نیت و ایمان به خدا؛ شرط کافی برای مقبولیت عمل صالح
کد خبر: 3787708
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
راشدیزدی بیان کرد:

نیت و ایمان به خدا؛ شرط کافی برای مقبولیت عمل صالح

گروه معارف ــ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عمل صالح یک شرط کافی دارد که اگر فاقد آن شرط باشد، هرگز ارزشی نخواهد داشت، افزود: شرط کافی برای مقبولیت عمل صالح همان نیت و ایمان به خداست.

نیت و ایمان به خدا؛ شرط کافی برای مقبولیت عمل صالحبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام کاظم راشدیزدی، استاد حوزه علمیه عصر دیروز، 15 بهمن‌ماه، در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر امام رضا(ع) در جمع خادمان حرم مطهر در خصوص انواع حرکت انسان در بین حکما گفت: حرکت در انسان به دو نوع قطعی و توسطی تقسیم می‌شود. حرکت قطعی همان حرکت عادی انسان‌ها در طول روز است. به طور مثال حرکت شما از منزل خود و رفتن به مکانی دیگر. نوع دوم حرکت در درون همین حرکت قطعی نهفته است؛ به تصویر کشیدن این حرکت آسان نیست.
 
وی بیان کرد: در امور عبادی و اموری که برای امنیت کشور و جامعه انجام می‌شود، این دو نوع حرکت نهفته است؛ مانند حج، نماز و...  نماز دو نوع حرکت دارد؛ نخست همان حرکت فیزیکی بدن که همان حرکت قطعی است. دومین حرکت در نماز پاسخ به این سوال است که برای چه کسی نماز می‌خوانیم.
 
استاد حوزه علمیه بیان کرد: به عبارت دیگر «حرکت توسطی» همان پاسخ به «حرکت قطعی» است. در ارزیابی اعمال از لحاظ عبادی حرکت توسطی مورد سنجش قرار می‌گیرد. پیامبر(ص) می‌فرماید خداوند هرگز به طول، عرض، حجم، وزن و رنگ عمل توجهی نمی‌کند. این عمق عمل است که برای خداوند ارزش دارد.
 
وی افزود: عمق عمل همان نیت درونی و حرکت توسطی است. هر عملی اگر با قصد رضایت خداوند و در راستای دستورات او باشد، برای خداوند قابل پذیرش است؛ در غیر این صورت آن عمل باطل بوده و ارزشی نخواهد داشت.
 
راشدیزدی خاطرنشان کرد: خیلی از افراد عمل صالح انجام می‌دهند در حالی که عمل صالح یک شرط کافی دارد که اگر فاقد آن شرط باشد، هرگز ارزشی نخواهد داشت. بر اساس آیه ۹۷ سوره نحل می‌توان گفت که شرط کافی برای مقبولیت عمل صالح همان نیت و ایمان به خداست.
 
اندیشمند مذهبی تصریح کرد: بسیج مجموعه‌ای است که می‌ماند؛ می‌تواند بماند چون می‌خواهد. همین «خواستن» رمز موفقیت و ماندگاری بسیج است. خواست همان نیت درونی و همان حرکت توسطی است که ارج و قرب بالایی نزد خداوند دارد.
 
وی ادامه داد: هر کسی که بخواهد در انقلاب اسلامی شغلی داشته باشد و مسئولیتی را برعهده بگیرد، باید شرایطی که در آیه ۹۷ سوره نحل به آن ها اشاره شد را داشته باشد؛ باید نیت قلبی او همان رضایت خداوند باشد. چنین انسانی باید بداند، بتواند و بخواهد.
 
راشدیزدی عنوان کرد: پاداش این خواستن همان پاداشی است که خداوند در آیه ۹۷ سوره نحل به آن اشاره کرده است. این خواستن به قدری مهم است که اتقلاب اسلامی نیز بر اساس همین موضوع و بر اساس اخلاص به وجود آمده و پایدار است.
 
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: کاری که با اخلاص و نیت خالص انجام شود، هرگز خسته کننده و تکراری نخواهد شد. انسانی که کاری را با هدف رضایت خداوند و خلوص نیت انجام می‌دهد، نباید انتظار اجر و پاداش از بنده خداوند داشته باشد.
 
