انقلابی بودن مخالفت با ظلم است/ حوزه و دانشگاه دستاوردهای انقلاب را تبیین کنند
کد خبر: 3786405
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
آیت‌الله دژکام:

انقلابی بودن مخالفت با ظلم است/ حوزه و دانشگاه دستاوردهای انقلاب را تبیین کنند

گروه سیاست و اقتصاد ــ نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با یادآوری ارکان انقلاب اسلامی گفت: انقلابی بودن ما مساوی آن است که در هر کجای دنیا مستکبران نسبت به مستضعفان ظلم کنند، مخالفت را اعلام ابراز کنیم.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 12 بهمن‌ماه در خطبه نماز جمعه شیراز  با تاکید بر اینکه امام خمینی(ره) در ابتدای ورود به ایران بعد از تبعید، اضلاع مهم انقلاب و حکومت اسلامی را تبیین فرمود، مردم، استقلال کشور، پایبندی به احکام اسلام، مبارزه با استکبار و توجه به معیشت مردم را از موارد مدنظر بنیانگذار انقلاب اسلامی در هندسه انقلاب دانست.
وی گفت: امام در حرکتی که آغاز کردند، به تعبیر مقام معظم رهبری هندسه نظام اسلامی را ترسیم فرمودند که یکی از ضلع‌ها مردم بود زیرا امام به مردم ایران توجه و اطمینان داشت.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه امام به استقلال کشور اهتمام داشت، گفت: شاه را به دلیل اینکه نوکر آمریکا بود بیرون کردیم و امروز هم هرکس خواسته و ناخواسته به نوکری آمریکا برگردد، مردم بر دهانش مشت خواهند زد.

نیازی به اروپا و آمریکا نداریم
آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه ضلع سوم هندسه‌ای که امام ترسیم فرمود، پایبندی به احکام اسلام بود، تاکید کرد که هرچه لازم باشد در دین و اسلام وجود دارد و نیازی به اروپا و آمریکا نداریم.
وی با تصریح اینکه امام مبارزه با استکبار را از رکن‌های اصلی انقلاب اسلامی قرار دادند، گفت: انقلابی بودن ما مساوی آن است که در هر کجای دنیا مستکبران نسبت به مستضعفان ظلم کنند، مخالفت را اعلام ابراز کنیم، خودمان را از دیگران جدا نمی‌دانیم و می‌گوئیم بنی آدم اعضای یک پیکرند، چرا می‌خواهند بگویند این جزو فرهنگ ما نیست، انقلابی بودن در ایران مساوی با آن است که رنج دیگران را متوجه باشیم.
آیت‌الله دژکام اظهار کرد: امام نسبت به مسئله فلسطین به هیچ وجه کوتاه نیامد، اینکه بگویند صلح خاورمیانه را امضا کن کاری با شما نداریم، امری نشدنی و محال است، فلسطین باید آزاد و اسرائیل چون غاصب است باید از نقشه جهان محو شود.
امام جمعه شیراز گفت: امام نسبت به مسئله معیشت مردم و اینکه اقشار ضعیف بتوانند راحت زندگی کنند و حداقل معیشت آنان تامین شود به عنوان یک ضلع انقلاب مرتب تذکر دادند.
وی با اشاره به حضور مدیرعالی حوزه‌های علمیه کشور در شیراز با تأکید بر اینکه امروز نیازمند انجام 2 کار مهم در حوزه و دانشگاه هستیم، گفت: یکی از کارها تبیین درست انقلاب است.
امام جمعه شیراز یادآور شد: بعضی قصد دارند که انقلاب اسلامی ایران را به یک حرکت دنیوی محدود فرو بکاهند، حرکتی که در زمینه نان و شکم و علف انجام شد و می گویند این امر انجام نشده است؛ باید تبیین کنیم که این انقلاب حسینی و فروکاستن به بعد مادی خیانت به انقلاب اسلامی است.

