تعمیق‌بخشی به هویت دینی ورزشکاران؛ از تکالیف مهم وزارتخانه ورزش و جوانان
کد خبر: 3780892
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴

تعمیق‌بخشی به هویت دینی ورزشکاران؛ از تکالیف مهم وزارتخانه ورزش و جوانان

گروه فعالیت‌های قرآنی - سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی گفت: آنچه بیشتر از کسب رتبه در مسابقات قرآن حائز اهمیت است، معرفی چهره‌های جدید قرآنی خواهد بود، چرا که یکی از تکالیف وزارت ورزش و جوانان، تعمیق‌بخشی به هویت دینی ملی انقلابی جوانان و وزرشکاران است که می‌تواند به عنوان عنصر قوی فرهنگی در جامعه دنبال شود.

تعمیق‌بخشی به هویت دینی ورزشکاران؛ از تکالیف مهم وزارتخانه ورزش و جوانانحسن عزیزی، سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره‌ کل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، اظهار کرد: چهارمین دوره مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن‌ کریم وزارت ورزش و جوانان در مرحله شهرستانی و در بیش از 10 شهرستان خراسان‌رضوی برگزار شد که در 28 دی‌ماه نیز مرحله استانی آن دنبال می‌شود.
وی ادامه داد: این مسابقات در رشته‌های «قرائت تحقیق»، «حفظ یک جزء»، «حفظ ده جزء»، «حفظ کل قرآن» و بخش ترکیبی هم شامل آزمون شفاهی و کتبی که تحت عنوان فهم زبان قرآن که منبع آزمون نیز کتاب «قرآن در آینه امام علی(ع)» نوشته آیت‌الله جوادی آملی است.
عزیزی با بیان اینکه 150 نفر از نخبگان و برگزیدگان مرحله شهرستانی در مسابقات استانی شرکت می‌کنند، بیان کرد: این مسابقات بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی در آستانه چهلمین سالگشت پیروزی انقلاب اسلامی است و امید می‎‌رود این فرآیند به عنوان یک جریان مستمر فرهنگی در بین هیئت‌های ورزشی، سازمان‌های مردم نهاد جوانان، مراکز مشاوره و... نهادینه شود که هرکدام از آن‎ها نیز مسابقات این چنینی را برگزار کنند و این جریان، به عنوان یک جریان مستمر به همه جامعه تسری پیدا کند.

کمترین چالش در بحث اعتراضات
سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره‌ کل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی تصریح کرد: بزرگ‌ترین ویژگی و وجه تمایز این دوره از مسابقات در مقایسه با سنوات گذشته، استفاده از داوران و اساتید برجسته قرآنی است که در تراز ملی هستند، بدین صورت که در مسابقات کمترین چالش را در بحث اعتراضات متسابقین خواهیم داشت و این موضوع هم به کیفیت مسابقات کمک می‌کند و هم زمینه‌ای را برای جلب گرایش جوانان، ورزشکاران و کارکنان فراهم می‌کند که بتوانند در چنین رویدادهایی حضور بیشتری داشته باشند.
وی افزود: در مرحله کشوری این مسابقات قرار است چهره‌های برتر شناخته شوند و در ادامه از نفرات اول تا سوم تجلیل می‌شوند و بعد از این مرحله، در نیمه اول اسفندماه مسابقات ملی در شهر تبریز استان آذربایجان شرقی دنیال خواهد شد.
عزیزی عنوان کرد: امیدوار هستیم همان‌طور که خراسان‌رضوی به عنوان یکی از تیم‌های برتر چه به لحاظ تیمی و انفرادی در سال‌های گذشته رتبه‌های اول تا سوم را کسب می‌کرد، در سال جاری هم بتواند از جایگاه قرآنی استان دفاع کند.

