گفت‌وگوی ادیان از آغاز فعالیت جریان‌های تندرو در اروپا پررنگ شد
کد خبر: 3780093
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۲
سعید جازاری:

گفت‌وگوی ادیان از آغاز فعالیت جریان‌های تندرو در اروپا پررنگ شد

گروه معارف -دکترای حقوق اسلامی گفت: هنگامی که جریان‌های تندروی اسلامی در اروپا فعالیتشان را آغاز کردند، موضوع گفت‌وگو میان ادیان در این منطقه از جهان پررنگ شد.

دیالوگ میان ادیان از آغاز فعالیت جریان‌های تندرو اسلامی در اروپا شکل گرفتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی حجت‌الاسلام سعید جازاری دیروز، 19 دی ماه، در دومین نشست تخصصی کنفرانس بین‌المللی تربیت در ادیان ابراهیمی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهار کرد: با شکل گیری جریان‌های تندروی اسلامی در اروپا و غرب مسئله‌ای به نام دیالوگ بین ادیان پررنگ شد چرا که داعیه تشیع مبنی بر خردگرایی به اثبات رسید و واتیکان را تشویق به این امر کرد. در نتیجه همین رویکرد جدید بود که دیالوگ رسمی با برخی از علمای قم، متفکران و اندیشمندان آغاز شد و این بحث مطلعی شد برای اینکه امسال بتوانیم این هیئت عالی‌رتبه را به صورت رسمی به ایران دعوت کنیم و به مشهد بیاوریم.
 
وی با اشاره به تاریخچه گفت‌وگوی بین ادیان، خصوصاً میان شیعه و مسیحیت، گفت: اولین جریان دیالوگ بین شیعه و مسیحیت در زمان لویی ماسینیون، شرق‌شناس و اسلام‌شناس فرانسوی، شکل گرفت و در سال 1956 کنفرانسی با حضور وی با نام امام صادق(ع) برگزار شد که خروجی آن 3 کتاب ترجمه شده بود که این کتاب‌ها به علم حروف و جفر در اسلام مربوط می‌شود. در واقع این کتب اولین نتیجه آن کنفرانس بود. همچنین در سال 1960 نیز در لیون فرانسه نشستی در خصوص بررسی مذهب شیعه برگزار شد که در آن شیعه‌شناسی به منزله یک علم از طرف هانری کربَن، فیلسوف، ایران‌شناس، اسلام‌شناس و شیعه‌‌شناس فرانسوی، به رسمیت شناخته شد.
 
استاد مدعو انیستیتو کاتولیک پاریس ادامه داد: در حقیقت تا پیش از آن، شیعه تنها به منزله یک فرقه و مذهب در دل اسلام شناخته می‌شد، اما در سال 1956 برای نخستین مرتبه کرسی شیعه‌شناسی در محافل علمی تشکیل شد و به صورت رسمی کار خود را در دانشگاه سوربن و سایر دانشگاه‌های فرانسوی آغاز کرد. در واقع رسمیت پیدا کردن دیالوگ بین اسلام، شیعه و مسیحیت کاتولیک را باید از هنگام سفری که پاپ مسیحی به ایران داشت دانست. طی سفری که پاپ به آسیا و خاورمیانه داشت، به دعوت ایران در فرودگاه مهرآباد چند ساعتی را با چند تن از علمای مشهد، تهران و اصفهان به گفت‌وگو پرداخت.
 
وی با اشاره به جایگاه کشور فرانسه در عالم مسیحیت گفت: باید واتیکان را به فرانسه مرتبط دانست، چرا که نظریه‌پردازان فرانسوی تغذیه‌کنندگان واتیکان هستند؛ در واقع نباید به فرانسه به مثابه یک کشور مسیحی صرف نگریست، چون مذهب مسیحیت فقط به این کشور محدود نمی‌شود، بلکه فرانسه بر بیش از 45 کشور دنیا اثرگذار است. در دنیا اصطلاحی هست به نام فرانکوفونی، فرانسه‌زبانی یا مجموعه افراد، دولت‌ها و حکومت‌هایی که زبان آن‌ها فرانسه است و مدعی است شیوه اندیشه، فرهنگ و متد اندیشه فرانسوی در 45 کشور دنیا وجود دارد. 

استاد مدعو انیستیتو کاتولیک پاریس اظهار کرد: دیالوگ بین دینی از سال 1970 آغاز و تا 1978، یعنی تا انقلاب اسلامی، به مدت کوتاهی ادامه پیدا کرد چرا که حوزه‌های علمیه در آن دوره با دوره پس از انقلاب متفاوت بود و به همین جهت این دیالوگ ها کمتر مورد اهمیت قرار می گرفت. به طور کلی شناخت غرب از تشیع مربوط به اواخر قرن 19 می‌شود که این شناخت در سال 1860 در ابعاد معرفتی و عرفانی شیعه و بعد فلسفی آن، خصوصاً در حوزه شناخت، بود. شناخت شیعه در بعد معرفتی موجب ایجاد نهضتی شد که به رویکردهای لویی ماسینیون ختم شد.

 
وی اظهار کرد: البته پیش از این جریان، باید به یکی اندیشمندان فعال در این زمینه نیز اشاره کرد که آثار وی در مجموعه آستان قدس رضوی نیز موجود است؛ او فردی به نام هانری لوان بود که کتابی را با نام «فاطمه، دختر پیامبر(ص)» نگاشت. او کشیشی کاتولیک و از رجال برجسته اواخر قرن 18 فرانسه است که کتاب او به اثری شاهکار در جهان تبدیل شد.
 
انتهای پیام
captcha