لزوم توجه حوزه و دانشگاه به امر اجرای دین
آیت‌الله دژکام همچنین لزوم توجه حوزه و دانشگاه به امر اجرای دین را یادآور شد و با تأکید بر توانمندی‌های حوزوی و دانشگاهی شیراز، ابراز امیدواری کرد که این شهر آغازگر حرکتی جدید در پاسخگویی به نیازهای امروز جامعه بشری باشد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس همچنین با اشاره به حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شیراز و با اشاره به دیدگاه استاندار فارس در خصوص توجه به معیشت و اشتغال به عنوان اولویت، اهمیت رفع موانع حرکت بخش خصوصی و سرعت گرفتن تولید را متذکر شد.
وی ضمن تبریک سالگرد چلمین پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: خداوند در قرآن نسبت به شما مردم فرموده است که «خدا یک جمعیتی را می آورد پس از آنکه دیگران قدر نعمت اهل بیت و اسلام را ندانستند، که دوستشان می‌دارم».
وی، تفسیر کار بزرگ مردم ایران در دوران انقلاب و پیروزی انقلاب را محبت و عشق به خداوند دانست و گفت: طی چهار دهه گذشته مردم ایران صحنه‌های بسیار سختی را پشت سر گذاشتند، روزهایی که صدها جنازه شهید را بر دوش می‌گرفتند و پاره‌های جگرشان را برای اعلام وفاداری به دین و اسلام و انقلاب فدا می‌کردند، این همان عشق است.
آیت‌الله دژکام بار دیگر تاکید کرد که دین‌شناسی، خداشناسی و معنویت، مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی بوده و از دیگر دستاوردهای بی شمار این نظام اسلامی، مهم‌تر است.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که دستاوردهای انقلاب و نظام اسلامی کم و بی اهمیت بوده، اما اینکه جامعه بشری را متوجه خداشناسی و خداپرستی کردیم، از همه مهم‌تر بوده است.

مهم‌ترین دستاورد انقلاب
وی با یادآوری اینکه قبل از انقلاب اسلامی به مدت 150 سال، مردم جهان با خدا قهر کرده و حرف‌های اگوست کانت را تکرار می‌کردند، گفت: ایرانیان با انقلاب اسلامی آمده و گفتند و اثبات کردند که هنوز دین‌خواهی و خداخواهی هست که فریاد یک ملت را علیه ظلم و بی‌عدالتی بلند می‌کند.
آیت‌الله دژکام، مهم‌ترین دستاورد انقلاب را بازگرداندن دینداری به جهان دانست و تاکید کرد که ملت ایران مسیر تاریخ را تغییر داد و این کار بزرگی محسوب می‌شود که از عهده ملتی بزرگ بر می‌آید، ملتی که خداوند در قرآن وصف آن کرده است.
امام جمعه شیراز در ادامه مبحث عدالت و عدالت اجتماعی و الزامات آن، تأکید کرد: عدالت اجتماعی مسلماً از اهداف انقلاب اسلامی ایران بوده است و باید برای تأمین عدالت اجتماعی تلاش‌های ویژه انجام دهیم.
وی با تأکید بر اینکه نظریه‌پردازی درباره عدالت و تامین عدالت باید از واجبات مدنظر متفکران و برنامه‌ریزان اسلامی باشد، گفت: به حسب آنچه از فقه اسلامی استفاده می‌شود اگر بخواهیم عدالت اجتماعی را تأمین کنیم باید در قدم اول به فکر تربیت کسانی باشیم که شخصاً و در ناحیه فردی عادل باشند.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه اگر به عدالت فرد توجه نشود، امکان تأمین عدالت اجتماعی وجود نخواهد داشت، گفت: کسی که خودش عادل نیست نمی‌تواند به اجرای عدالت در اجتماع کمک کند.
آیت‌الله دژکام، یکی از گناهان کبیره را براساس آیات و روایات، اکل سحت، دانست و گفت: اکل سحت یعنی فرد چیزی را خورده یا تصاحب کند که به لحاظ شرعی و قانونی اجازه تصرف یا گرفتن و خوردن آن را نداشته باشد.
وی با اشاره به مصداقی در خصوص موارد اکل سحت، از امام باقر(ع) روایتی را بیان و تاکید کرد که آنچه امروز ما با آن در زمینه انفال، خمس، زکات و دیگر حقوق مسلم امام مسلمین مواجه هستیم از موارد مصداقی اکل سحت است.

سهم سرمایه مشخص شود
آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه اگر فردی خمس و زکات نمی‌دهد، حق ندارد که منصب اداری قبول کند، گفت: امروز نیاز داریم که بسیاری از مباحث فقهی و حلال و حرام، تبیین دقیق‌تری در ذهن مردم داشته باشد، همه دنبال جلوگیری از مفاسد هستند اما باید این را توضیح داد که گرفتن و دادن این پول حرام است.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه باید حلال و حرام به دقت تبیین شود، گفت: نه اینکه سرمایه ارزش ندارد اما باید سهم سرمایه مشخص شود، حق ندارد کسی به دلیل اینکه سرمایه از او است، دارایی فردی را برده و او را بدبخت کند.
آیت‌الله دژکام همچنین رشوه در حکم از را از موارد اکل سحت دانست و با استناد به کلام امام باقر(ع) تاکید کرد که این مورد بالاتر از اکل سحت و کفر محسوب می‌شود.
انتهای پیام

captcha