آموزش و پرورش به تنهایی قادر به تربیت 14 میلیون دانش آموز نیست
کد خبر: 3782055
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش:

آموزش و پرورش به تنهایی قادر به تربیت 14 میلیون دانش آموز نیست

گروه اجتماعی - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اصل سوم حاکم بر فعالیت های آموزش و پرورش مبنی بر توسعه مشارکت و مشارکت پذیری، گفت: ما موظف به تربیت 14 میلیون دانش آموز هستیم که در این بین به تنهایی قادر به انجام این مهم نخواهیم بود و کمک نهادها و دستگاه های دیگر امری الزامی است؛ لذا در خصوص کار فرهنگی و قرآنی به دنبال عملکرد جزیره ای نیستیم.

آموزش و پرورش به تنهایی قادر به تربیت 14 میلیون دانش آموز نیستبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی محمد رضا مسیب زاده دیروز، 26 دی ماه، در نشست سالانه هیات اندیشه ورزی قرآن، عترت و نماز در مجتمع فرهنگیان فارس مشهد در جمع اعضای این هیات با اشاره به اینکه طی 5 سال اخیر در وزارت آموزش و پرورش، روند برنامه‌ریزی شده‌ای برای آموزش های قرآنی دانش آموزان دنبال شده که به همت اندیش‌ورزی همکاران در این اداره کل و سایر کارشناسان رقم خورده است، گفت: ما نسبت به قرآن مسئول هستیم؛ نه نسبت به فعالیت های قرآنی. از سال 91 که به صورت رسمی ورود به کار کردیم، یک برنامه هدفمند 5 ساله را مرور و آغاز کردیم که در این طرح بررسی و پرداختن به طرح های قوی تر در اولویت قرار گرفت.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: از سال اول، یعنی سال 91، این فعالیت ها آغاز شد. بررسی طرح‌ها و برنامه‌های در حال اجرا در وزارت آموزش و پرورش با تشکیل اتاق فکر و حضور اندیشه ورزان، اساتید، صاحبان تجربیات و مربیان پیگیری شد و تأکیدمان بررسی برنامه ها و فعالیت ها بود تا متوجه شویم چه طرح هایی برای تربیت قرآنی دانش آموزان باید اضافه یا کم شود؛ به عنوان مثال به دلیل نبود نیروی انسانی احساس کردیم راه اندازی مدرسه قرآن وجاهت اجرایی ندارد و آرزوهایمان با داشته هایمان یکی نیست؛ لذا این طرح به مرحله اجرا نرسید.

مسیب زاده ادامه داد: 3 اصل همواره محور فعالیت‌های این اداره کل بوده است؛ اصل محوریت مدرسه، فراگیری در عین اثربخشی و توسعه در عین مشارکت. در سال نخست، طرح‌ها و برنامه‌ها را با محوریت این سه اصل در استان‌ها و مناطق دنبال کردیم که ماحصل آن بررسی اجرای طرح مختلف کتاب «ندای رحمت» بود؛ به عبارتی این کتاب الگوی فعالیت‌های ماست.

وی اظهار کرد: طی سال دوم به دنبال مستندسازی فعالیت‌ها و طرح ها بودیم و سال سوم، سال تولیدات برای این اداره کل بود. براساس مستندات نقاط ضعف و قوت فعالیت‌ها مشخص شد و بنا را بر این گذاشتیم تا کمبودهای محتوایی جبران شود. به عنوان نمونه برخی از فعالیت‌ها به طور کل محتوای لازم را نداشتند که با همکاری ویژه گروه‌هایی از حوزه و دانشگاه و کارشناسان این مجموعه برای جبران این نقص تولیداتی صورت گرفت. در همین راستا نزدیک به ۸۰ عنوان کتاب تهیه شده و برخی از آن نیز در دست تهیه است. تا سال های اخیر حدود ۶۵ عنوان کتاب در حوزه احکام، نهج البلاغه، تفسیر و صحیفه سجادیه و... منتشر شده است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سال چهارم این برنامه عنوان کرد: در سال چهارم بنا را بر رساندن محتوای تولیدی به سطح مدرسه گذاشتیم. سال 96 و 97 سال ارزیابی نتیجه این طرح است که آیا توانسته در بازه 5 ساله، به نتیجه برسد یا خیر؛ ارزیابی این طرح ها مستلزم رساندن محتوای تولیدی به مدارس است. در حال حاضر آنچه مسلم است، این است که تاکنون محتوای برنامه ها به 20 درصد مدراس هم نرسیده؛ لذا این فاصله از صَف تا ستاد همچنان وجود داشته و دلایل متعددی هم دارد؛ لذا کاهش فاصله صَف تا ستاد نیازمند بررسی و ارائه راهکار است.