وی اضافه کرد: همانطور که برای کالاهایی که در روزمره خرید و فروش می‌شود، استانداردهایی وجود دارد که کیفیت آن را تضمین می‌کند، برای اعمال انسان نیز چنین ملاک‌هایی وجود دارد؛ مهم‌ترین ملاک برای سنجش اعمال انسان اخلاص است. این اخلاص است که به اعمال و رفتار انسان اعتبار می بخشد.
 
راشدیزدی خاطرنشان کرد: در مکتب بسیجی عنوان این کار سود ندارد، وجود ندارد. هر کاری که برای رضایت خداوند انجام شود، در آخرت سود خواهد داشت و بسیجی هیچگاه به سود و منفعت کار و زمان زیادی که برای یک کار می گذارد، فکر نمی‌کند.
 
این استاد حوزه علمیه و اندیشمند مذهبی خاطرنشان کرد: فردی که بسیجی باشد اما کاری را درست انجام ندهد، بسیجی نیست؛ همانطور که پیامبر(ص) می‌فرماید خداوند کسی را که کاری را نمی‌داند و قبول می کند را همچون کسی که کاری را می‌داند و می‌تواند اما درست انجام نمی دهد لعنت می کند.
 
وی ادامه داد: همانطور که در سوره مبارکه شعرا چندین بار تکرار شده است که پیامبران و امامان به امت خود گفتند که هرگز از آنان مزدی نمی‌خواهند چرا که مزد آنان را خداوند می‌پردازد؛ یک شخص بسیجی نیز همین طور است. او هرگز به خاطر مزد و سود کاری را انجام نمی دهد. یک بسیجی را اجر نمی دهند بلکه ارج می نهند.
 
راشدیزدی بیان کرد: خداوند اجر و پاداش کسانی که در راه خدا تلاش و فعالیت می‌کند را به چندین صورت می‌پردازد؛ یکی از راه‌های پرداخت اجر آنان استغنا است؛ یعنی فرزندان آنان تا روز قیامت محتاج اشخاص پست و فرومایه نخواهند شد.
 
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: دومین قسمت از اجر افراد مخلص در راه خدا آبرو، احترام و شخصیتی است که خداوند تا روز قیامت به خانواده و نسل آن شخص می‌دهد.
 
وی افزود: هر انقلابی هم چون کودکی متولد می‌شود، دوران جوانی را طی می‌کند، به میان‌سالی می‌رسد و در نهایت می‌میرد اما انقلاب اسلامی مرگ ندارد؛ انقلاب اسلامی برای سود و منفعت و دیگر اهداف مادی دنیوی به وجود نیامده است بلکه بر اساس نیات خالص بوجود آمده و ازبین نخواهد رفت.
 
راشدیزدی خاطر نشان کرد: در انقلاب برندگان سه گروه از افراد هستند؛ شهدا، جانبازان، آزادگان و خانواده‌های آنان. پرچم ایران نیز نشان از همین سه گروه دارد که رنگ قرمز نمادی از شهدا، رنگ سفید نمادی از آزادگان و رنگ سبز نمادی از جانبازان است.
 
این استاد حوزه علمیه و اندیشمند مذهبی تصریح کرد: جانبازان و شهدا از دور با دشمنان جنگیدند اما آزادگان همه سختی ها را با پوست و گوشت خود از نزدیک لمس کردند؛ همین آزادگان روی ملت ایران را سفید کردند. ما به کمک همین سه گروه ابر قدرت مذهبی جهان شده ایم.
 
وی ادامه داد: هر انقلابی ۴ رکن اصلی دارد؛ اولین و اصلی‌ترین رکن هر انقلاب مردم آن ملت هستند. انقلاب اسلامی ایران از عالی ترین ملت بهره مند است اگر تعداد خیلی کمی از همین مردم در گذشته وجود داشتند حادثه کربلا و عاشورا و... اتفاق نمی افتاد.
 
راشدیزدی در پایان افزود: دومین رکن مهم هر انقلاب ملت و رهبر آن انقلاب است. ما به چشم خود یکرنگی، پاکی، صداقت و بنده خالص خدا بودن را در امام راحل و در رهبر معظم انقلاب اسلامی دیده ایم. دو رکن مهم دیگر هر انقلاب نیز به ترتیب تشکل و تداوم است؛ هر انقلابی باید وحدت مردم را به صورت مداوم ادامه دهد.
 
انتهای پیام
captcha