پشت فلسطین به حزب‌الله گرم است/ شاخصه‌های کاهش مشروعیت اسرائیل
کد خبر: 3784754
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵

پشت فلسطین به حزب‌الله گرم است/ شاخصه‌های کاهش مشروعیت اسرائیل

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی گفت: درست است که عربستان حامی اسرائیل است ولی ملت فلسطین نیز دارای قدرت داخلی قابل توجه و پشتیبانی حزب‌الله است.

پشت فلسطین به حزب‌الله گرم است/ شاخصه‌های کاهش مشروعیت اسرائیلغلامرضا خواجی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در رابطه با میزان موفقیت تلاش‌های آمریکا و اعراب برای مشروع‌سازی اسرائیل در منطقه اظهار کرد: اسرائیل تا قبل از انقلاب سال 57 حالتی آرام داشت و خود را مطرح کرده بود و با عده‌ای از اعراب به تفاهماتی رسیده بودند و با نیرو اصلی آن زمان، یعنی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، سازش کرده بود.
 
وی افزود: همچنین نیرویی رسمی وجود نداشت که مشروعیت اسرائیل را زیر سؤال برد یا با او بجنگد؛ به همین دلیل اسرائیل روند رو به رشدی داشت. تا اینکه انقلاب اسلامی همه چیز را برهم زد. اسرائیلی‌ها اعتقادی به وجود فلسطین نداشتند و به لحاظ اعتقادی و سیاسی آن‌ها را افرادی نامرتبط و غیر آدم تلقی می‌کردند و چیزی به نام فلسطین را قبول نداشتند. حرکت بعدی اسرائیلی‌ها این بود که قسمت‌هایی از شرق بیت‌المقدس را که در دست فلسطینیان قرار داشت، زیرنظر و غزه را نیز در دست بگیرند و در نظر خودشان کار فلسطین را تمام شده می‌دانستند تا اینکه انقلاب همه چی را تغییر داد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: شما با مشاهده این روند 35 ساله متوجه خواهید شد اسرائیلی که خود را کاملاً بر خاورمیانه مسلط می‌دانست، امروز تلویحاً فلسطین را پذیرفته است. امروز فلسطین در اکثر کشورها دارای دفتر و سفارتخانه است. همچنین دارای تیم فوتبال و پرچم است و سرود ملیش در کشورها و ورزشگاه‌های بین‌المللی نواخته می‌شود.
 
کاهش مشروعیت اسرائیل در 35 سال گذشته 
وی بیان کرد: اسرائیل هیچ زمان تصور نمی‌کرد این اتفاق‌ها رخ دهد و مرور زمان سبب شده که اسرائیل نفهمد چه اتفاقی رخ داده است اما با یک نگاه کلی متوجه خواهید شد که طی 35 سال اسرائیل عقب‌نشینی زیادی انجام داده و مشروعیت آن بسیار کم شده است.
 
خواجی در رابطه با شاخصه‌های کاهش مشروعیت اسرائیل گفت: اول اینکه فلسطین به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته شده، دوم اسرائیل تقریباً از نوار غزه فاصله گرفته و این امر سبب  تهدید و اعتراض مخالفان در اسرائیل شده است و سوم اینکه پشت  فلسطین یک کشور قدرتمند و  نظامی جدید به اسم جمهوری اسلامی ایران گرم است که رسماً آن را تجهیز مادی و معنوی می‌کند.
 
وی اضافه کرد: از بین بردن سوریه نیز به دلیل فلسطین بود. سوریه کشوری است که با همه تهاجمات روی پا خود ایستاده به طریقی حمایت می‌کند، جنوب لبنانی به وجود آمده و در آن حزب‌الله شکل گرفته که دارای سلاح میان برد است؛ سلاحی که معمولی نسیت که همیشه وجود داشته باشد بلکه مجهز به قاره‌پیماست. همچنین یک نهضت آزادی‌بخش رسمی است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: تا قبل از انقلاب این شرایط وجود نداشت. سازمان‌های فلسطینی همچون حماس، با وجود اینکه گاهی موج‌هایی در درون آن به وجود می‌آید ولی باز هم در مقابل اسرائیل ایستاده و سازمان آزادی‌بخش فلسطین(ساف) قوی‌تر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
 
وی بیان کرد: موج ضداسرائیلی در دنیا وسیع شده و روز قدس با آنکه روز مسلمانان است اما شما شاهد حضور مسیحیان، یهودیان در اروپا، سنتی‌ها و ارتدوکس‌ها و افراد دیگری که به طریقی با فلسطینیان آشنا شده و مظلومیت آنان را درک کرده، هستید. لائیک هستند اما کنار فلسطینان بوده و شعار می‌دهند. حتی زمانی که برای فلسطین مشکلی پیش می‌آید، در اروپا تظاهرات بیشتری شکل می‌گیرد و الان تقریباً تظاهرات اروپایی بیشتر از تظاهرات کشورهای اسلامی است. بنابراین اگر به صورت سیستماتیک شاخصه‌های عدم مشروعیت اسرائیل را کنار یکدیگر بگذاریم، خواهیم دید که مشروعیت آن بسیار کمرنگ شده است.
 
