حلم و بردباری برابر جاهلان؛ زمینه‌ساز آرامش انسان
کد خبر: 3774722
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳
صابری‌نسب تبیین کرد؛

حلم و بردباری برابر جاهلان؛ زمینه‌ساز آرامش انسان

گروه معارف - چهره قرآنی کشور گفت: از آثار ارزنده سبک زندگی در نهج‌البلاغه حلم و بردباری مقابل جاهلان است، بدین‌معنا که انسان عاقل در برابر جاهل بردباری دارد، زیرا حلم به انسان‌ آرامش می‌دهد و انسان را از عداوت دور می‌سازد.

حلم و بردباری در برابر جاهلان؛ زمینه‌ساز آرامش انسان

حبیب‌الله صابری‌نسب، چهره قرآنی کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در ادامه مباحث سبک زندگی از منظر نهج‌البلاغه اظهار کرد: کلام روشن علی‌(ع) در نهج‌البلاغه بهترین سبک و شیوه زندگی است که در اجتماع بشری تأثیرگذار است، از این جهت ‌سه آیه از کلام وحی را به عنوان روش زندگی مطرح می‌کنیم.
وی ادامه داد: خداوند در آیه 63 سوره مبارکه فرقان می‌فرماید:«وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا؛ و هنگامی که جاهلان آن‌ها را مخاطب سازند به آن‌ها سلام می‌گویند (‌با بی‌اعتنایی و بزرگواری می‌گذرند) و در آیه 99 سوره مبارکه اعراف می‌فرماید:«خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلينَ؛ به هرحال با عفو و مدارا رفتار کن‌ و به کارهای شایسته دعوت نما و از جاهلان روی بگردان‌ و با آنان ستیزه مکن».

حلم، عداوت‌ها را از انسان دور می‌کند
چهره قرآنی کشور افزود: خداوند در آیه 114 سوره مبارکه توبه نیز می‌فرماید:«إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَأَوَّاهٌ حَلِيمٌ؛ به یقین ابراهیم (ع) مهربان و بردبار بود». همچنین آیات بسیاری در قرآن کریم به این نوع رفتار در زندگی اشاره دارد و ما را متوجه این امر اخلاقی در روش زندگی می‌کند، اینجاست‌ که علی‌(ع) با الهام از آیات قرآن کریم‌ در حکمت 206 نهج البلاغه می‌فرمایند:« أَوَّلُ عِوَضِ الْحَلِيمِ مِنْ حِلْمِه انَّ النَّاسَ أَنْصَارُهُ عَلَى الْجَاهِلِ؛ نخستین نتیجه‌ای که شخص بردبار از بردباری خود می‌برد این است که مردم در برابر جاهل و نادان از وی‌ حمایت خواهند کرد» بنابراین از آثار ارزنده سبک زندگی اسلامی در نهج‌البلاغه حلم و بردباری در برابر جاهلان است. حلیم به معنای خویشتن‌داری‌ به هنگام هیجان و غضب است و به معنای عقل هم بکار رفته که انسان عاقل بردباری در برابر جاهل دارد، زیرا حلم به انسان‌ آرامش می‌دهد و انسان را از عداوت دور می‌سازد.

علم توأم با حلم؛ از اوصاف متقین
صابری‌نسب‌ بیان کرد: حضرت علی‌(ع) ‌در خطبه 193 معروف به خطبه متقین می‌فرماید:«يَمْزُجُ الْحِلْمَ بِالْعِلْمِ؛ یکی از صفات متقین این است که علم را با حلم می‌آمیزند» و در حکمت 31 از شاخه‌های عدالت بحث استواری در حلم را معرفی می‌کند و در حکمت‌های ( 460-424-418-211-207) نیز مبحث علم‌ که روش و سبک زندگی متعالی انسانی است را با شیوه نوین بیان می‌کند که در تمامی روزگاران برای انسان‌های خردمند قابل استفاده‌ است و اگر در تمام جنبه‌‌های زندگی انسان این سبک اجرا شود آرامش را به خود و خانواده و جامعه باز می‌گرداند.
وی اظهار کرد: در پایان سخن حضرت علی‌(ع) را در غررالحکم‌ مطرح می‌سازیم که فرمودند‌: «ان الفضل اخلاق الرجال الحلم؛ برترین مردان با شخصیت دارای حلم و بردباری هستند.»
انتهای پیام

captcha