بزرگترین مسجد تاریخی شیراز مرمت می‌شود
کد خبر: 3782617
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶

بزرگترین مسجد تاریخی شیراز مرمت می‌شود

گروه اجتماعی ـ مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از مرمت مسجد تاریخی نو(جامع شهدا) شیراز خبر داد.

مصیب امیری، مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، از مرمت مسجد تاریخی نو(جامع شهدا) شیراز خبر داد و گفت: طی بازدیدی كه كارشناسان میراث فرهنگی از این مسجد داشتند، مشخص شد كه این مسجد نیاز به مرمت دارد.
وی افزود: به‌خصوص شبستان قدیمی این مسجد نیاز به مرمت دارد كه برای این كار نامه‌نگاری با تهران انجام شد و منتظر تخصیص اعتبار هستیم تا كار مرمت را آغاز كنیم.
امیری با یادآوری اینكه مرمت مساجد تاریخی دیگری نیز در دستور كار میراث فرهنگی قرار دارد، گفت: مسجد جامع عتیق به‌عنوان قدیمی‌ترین مسجد استان فارس یكی از پروژه‌های مهم میراثی است كه در حال انجام است.
بنابر این گزارش، مسجد نو یا مسجد اتابك یا جامع شهدا در کنار صحن جدید حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) واقع در بلوار شهید دستغیب قرار دارد. این مسجد دارای گستره زیادی است. به گونه‌ای که که در شیراز مسجدی به آن بزرگی وجود ندارد.
ساخت این مسجد در سال ۵۹۸ ه .ق آغاز و در سال 615 ه. ق پایان یافته است. مسجد جامع جدید یا مسجد اتابک، معروف به مسجد نو، دومین مسجد شیراز از نظر اهمیت تاریخی است.
در دوران پس از انقلاب اسلامی، سال‌ها از این مسجد به عنوان مصلی نماز جمعه استفاده می‌شد تا اینكه بعد از احداث شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، مصلی نماز جمعه به این شبستان انتقال یافت.

حوزه علميه مركزی شيراز، ستاد نماز جمعه شيراز، دفتر و برپايي جلسات هفتگی جامعه روحانيت شيراز و برپايی بزرگترين اعتكاف جوانان كشور همگی در اين مسجد تاريخی و مهم قرار دارند.
انتهای پیام

captcha