از دغدغه تحصيل دانش‌آموزان رزمنده تا رسیدگی به امور فرهنگی فرزندان شاهد
کد خبر: 3787292
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
مدیرکل امور شاهد آموزش و پرورش تببین کرد؛

از دغدغه تحصيل دانش‌آموزان رزمنده تا رسیدگی به امور فرهنگی فرزندان شاهد

گروه جامعه ــ مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش به بیان عملکرد این نهاد از زمانی که با دغدغه تحصيل دانش‌آموزان رزمنده شکل گرفت تا کنون که رسیدگی به امور فرهنگی فرزندان شاهد را بر عهده دارد، پرداخت.

محمدرضا رزاقی، مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا؛ به بیان عملکرد این نهاد طی سال‌های پس از انقلاب تا کنون پرداخت و گفت: با شروع جنگ تحميلی در سال 1359 و حضور دانش‌آموزان در جبهه‌های جنگ تحمیلی كه باعث ايجاد فاصله تحصيلی برای دانش‌آموزان رزمنده شد، آموزش و پرورش را بر آن داشت تا دغدغه تحصيل دانش‌آموزان رزمنده را كاهش دهد؛ بدین جهت در سال 1360، ستاد امداد و پشتيبانی جبهه و جنگ در وزارت آموزش و پرورش، استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق سراسر كشور تشكيل شد و اعزام به جبهه فرهنگيان و دانش‌آموزان و جمع‌آوری كمک‌های نقدی و غيرنقدی را از مدارس و ارسال به جبهه‌ها را بر عهده داشت.

وی با اشاره به اینکه در سال 1361 مجتمع‌های رزمندگان در جبهه و پشت جبهه تأسيس شدند، اظهار کرد: دانش‌آموزان رزمنده كه به جبهه اعزام می‌شدند، در اين مجتمع‌ها ادامه تحصيل می‌دادند؛ بدین ترتیب، در طول هشت سال دفاع مقدس تعداد 60 مجتمع رزمندگان در جبهه و 180 مجتمع رزمندگان در شهرهای پشت جبهه تشكيل شد.

وی به تدبیر امام خمینی(ره) با توجه به شرايط خاص فرزندان شهدا، مفقودين، اسرا و جانبازان اشاره و تصریح کرد: امام(ره) در ششم فروردین‌ماه سال 65 خطاب به سرپرست بنياد شهيد و امور ايثارگران فرمانی مبنی بر اهتمام رسيدگی مناسب به امور فرهنگی فرزندان شاهد را صادر کردند. در مهرماه همان سال ارائه خدمات فرهنگی به دانش‌آموزان شاهد در قالب دو طرح نيمه‌متمركز (مدارس شاهد) و طرح پراكنده (دانش‌آموزان شاهد ساير مدارس) آغاز شد.

وی تأسیس اداره‌كل امور شاهد وزارت آموزش و پرورش را مربوط به سال 1369 دانست و بیان کرد: این اداره مسئوليت برنامه‌ريزی و رسيدگی به امور آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان شاهد را در راستای تكميل برنامه‌های مصوب آموزش و پرورش در چارچوب دستورالعمل‌های مصوب ستاد مركزی شاهد وزارت آموزش و پرورش عهده‌دار شد. در سال 69 اساسنامه مدارس ايثارگران به تصويب شورای عالی آموزش و پرورش رسيد و اداره امور آن در آموزش و پرورش به عهده ستاد امداد و پشتيبانی جنگ و سپس به ستاد هماهنگی امور رزمندگان، ‌جانبازان و آزادگان كه بعدا به ستاد هماهنگی امور ايثارگران تغيير نام يافت، محول شد. در سال 74 ستاد هماهنگی امور ايثارگران با اداره‌كل امور شاهد ادغام و با عنوان اداره ‌كل امور شاهد و ايثارگران وظايف محوله توسط اداره كل مذكور پيگيری شد. ‌

وی ادامه داد: با توجه به ويژگی‌های مخاطبين در مدارس شاهد و ايثارگران، امور حقوقی و رفاهی فرهنگيان ايثارگر و خانواده معظم شهدای فرهنگی و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت،‌ به ويژه وظايف مصوب وزارت آموزش و پرورش در اساسنامه طرح شاهد، در سال 1375 دو اداره‌كل مستقل با عنوان امور تحصيلی فرزندان شاهد و امور ايثارگران تشكيل و ارائه خدمات خاص فرزندان شاهد و ايثارگران ادامه يافت. در سال 81 مجددا دو اداره ادغام و با عنوان دفتر امور شاهد و ايثارگران انجام وظيفه می‌کند. از سال 1389 در دوره تحول بنيادين این اداره‌کل زير نظر وزير آموزش و پرورش در حوزه وزارتی تحت عنوان «اداره كل امور شاهد و ايثارگران» به فعاليت خود ادامه می‌دهد.

وی در ادامه به ارائه آمار پرداخت و تعداد کل شاغلین جامعه ایثارگری فعلی در وزارت آموزش و پرروش را 119 هزار و 155 نفر اعلام و بیان کرد: آمار کل شهدای آموزش و‌ ‌پرورش چهار هزار و 976 نفر است که تعداد شهدای شاغل و بازنشسته مرد چهار هزار و 846 نفر و زنان 130 نفر است. همچنین 680 شهید نیز مربوط به حوزه تربیت معلم است.

رزاقی آمار کل شهدای دانش‌آموز را 35 هزار و 814 نفر اعلام کرد و با بیان اینکه هزار و 942 نفر از دختران و 33 هزار و 872 نفر از پسران هستند، اظهار کرد: جامعه ایثارگری شاغل در آموز ش و پرورش نیز شامل 270 جانباز 70 درصد و بالاتر، 999 نفر جانباز 50 تا 69 درصد، هفت هزار و 853 جانباز 49 تا 25 درصد، 15 هزار و 942 جانباز تا 25 درصد، چهار هزار و 396 آزاده و 52 هزار و 306 رزمنده است.

وی در تبیین آمار بستگان شهدا که شاغل در آموزش و پرورش هستند، نیز گفت: هزار و 602 نفر همسر شهید، 15 هزار و 284 نفر از فرزندان شهید، 252 نفر از پدران شهدا، 163 نفر از ماردان شهدا، هفت هزار و 614 نفر از برادران شهید و 9 هزار و یک نفر از خواهران شهدا هستتند.

رزاقی تعداد مدارس شاهد را در سال تحصیلی 65-66 برابر 141 مدرسه و در سال تحصیلی 96-97 برابر هزار و 350 مدرسه اعلام کرد و گفت: تعداد دانش‌آموزان شاهد در سال 65 معادل 10 هزار و 240 دانش‌آموز بوده است که این رقم در سال تحصیلی گذشته به 42 هزار و 653 نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه اين اداره از سال 84 به بعد مسئوليت ترويج فرهنگ ايثار و شهادت را به عهده گرفته است، تصریح کرد: ايجاد گنجينه و موزه الكترونيكی شهدای فرهنگی و دانش‌آموز، جمع‌آوری اسناد شهدای دوران دفاع مقدس، توسعه و تكميل سامانه سجا در راستای حفظ و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، اجرای مصوبات شورای ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در اجرای ايام‌الله، ديدار از جامعه ايثارگران، يادواره‌ها و همايش‌ها، ايجاد يادمان و... ، سرگذشت‌پژوهی شهدای فرهنگی و دانش‌آموز و برگزاری كنگره شهدای دانش‌آموز از جمله اقدامات صورت گرفته است.

انتهای پیام

captcha