رشد ۲۰ درصدی گردشگری در مشهد از سال ۵۷ تاکنون
کد خبر: 3789158
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۱

رشد ۲۰ درصدی گردشگری در مشهد از سال ۵۷ تاکنون

گروه فرهنگی ــ معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه شهر مشهد از لحاظ گردشگری رتبه اول را در کل کشور داشته و جذب گردشگر در این شهر نسبت به دیگر شهر‌ها بیشتر بوده است، افزود: به طور کلی رشد و توسعه گردشگری از سال ۵۷ تاکنون حدودً ۲۰ درصد افزایش داشته است.

رشد 20 درصدی گردشگری در مشهد از سال 57 تاکنوناحمد دیناری، معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون 2227 تأسیس مراکز گردشگری در استان خراسان رضوی داشته‌ایم که 1728 مورد از آن را واحدهای مسکونی شامل می‌شود که در حال حاضر هر یک از واحدهای اقامتی حدود 110 هزار نفر گنجایش دارد.
وی ادامه داد: در تأسیسات گردشگری حدود 35 هزار نفر به طور مستقیم و بالغ بر 90 هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال دارند. طی این چهار دهه زیرساخت‌ها و جاذبه‌های موجود در شهر مشهد، باعث شده تا حدود یک سوم از واحدهای رسمی اقامتی و 50 درصد از هتل آپارتمان های کشور در شهر مشهد فعالیت داشته باشد.
معاون سرمایه گذاری و تأمین منابع اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: شهر مشهد از لحاظ گردشگری رتبه اول را در کل کشور داشته و جذب گردشگر در این شهر نسبت به دیگر شهرها بیشتر بوده است. به طور کلی رشد و توسعه گردشگری از سال 57 تاکنون حدودا 20 درصد افزایش داشته است.
دیناری تصریح کرد: علاوه بر پروژه‌های تکمیل شده، بالغ بر 290 پروژه گردشگری در حال ساخت با حجم سرمایه‌گذاری 8000 میلیارد تومان در استان خراسان رضوی وجود دارد که برای 10 هزار و 500 نفر شغل ایجاد خواهد کرد و حدودأ تا سال 1404 این پروژه‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.
وی افزود: علاوه بر پروژه‌های در حال توسعه تا سال 1404، پروژه‌های دیگری نیز شروع به کار خواهد کرد که 75 درصد از این پروژه‌ها در شهر مشهد و 25 درصد از آن در سایر شهرستان‌ها خواهد بود.
معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در خراسان رضوی طی مدت 4 دهه گذشته بالغ بر 115 میلیارد تومان اعتبارات زیرساختی دولتی و بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان (بدون محاسبه قیمت زمین) در بخش خصوصی نیز در حوزه گردشگری هزینه شده است.
دیناری بیان کرد: از نظر کلی گردشگری در هر شهری به عنوان یک مولد عمل می‌کند و در شهری همچون شهر مشهد، صنایع وابسته زیادی مانند صنایع وابسته هتلداران که اشتغال آن به شدت وابسته به گردشگری است، از رونق گردشگری سود می‌برد.
وی ادامه داد: در استان خراسان رضوی سرمایه‌گذاری خارجی نیز نسبت به گذشته رشد خوبی داشته است. سرمایه‌گذارانی از کشورهای افغانستان، ترکیه، عربستان، عراق، کویت و امارات در این استان سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده‌اند، به طوری که بالغ بر 70 درصد از پروژه‌های گردشگری در استان توسط سرمایه‌داران افغان سرمایه‌گذاری شده است.
معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: گردشگری غالب در شهر مشهد، گردشگری مذهبی است و گردشگران زیادی صرفاً با هدف زیارت وارد این شهر می‌شوند. ما باید حداکثر استفاده مفید را از حضور همین زائرین در استان و شهر مشهد نیز داشته باشیم.
دیناری خاطرنشان کرد: برای نهایت بهره برداری از حضور زائرین در شهر مشهد باید جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی را معرفی کنیم. جاذبه‌های انسان ساخت همچون باغ وحش‌ها، کوهستان پارک‌ها، باغ‌های گیاه‌شناسی و... را توسعه دهیم.
وی افزود: شهر مشهد به واسطه وجود حرم امام رضا(ع) تبدیل به یک شهر گردشگری زیارتی و مذهبی رقابت ناپذیر شده است؛ در مشهد مشکلی برای بازاریابی و جذب نداشته‌ایم اما باید بیشتر سعی کنیم تا بر کیفیت حضور گردشگران در این شهر فعالیت کنیم و به اعتقاد من قبل از هر سرمایه‌گذاری باید روی آن فکر بیشتری شود و روی طرح‌ها برنامه‌ریزی بیشتری انجام گیرد.
معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: خراسان رضوی هم از نظر تعداد ت‌سیسات گردشگری و هم از نظر مقدار سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه در بین رتبه‌های اول در سطح کشور قرار دارد.
 
انتهای پیام
captcha