خودسازی؛ اولین فرمان حضرت امیر(ع) به مالک اشتر
کد خبر: 3772488
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
تفسیر نامه ۵۳ نهج‌البلاغه/2

خودسازی؛ اولین فرمان حضرت امیر(ع) به مالک اشتر

گروه معارف ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در ابتدای نامه ۵۳ نهج‌البلاغه به خودسازی اشاره شده است، گفت: خودسازی دارای مراحلی است که رعایت تقوای الهی اولین مرحله آن است، اینکه مؤمن از گناه پرهیز و ظرف وجودی خود را از گناه خالی کند.

خودسازی؛ اولین فرمان حضرت امیر(ع) به مالک اشتر

به گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام محمدرضا محمدی‌پیام، استاد حوزه و دانشگاه در دومین جلسه تفسیرنامه 53 نهج البلاغه که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی همدان در دانشگاه بوعلی سینا، بعدازظهر روز گذشته، 24 آذرماه برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدای این نامه امام علی(ع) مالک را به دونکته «خودسازی» و «مسئولیت‌پذیری» سفارش می‌کند.
وی افزود: امام(ع) به مالک یادآور می‌شود به نحوی رفتار کند که همانطور که در مورد حکومت پیشینیان مردم قضاوت کرده‌اند، حکومت او را به بهترین شکل قضاوت کنند.
وی با اشاره به یکی از فرازهای این نامه که به «ایثار» سفارش شده است، گفت: «اَمَرَهُ بِتَقْوَى اللّهِ، وَ ايثارِ طاعَتِهِ، وَ اتِّباعِ ما اَمَرَ بِهِ فى كِتابِهِ او را فرمان مى دهد به تقواى الهى، و مقدم داشتن طاعت خدا، و پیروى آنچه را که خداوند در کتابش» ایثار به معنای اثر دادن دیگران و جایگزین کردن آنان به جای خود در منافع است به نحوی که حاکم در حکومت داری خود دیگران را اولویت قرار دهد، اثر دیگران را اعمال کند، تقوای الهی و اطاعت الهی را مقدم شمارد و به نفع طاعت الهی کناره‌گیری کند.
محمدی با اشاره به مراحل خودسازی خاطرنشان کرد: در ابتدا رعایت تقوای الهی است، اینکه مومن از گناه پرهیز کند و ظرف وجودی خود را از گناه خالی کرده، مرحله دوم اطاعت الهی که آن ظرف وجودی را با عمل صالح پر کند.
این استاد دانشگاه با اشاره به مرحله سوم که فرمانبرداری از خداوند است، گفت: این فرمانبرداری از دو طریق انجام می‌شود؛ یکی عمل به فرائض که در قرآن کریم وجود دارد و الزام آور هستند و راه دوم مراجعه به سنن که شامل فضائل و مستحبات است که راه سعادتمندی بشر با این فضایل صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه مرحله چهارم خودسازی «یاری خداوند» است،گفت: این یاری خداوند نیز با چند روش که در ابتدا با قلب صورت می‌گیرد ایمان است که در درون خود انسان اتفاق می افتد، دوم با دست که عمل صالح خود را رقم می‌زند و سوم با زبان که امر به معروف و به نوعی تبلیغ برای دیگران است.
این استاد حوزه در پاسخ به اینکه چرا ما باید خدا را یاری کنیم؟گفت: حضرت علی(ع) خود در این نامه پاسخ می‌دهد که یاری کردن خداوند موفقیت و سربلندی را در پی دارد چراکه خدا ضامن شده که هر کس اورا یاری کند، یاری‌اش کند و هرکس خدا را عزیز کند او را عزیز نماید.
وی با بیان اینکه یاری کردن از خدا راه‌های مختلفی دارد، خاطر نشان کرد: بطور مثال یاری کردن از مظلومی یا قرض دادن به انسان نیازمند، محبت و همدلی را بین اعضای جامعه ایجاد کرده و در جامعه‌ای که اهل آن از هم حمایت کنند آن جامعه به یک جامعه یکپارچه تبدیل می‌شود که چیزی او را تهدید نمی‌کند و این عزت است.
انتهای پیام

captcha