‌پردازد.

وی افزود: اگر نگوییم صددرصد این اقدامات راهبردی در عرصه پژوهش اما بیش از 90 درصد سیاست گذاری‌ها و اقداماتی که در پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی صورت می‌گیرد زمینه خوبی برای گفت‌وگو است که یک پژوهش راهبردی، مساله محور و پاسخگو در خدمت نیازهای نظام قرار گیرد.

در این نشست، تفاهم‌نامه همکاری میان پژوهشکده اسلامی تمدنی و پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن به منظور همکاری در امور پژوهشی، ارتباطات بین‌الملل، بهره‌مندی از امکانات و توانمندی‌های یکدیگر، جهت تحقق اهداف میان این دو پژوهشکده به امضا رسید.

انتهای پیام

captcha