بزرگداشت خواجوی كرمانی برگزار شد/ تجلیل از مشاهیر شیراز در كرمان
کد خبر: 3780015
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵

بزرگداشت خواجوی كرمانی برگزار شد/ تجلیل از مشاهیر شیراز در كرمان

گروه فرهنگی ـ مراسم بزرگداشت خواجوی كرمانی، یكی از شاعران بزرگ پارسی‌گوی با حضور اندیشمندان و فرهنگوران در شیراز برگزار شد.

به گزارش ایكنا از فارس، مراسم بزرگداشت خواجوی كرمانی، یكی از شاعران بزرگ پارسی‌گوی امروز، 19 دی‌ماه با حضور اندیشمندان و فرهنگوران در جوار آرامگاه وی در شیراز برگزار شد.
حیدر اسكندرپور، شهردار شیراز در این مراسم با تأكید بر اینكه خواجوی كرمانی در حقیقت صاحب‌خانه شیراز است، گفت: مزار این شاعر بزرگ در جایی قرار گرفته است كه می‌تواند دائماً شیراز را ناظر باشد.
وی با تصریح اینكه تلاش می‌كنیم با اجرای رویدادهای فرهنگی و ادبی، اقتصاد شیراز را رویداد محور كنیم، از امضای تفاهم‌نامه همكاری با شهرداری كرمان خبر داد.
محمدصادق بصیری، معاون سیاسی ـ امنیتی استانداری کرمان نیز در این مراسم بر این نكته تأكید كرد كه میان فارس و كرمان ارتباطات فرهنگی، تاریخی و تمدنی وجود دارد.
وی بر لزوم انجام و گسترش تحقیقات درباره خواجوی كرمانی شد و گفت: خواجو یكی از شاعرانی بود كه علاقه فراوانی به حافظ داشت.
بصیری به برخی از آثار خواجوی كرمانی اشاره كرد و گفت: در آثار خواجو بیشترین حكمت و فلسفه را در عمل و نظر مشاهده می‌كنیم.
وی با تأكید بر اینكه خواجو در ریاستیزی كوشاست، گفت: خواجوی كرمانی در رسای اهل بیت(ع) نیز شعرهایی سروده است و در این راستا سوگ‌نامه‌هایی دارد.
عالم‌زاده، شهردار كرمان نیز در این مراسم برگزاری مراسم بزرگداشت خواجوی كرمانی در شیراز را ستود و خواستار هم‌افزایی معماری شهری و حوزه فرهنگی میان این دو شهر شد.
وی از برگزاری بزرگداشت مشاهیر شیراز در كرمان در سال آینده خبر داد و گفت: ایران اسلامی سرمایه‌های متعددی در زمره نخبگان دارد.

يادآور می‌شود، کمال‌الدین ابوالعطاء محمودبن علی‌بن محمود، معروف به «خواجوی کرمانی»، در سال ۶۸۹ هجری قمری در کرمان متولد شد و پس از کسب علم و فضائل به عشق ديدن بزرگان شيراز به اين شهر آمد. آرامگاه وی در كنار دروازه قرآن قرار گرفته است و يكی از جاذبه‌های گردشگری تاريخی و فرهنگی شيراز محسوب می‌شود.

انتهای پیام

captcha