وی ادامه داد: خیلی از کارشناسان این نظر را دارند که در این زمینه صَفی عمل کنیم و صرفا به مدرسه بپردازیم و یک عده نیز به دنبال هر دو هستند و معتقدند که اگر ستاد، جشنواره و برنامه های کشوری نباشد، در مدرسه هم اتفاقی نخواهد افتاد و یک عده هم صرفا به ستاد و برگزاری جشنواره چسبیده اند. این اتاق فکر از سال 91 راه اندازی شد و طی سال های اخیر تقویت شده و شیوه ها و برنامه ریزی های آن در راستای فعالیت های قرآنی مدون شده است.

مدرسه محوری، اولین اصل در فعالیت های قرآنی است
مسیب زاده با بیان اینکه 4 اصل بر برنامه‌های قرآنی آموزش و پرورش حاکم است، افزود: 3 اصل در برنامه های قرآنی آموزش و پرورش تاکنون با جدیت دنبال شده و پیگیری اصل چهارم با تأکیدات وزیر در دست اقدام است. تمام هم و غم ما این بود که نتیجه اجرای طرح های قرآنی به مدرسه بازگردد؛ لذا در برنامه ها اصل محوریت مدرسه مد نظر بوده و هست چرا که اگر در رویکرد مدارس توجهی به برنامه های قرآنی نشود، فعالیت آن مدارس ابتر است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فراگیری و اثر بخشی برنامه‌ها از دیگر اصول حاکم در برنامه های قرآنی است، اظهار کرد: باید باور کنیم که مسئول تعلیم و تربیت 14 میلیون دانش آموز هستیم؛ نه فقط دانش آموزان مذهبی؛ نه فقط دانش آموزانی که در نمازخانه حضور دارند بلکه مسئول تعلیم و تربیت فراگیر دانش آموزان هستیم. اصل سوم توسعه مشارکت و مشارکت پذیری است. ما موظف به تربیت 14 میلیون دانش آموز هستیم و به تنهایی قادر به انجام این مهم نخواهیم بود و در این مسیر کمک نهادها و دستگاه های دیگر امری الزامی است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش با افتخار می‌گوید که نه می‌خواهد و نه می‌تواند به تنهایی در حوزه تعلیم و تربیت فعالیت کند. خوشبختانه، این مجموعه به بلوغی دست یافته‌ که در حوزه فرهنگی و قرآنی کار جزیره‌ای نمی‌کند. ما به خود می‌بالیم که آموزش و پرورش پویاتر از سایر نهاد‌ها در بخش‌های فرهنگی به آموزش و تربیت می‌پردازد.

مسیب زاده ادامه داد: بسیاری از بودجه های فرهنگی کشور در جاهای دیگر صرف می شود؛ به عنوان نمونه اعتبارات حوزه اوقات فراغت به کجا می رود؟ به آموزش و پرورش ریالی بابت اوقات فراغت پرداخت نمی شود. چهارمین اصل، پرداختن به فعالیت های گروهی است. کشور سنگاپور با وجود جمعیت کم در زمینه مسائل تولید خالص ملی، رفاه اجتماعی و پیشرفت های علمی سرآمد کشورهای جهان است و حتی درآمد خالص ملی آن با آمریکا برابری می کند چرا که اولویت اول این کشور آموزش و پرورش و در آموزش و پرورش توجه به کار گروهی است.

وی افزود: زنگ آسمانی یا مراسم آغازین صبحگاه مدارس که با رویکرد حفظ جزء 30 قرآن هم اکنون از رادیو قرآن در حال پخش است. این طرح از جمله ثمرات تلاش های دوستان در هیات های اندیشه ورز بود که پس از نظرسنجی ها و به پختگی رسیدن، اجرایی شد.

مسیب زاده به توسعه مشارکت در طرح حفظ جزء 30 اشاره کرد و افزود: حدود 3 میلیارد تومان جوایز این طرح از سوی سازمان اوقاف و شورای توسعه فعالیت های قرآنی تأمین شده است؛ حضور صدا و سیما در تمام شبکه ها و مشارکت برخی از نهادها در این خصوص خوب بوده و شاهد یک کار میدانی و ارزشمند هستیم. کار حوزه فعالیت های پرورشی و قرآنی یک کار جهادی و دلی است و در این خصوص صرفا پرداختن به مباحث آموزشی ثمربخش نخواهد بود؛ لذا نباید دنبال کار صفر تا صد باشیم بلکه باید قشر سفید و خاکستری با هم در نظر گرفته شود و در این بخش به همه دانش آموزان توجه گردد.

وی گفت: طرح حفظ جزء 30 تعمیم فعالیت های پرورشی در مدارس است؛ لذا در راستای تقویت این طرح لازم است به سراغ آموزش معلمان برویم چرا که پاشنه آشیل فعالیت های ارزشمند در مدارس معلمان هستند. معلمان و مربیان، بازوان اجرایی طرح های قرآنی در مدارس هستند؛ لذا توانمندسازی آن ها حائز اهمیت است.

انتهای پیام

captcha