سهم بیشتری به شهرستان‌ها تعلق می‌گیرد
سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره‌ کل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی تصریح کرد: در سال جاری پیش‌بینی شده سهم بیشتری به شهرستان‌ها تعلق گیرد که بتوانند در حوزه جوان‌گرایی مشارکت بیشتری داشته باشند و در عین توجه به حضور موفق در عرصه ملی، بتوانیم چهره‌های جدید‌تر و کمتر شناخته شده در سطح استان داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: برای اینکه این برنامه به عنوان یک رویدادی مستمر فرهنگی دنبال شود، بنا ما این است که در سال آینده حداقل 10 رویداد قرآنی با محوریت هیئت‌های ورزشی به ویژه برای هیئت‌های پرمخاطب مانند فوتبال و همگانی را رقم بزنیم. به این دلیل که این هیئت‌ها در حوزه فرهنگی تکلیف دارند و به نظر می‌رسد در این موضوع می‌توانند مشارکت بیشتری داشته باشند.
عزیزی در خصوص مدل‌آوری استان در سال گذشته و در دو بخش بانوان و آقایان اظهار کرد: سال گذشته و در سومین دوره این مسابقات، هفت نفر جز رتبه‌های اول تا سوم کشوری شدند که در مجموع جز سه رتبه برتر بودیم. در بخش آقایان توانستیم سه عنوان اولی، دو عنوان دومی و دو عنوان سومی را کسب کنیم. همچنین در در بخش بانوان نیز سه رتبه اول، دو رتبه دوم و هفت رتبه سوم در رشته‌های مختلف داشتیم.
سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی گفت: وزارت ورزش و جوانان در سال جاری در تعداد رشته‌ها تجدیدنظر کرد. در دوره گذشته شرکت‌کنندگان در 11 رشته باهم به رقابت می‌پرداختند که در سال جاری این تعداد به 5 رشته کاهش یافت. نگاه وزارتخانه این بود که ما هرچه می‌توانیم به سمت کیفی شدن برنامه حرکت کنیم و رویکرد تخصصی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: در این دوره از مسابقات سعی بر آن شد از تجربه و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی بهره ببریم البته این موضوع در سال‌های گذشته نیز اتفاق می‌افتاد اما امسال با رویکرد تعمیق‌بخشی و جریان‌سازی رسانه‌ای وارد این مسابقات شده‌ایم و تلاش ما این است این مسابقات چه در بخش افتتاحیه و چه در بخش اختتامیه با برنامه‌ریزی منسجم‌تری دنبال شود. همچنین حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی و نهادهایی که در این موضوع می‎توانند ایفای نقش داشته باشند، این ذهنیت را ایجاد می‌کند که این مسابقات می‌تواند در حوزه ارتقای فرهنگ عمومی جامعه، اینکه نقش قرآن در جامعه بسیار رفیع است، کمک کننده باشد. همچنین در سال جاری برای اولین‌بار، موضوع نظرسنجی با مرکز تخصصی نظرسنجی افکارسنجی ایسپا دنبال شد و تلاش این است.

سرمایه‌گذاری ما برروی نسل‌های سوم و چهارم است
عزیزی در ادامه خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که جمعیت ورزشکاران زیر 15 سال پررنگ‌تر شود، چرا که سرمایه‌گذاری ما برروی نسل‌های سوم و چهارم است و زمینه ترغیبی فراهم شود که بیشتر به محافظ قرآنی گرایش پیدا کنند و قطعاً برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند اثربخش باشد که این قشر دائماً خود را آماده نگه دارند و چشم انتظار برگزاری چنین رویدادهایی باشند، چرا که جولانگاه نمایش توانمندی آن‌ها در این حوزه است.
سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی اضافه کرد: اگر بخواهیم واکاوی از سه دوره قبل این مسابقات داشته باشیم، درمیابیم که این مسابقات دائماً در حال پوست‌اندازی بوده و نگاه رو به جلو داشته است. چرا که بر این عقیده هستیم باید رویکرد تخصصی و کیفیت بخشی به موضوعات همیشه دنبال شود.
وی تصریح کرد: خراسان رضوی داعیه فعالیت‌های قرآنی است و به عنوان یک قطب قرآنی به واسطه جامعه فرهیخته قرآنی حاضر در استان و قرار داشتن در کنار مضجع شریف امام رضا(ع)، انتظار می‌رود تیم خراسان رضوی در این مسابقات بدرخشد. باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به جوان گرایی که در برنامه‌های امسال پیش بینی شده است، برآورد ما این است که در رتبه‌های اول تا سوم باشیم. اما آنچه بیشتر از کسب رتبه برایمان مهم است، این خواهد بود که به معرفی چهره‌های جدید قرآنی بپردازیم و این فضای مثبت فرهنگی به منظور ارتقای سطح اخلاقی و ارزشی جامعه وزرشکاران جوان به عنوان یک جامعه الگو و مرجع ارتقا داده شود، چرا که یکی از تکالیف و وظایف ما، تعمیق بخشی به هویت دینی ملی انقلابی جوانان و وزرشکاران است که می‌تواند به عنوان عنصر قوی فرهنگی در جامعه دنبال شود.

انتهای پیام

captcha