موج دوم تأسیس کتابخانه‌ها محل رویش سرمایه اجتماعی باشد
کد خبر: 3787422
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
سیدعباس صالحی:

موج دوم تأسیس کتابخانه‌ها محل رویش سرمایه اجتماعی باشد

گروه فرهنگی ــ وزیر ارشاد با بیان اینکه می‌توان به کتابخانه با این نگاه نگریست که صرفاً گنجینه حفظ کتاب نیست، بلکه نقطه تمدن‌سازی است، افزود: به نظر می‌رسد نیازمند موج دومی هستیم که کتابخانه را با همان نگاه مبتنی بر نهاد اجتماعی و مبلغ سرمایه اجتماعی ببینیم.

کتابخانه‌ها در جهت رویش سرمایه اجتماعی بکار گرفته شوندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد، امروز، 15 بهمن در آیین افتتاح کتابخانه مرکزی استان خراسان رضوی در سالن اجتماعات این کتابخانه اظهار کرد: هنگام مطالعه تمدن‌های بشری، به تمدن اسلامی می‌رسیم، تمدنی با دو پایگاه پیشران؛ یکی مسجد و دیگری کتابخانه. این دو نهاد پیشران توسعه تمدن اسلامی بوده و موجب شکل‌گیری بیت‌الحکمه‌ها و رصدخانه‌هایی چون مراغه شده‌اند.
 
وی ادامه داد: می‌توان به کتابخانه با این نگاه نگریست که صرفاً گنجینه حفظ کتاب نیست، بلکه نقطه تمدن‌سازی است. در فضای 40 سال پس از انقلاب اتفاقات خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی شکل گرفت و در حوزه تعداد کتابخانه‌ها شرایط بهتری داریم. در حوزه تعداد عضو و تعداد مراجعان و کتاب‌های امانت داده شده، در مقایسه با سال‌های 57 و 58 جریان رشد کتابخانه‌ها از نظر تعداد و خدمات بسیار وسیع‌تر شده است.
 
وزیر ارشاد اظهار کرد: به نظر می‌رسد نیازمند موج دومی هستیم که کتابخانه را با همان نگاه مبتنی بر نهاد اجتماعی و مبلغ سرمایه اجتماعی با محوریت کتاب ببینیم. یعنی کتابخانه فقط محل خواندن کتاب نیست، بلکه محل رویش افراد و سرمایه اجتماعی با نگاه به کتاب باشد. این نگاه به شکل جدی در حال تعقیب است که کتابخانه‌ای از جنس دوم داشته باشیم تا مردم با حضور در آن شهروند خلاق و فعال کشور شوند.
 
وی با بیان اینکه گفت: کتابخانه‌ای که امروز افتتاح شده 43 خدمت مختلف را ارائه می‌دهد که 13 خدمت جدید در این مجموعه وجود دارد. از طریق خدمات متنوعی که بر محور کتاب در حال رخ دادن است تلاش می‌کنیم جامعه دانش‌محور را پدید آوریم. این خدمات باید به شکل‌گیری جامعه‌ای گفت‌وگومحور کمک کند؛ چه در عرصه سخن بزرگان با نسل دیگر و چه سخن هم‌نسلان.
 
وی تصریح کرد: کتابخانه‌ها باید فرصت‌ گفت‌وگوی‌های ارزش‌محورانه را فراهم کنند. به نظر می‌رسد می‌توان در کنار هم پایه نوع دوم کتابخانه‌ها را جدی‌تر بگیریم و این احساس را پدید آوریم که کتابخانه می‌تواند محلی برای زندگی اجتماعی بهتر باشد.
 
صالحی در پایان ابراز کرد: امیدواریم این اتفاق خوب در شهر مقدس مشهد منشأ تأسیس نوع دوم کتابخانه‌ها و راه‌اندازی آنها باشد.
انتهای پیام
captcha