اسرائیل سرنوشتی مشابه آفریقا جنوبی را خواهد داشت
خواجی تأکید کرد: درست است که اسرائیل در سازمان ملل و شورای حقوق بشر حق رأی دارد و با کشورهای اروپایی ارتباط دارد اما زمانی آفریقا جنوبی نیز اینگونه بود، در همه جا دارای پرچم، سفیر و شعبه بود و با کشورها در رفت‌ و آمد بود اما الان فروپاشیده است. من به این کشور سفر کرده‌ام الان در خیابان‌هایی که مربوط به سفیدپوستان بوده به جای تعویض نام آن بر روی آن خط قرمز کشیده و اسم خود را زیر آن نوشته‌اند تا به عمد نشان دهند که آن‌ها را کنار گذاشته‌اند. وضعیت اسرائیل نیز به همین شکل است و ممکن است 5 یا 10 سال دیگر عقب‌نشینی کند.
 
یکی از مشکلات کشورهای عربی کنترل مردم است
وی در رابطه با علت کنارگذاشتن مسئله فلسطین توسط اعراب و نقش آنان در بازی اسرائیل ادامه داد: اول از همه باید اعراب را به ملت‌ها و دولت‌های آن‌ها تفکیک کرد. اکنون یکی از مشکلات دولت‌های عربی، کنترل مردم است.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: عربستانی که همچون کشتی در ساحل نشسته آرامی بود با مردمان خود درگیر است و دارای مشکلات داخلی بسیار است زیرا آزادی و اعدام را در کشور بیشتر کرده است و ابتدا باید در داخل نظم را ایجاد کند. کویت نقش زیادی ندارد و عمان نیز کشوری است که کارهایش را پنهانی انجام می‌دهد و عمارات متحده به اقتصاد توجه می‌کند اما کشورهایی همچون مصر و آفریقا که مردم در آن حضور دارند، دولت نمی‌تواند مانع حضور آنان در راهپیمایی روز قدس شود. 
استاد حقوق بین‌الملل یادآوری کرد: چیزی که دارای اهمیت است پیوند مسلمانان با فضای عمومی ضد اسرائیلی است و اهمیت زیادی به این نمی‌دهیم که کشورهای عربی با اسرائیل هستند زیرا از ابتدا با یکدیگر ارتباط داشتند و همزمان با یکدیگر در یک تاریخ و زمان شکل گرفتند.
 
پدیده‌های سیاسی ایستا نیستند
خواجی اظهار کرد: البته قصد نداریم که ثروتمندی و اثرگذاری عربستان را انکار کنیم اما نباید فکر کرد پدیده‌های سیاسی ایستا هستند. ما هروز شاهد یک اتفاق جدید هستیم؛ بنابراین صحنه آینده به ضرر آنان است و علت آن نیز روند داخلی مردمان آنان است. شما ببینید که چه میزان برای برکناری اسد سرمایه‌گذاری شد اما این امر محقق نشد و انتخابات محکم‌تر شد؛ برای سربازان فراری عفو در نظر گرفته شد و رفتارشان با مردم نرم‌تر شد.
 
کلاف ایران و اسرائیل در هم پیچیده است
وی افزود: همچنین چقدر به کشور ما به عنوان حامی فلسطین فشار آوردند اما نتیجه آن افزایش رفت‌وآمد ها و تجهیزات نظلامی و تسلیحاتی شد زیرا کلاف ایران و فلسطین در هم پیچیده است و کسی نمی‌تواند آن را قطع کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: درست است که عربستان حامی اسرائیل است ولی یادتان نرود که ملت فلسطین نیز دارای قدرت داخلی قابل توجه و حزب‌الله است و لبنان هرکاری که بخواهد انجام دهد حزب‌الله در آن طرف در حال تصمیم‌گیری است.
وی تصریح کرد: همچنین مجلس فلسطینیان نیز در دست شیعیان است و قانون اساسی آن اجازه نمی‌دهد وگرنه نخست‌وزیر نیز از میان شیعیان انتخاب می‌شد ولی در حال حاضر نیز اکثریت مجلس را شیعیان تشکیل می‌دهند و بر روی تصمیمات اثرگذار هستند.
خواجی گفت: لبنان نیز به عنوان بزرگ کشورهای عربی شناخته می‌شود و کشور بی‌اهمیتی نیست. بنابراین ما نباید نگران حکام باشیم و این بدان معنا نیست که آن را از نظر دور بگذاریم بلکه باید این را مورد توجه قرار داد که قسمت مردمی آن بسیار قوی است.
 
ادامه دارد...
 
انتهای پیام
captcha