نگاه خاص به فرهنگ ایرانی ـ اسلامی؛ از اهداف دو سالانه تذهیب‌های قرآنی
کد خبر: 3781183
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱

نگاه خاص به فرهنگ ایرانی ـ اسلامی؛ از اهداف دو سالانه تذهیب‌های قرآنی

گروه فرهنگی - دبیر هنری دو سالانه‌های تذهیب‌های قرآنی گفت: نگاه خاص به فرهنگ فاخر ایرانی اسلامی، دستیابی به هنر حال و آینده، پرهیز جدی از جانبه‌نگری در برگزاری دو سالانه‌ها، ارتقای سطح علمی و مخاطبین از طریق کارگاه ها، انتشار محتواهای آموزشی به شیوه گوناگون و...، از اهداف دو سالانه تذهیب‌های قرآنی است.

نگاه خاص به فرهنگ ایرانی ـ اسلامی؛ از اهداف دو سالانه تذهیب‌های قرآنیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، رضا مهدوی، دبیر هنری دو سالانه‌های تذهیب‌های قرآنی، شامگاه گذشته، 23 دی‌ماه در مراسم اختتامیه ششمین دو سالانه تذهیب‌های قرآنی که در  مؤسسه فرهنگی قدس برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: خوشبختانه این جشنواره از ابتدای تأسیس خود با فراز و نشیب‌های موجود، با نظم خاصی به مسیر خود ادامه داد تا اینکه به مرحله ششم خود رسید. امیدواریم که با سیاست‌های جدیدی که این دو سالانه با مساعدت بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته در پی گرفته، برنامه‌های کارگاهی را نیز به صورت منظم و مداوم در سال آینده داشته باشد و در دو سالانه آینده در مرحله بین‌المللی برگزار شود.
وی ادامه داد: نگاه خاص به فرهنگ فاخر ایرانی اسلامی، دستیابی به هنر حال و آینده، پرهیز جدی از جانبه‌نگری در برگزاری دو سالانه‌ها، ارتقای سطح علمی و مخاطبین از طریق کارگاه‌ها، انتشار محتواهای آموزشی به شیوه گوناگون و...، از جمله اقداماتی بوده است که در این مسیر از آن بهره‌مند شدیم.
دبیر هنری دو سالانه‌های تذهیب‌های قرآنی عنوان کرد: به عقیده برخی از صاحب نظران برگزاری این جشنواره‌ها نقش بسزایی در ارتقای هنرهای اصیل ایرانی به‌ویژه تذهیب و گل مرغ داشته است و ذائقه هنرمندان و مخاطبین خود را تحت تأثیر قرار داده است.
مهدوی اظهار کرد: ما نیز تمام تلاش خود را در این مسیر به کار برده‌ایم تا هنرمندان با کم‌ترین دغدغه و سختی، آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند و پس از برگزاری این نمایشگاه، کتاب ویژه‌ای از عکس‌های نمایشگاه تهیه و به آن‌ها ارائه شود تا آن‌ها بتوانند با استفاده از این عکس‌ها به آثار خود قدرت داده و آثار فاخرتری را خلق کنند.
وی تعداد آثار رسیده به این دو سالانه را بر شمرد و گفت: تعداد آثار رسیده به دبیرخانه 199 اثر از 154 شرکت کننده است که از این تعداد آثار رسیده، 96اثر در گرایش تذهیب، 80 اثر در گرایش گل و مرغ لاکی و آبرنگی، 12 اثر تشعیر، هشت اثر فرش و سه اثر هم در بخش کاشی سنتی از جمله آثاری بوده است که به این دوره از دو سالانه به دبیرخانه ارسال شده است.
دبیر هنری دو سالانه تذهیب‌های قرآنی خاطرنشان کرد: در این میان نیز تعداد آثار راه یافته به نمایشگاه 118 اثر بوده است که از این تعداد 55 اثر تذهیب، 44 اثر گل و مرغ لاکی و آبرنگی،12 اثر تشعیر، پنج اثر از طراحی فرش و سه اثر هم از طراحی کاشی سنتی؛ بوده است.
مهدوی گفت: 44 نفر از تهران، 33 نفر از خراسان‌رضوی، 19 نفر از اصفهان، 10 نفر از البرز و مازندران، هشت نفر از قزوین، پنج نفر از فارس، قم و چهار محال و بختیاری، سه نفر از آذربایجان شرقی و کردستان، دو نفر از گیلان، همدان، مرکزی و کرمانشاه، یک نفر نیز از خراسان شمالی آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کردند. این جشنواره به صورت ملی بوده اما یک نفر نیز از کشور افغانستان هم به دلیل علاقه‌ به به این هنر توانست در این جشنواره حضور یابد.
دبیر دو سالانه تذهیب‌های قرآنی تاکید کرد: امیدواریم که در دو سالانه‌های آینده شاهد حضور بیشتر شرکت کنندگان داخلی و خارجی از کشورهای مسلمان باشیم.
گفتنی است که در حاشیه این مراسم از کتاب آثار برگزیده پنجمین دو سالانه تذهیب‌های قرآنی رونمایی شد.

انتهای پیام

captcha