احوالات فرشتگان در قرآن
کد خبر: 3787980
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳

احوالات فرشتگان در قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تشریح احوالات فرشتگان در قرآن، گفت: اساسی‌ترین کار فرشتگان تسبیح و تقدیس خدا به‌صورت دائمی است.

احوالات فرشتگان در قرآن/کار فرشتگان تسبیح خداستبه گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد شامگاه دوشنبه، شانزدهم بهمن در جلسه هفتگی تفسیر قرآن‌ کریم در جمع نمازگزاران مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) با اشاره به نکات تفسیری آیه ۷۵ سوره زمر با مضمون «وَ تَرَى الْمَلائِكَةَ حَافِّينَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَ قِيلَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» اظهار کرد: این آیه به‌عنوان آیه پایانی سوره زمر در مورد سه مطلب فرشتگان، داوری به حق خداوند و اولین و آخرین ذکر بهشتیان است.
وی با ذکر این مطلب که فرشتگان چه‌کار می‌کنند؟ آیا غذا می‌خورند و چه وضعیتی دارند؟ سؤالاتی هستند که در ذهن مطرح است، اضافه کرد: خداوند متعال سه نوع موجود آفریده است موجودی‌که عقل محض است، موجودی‌که شهوت محض و موجودی که شهوت و عقل دارد.
آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که موجودی‌که عقل محض است فرشتگان، موجودی‌که شهوت محض است حیوان است، اضافه کرد: البته شهوت فقط شامل شهوت جنسی نیست و اما موجودی‌که شهوت و عقل دارد، انسان است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان به بیان ویژگی‌های فرشتگان پرداخت و با ذکر این مطلب که فرشتگان موجودی با چهار خصوصیت هستند، ادامه داد: خصوصیت اول فرشتگان این است که مجرد هستند یعنی با حواس پنج‌گانه درک نمی‌شوند و با چشم نمی‌توان آنان را دید.

فرشتگان معصوم هستند و گناه نمی‌کنند

امام جمعه خرم‌آباد با اشاره به این‌که فرشتگان دارای عقل و شعور محض هستند و شهوت ندارند، ادامه داد: خصوصیت سوم فرشتگان این است که معصوم هستند و گناه نمی‌کنند.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این‌که چهارمین خصوصیت فرشتگان این است که مجری فرمان خداوند هستند، ادامه داد: فرشتگان چون و چرا ندارند و مطیع و مجری اوامر خدا هستند.
وی با اشاره به این‌که در قرآن‌کریم فرشتگان دارای مراتب و مقامات هستند، یادآور شد: برخی فرشتگان مقرب درگاه خداوند و تعدادی فرشتگان موکل که نگهبان بهشت و دوزخ هستند از مرتبه‌های فرشتگان است این در حالی‌است که در قرآن، «مرسلات» و «صافات» انواع فرشتگان هستند.
آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که ما باید ایمان به فرشتگان داشته باشیم و نباید منکر فرشتگان شد، اظهار کرد: ایمان به فرشتگان در کنار ایمان به خدا پیامبران و کتب آسمانی ذکر شده است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تأکید بر لزوم ایمان به ملائکه، یادآور شد: باید همچنان که ایمان به خدا داریم به ملائکه ایمان داشته باشیم.
امام جمعه خرم‌آباد با طرح این سؤال که فرشتگان چه‌کار می کنند، بیان کرد: فرشتگان در دنیا و و قیامت کارهایی را انجام می‌دهند؛ از کارهای فرشتگان واسطه در وحی است یعنی فرشتگان وحی را از خدا می‌گیرند و به پیامبران می‌رسانند کمااینکه جبرئیل امین، وحی را از خدا می‌گیرد و به پیامبر می‌رساند.
فرشتگان وساطت در فیض دارند
این مفسر قرآن‌کریم وساطت در فیض را کار دیگر فرشتگان برشمرد و با ذکر این مطلب که خداوند متعال گاهی می‌خواهد به بنده‌ای کرامتی دهد و آن‌را از طریق فرشتگان انجام می‌دهد، یادآور شد: فرشتگان تدبیر برخی امور عالم را بر عهده دارند این در حالی‌است که کار دیگر فرشتگان این است که فرشتگان به مؤمنان درود می‌فرستند و آنان را یاری می‌کنند کمااینکه جنگ بدر فرشتگان به یاری پیامبر اکرم(ص) آمدند.
وی با اشاره به این‌که در شب قدر ملائکه نازل می‌شوند و تا طلوع فجر برای کسانی‌که شب زنده‌داری می‌کنند درود می‌فرستند دیگر کار فرشتگان را ثبت اعمال دانست و گفت: همراه هر انسانی دو فرشته وجود دارد که اعمال انسان را نوشته و مراقب انسان هستند باید بدانیم همراه ما دو دوربین به دست وجود دارد که همه اعمال را ضبط می‌کنند.
آیت‌الله میرعمادی کار دیگر فرشتگان را قبض روح کردن اعلام کرد و با ذکر این مطلب که قبض روح کار یکی‌ از فرشتگان به نام عزرائیل است، اضافه کرد: مهم‌ترین و اساسی‌ترین کار فرشتگان تسبیح و تقدیس خداست این در حالی‌است که فرشتگان کار تسبیح و عبادت خدا را به‌صورت دائمی ‌انجام می‌دهند؛ چراکه فرشتگان برای عبادت خداوند خلق شدند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که ملائکه در آخرت نیز مأموریت‌هایی را انجام می‌دهند، ادامه داد: در آخرت ملائکه در دادگاه عدل الهی شهادت می‌دهند کمااینکه در قیامت فرشتگان نگهبان بهشت و دوزخ بوده و از مقام شفاعت برخوردار هستند.
امام جمعه خرم‌آباد کار فرشتگان را تسبیح خدا برشمرد و گفت: فرشتگان خستگی، درد، تنبلی و سستی ندارند.

انتهای پیام

captcha