حجتالاسلام محمد سوریخرمآبادی، از نویسندگان لرستانی در گفتوگو با ایکنا از لرستان، در رابطه با آثار مثبت پرهیز از اسراف، گفت: کنترل در مصرف، باعث صرفهجویی در هزینههای غیرضروری زندگی میشود کمااینکه امام علی(ع) میفرماید: «کسیکه در زندگی خود، اقتصاد و میانهروی را رعایت کند، بیچاره نمیشود».
وی افزود: زندگی دارای فراز و نشیبهای بسیاری است، که همواره با خطرات و حوادث غیرقابل پیشبینی مواجه میشود و قطعاً پسانداز نمودن مقداری از مازاد بر مصرف، بنیان زندگی را تا زیادی در مقابله با این خطرات محافظت خواهد نمود.
وی با بیان اینکه اسراف، موجب افزایش مخارج زندگی خواهد شد و در نتیجه انسان نمیتواند جوابگوی آن هزینه سنگین باشد، ادامه داد: انسان چنانچه از وجود ایمان ریشهدار بیبهره باشد، به جرایم اقتصادی کشیده خواهد شد و معمولاً مصرف بیرویه باعث از بین رفتن داراییهای انسان میگردد که در نتیجه به فقر منتهی میشود کمااینکه امام جعفرصادق(ع) میفرماید: «فقر و احتیاج، انسان را به سر حد کفر میرساند».(سفینة ابحار، ج 2، ص 378)
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه پیشگیری از اسراف، خود یک نوع مال اندوختن و با صرفهجویی و پسانداز مازاد بر مصرف زمینه بذل و بخشش در انسانها بهوجود میآید، گفت: در روایت آمده است: «روزی یکیاز غلامان حضرت رضا(ع)، میوهای را میخورد.ولی پیشاز آنکه کاملاً آنرا استفاده کند.دور انداخت، حضرت فرمود: سبحانالله اگر شما از آن بینیازید، عدهای از مردم از آن بینیاز نیستند آنرا به کسی، محتاج است بخورانید».(وسائل، ج 16، باب 69)
حجتالاسلام سوریخرمآبادی ادامه داد: ترویج فرهنگ مصرفزدگی و اسراف و تبذیر از شیوههای استعمار، برای نفوذ و استیلا بر تمام شئون و جوانب مختلف کشورهای ضعیف بهخصوص کشورهای اسلامی است در اینصورت، مبارزه با اسراف، خود نوعی مبارزه با استعمار است.
خداوند متعال بهخاطر اینکه انسان به سهولت راه تکامل را بپیماید، نعمتهای بسیاری را در اختیار او قرار داد و سایر مخلوقات را مسخر او گردانید.این نانی که من و شما از آن استفاده میکنیم تا از وجود آن، روح حیات برگیریم، وسایل و ابزار بسیار زیادی به کار رفته تا اینکه به وجود آید.
وی با بیان اینکه پس چگونه سزاوار است؛ نسبت به نعمتهای خدای متعال، ناسپاس باشیم و در مصرف آنها اسراف نماییم، افزود: امام صادق(ع) میفرماید: «هرکس که به پاره نان یا خرمایی برخورد کند سپس درصورتیکه آلوده نباشد آنرا تناول نماید؛ بیشاز آنکه شکمش از آن فارغ شود؛ خداوند او را خواهد آمرزید».(وسائل، ج 16، باب 608)
این مؤلف لرستانی ادامه داد: از مصادیق اسراف در اموال خصوصی میتوان به اسراف در مواد خوراکی، اسراف در پوشاک، اسراف در مسکن، اسراف در وسائط نقلیه، اسراف در لوازم زندگی مانند فرش و غیره و از مصادیق اسراف در بیتالمال نیز میتوان به اسراف در نوشتافزار، اسراف در بودجههای اداری، اسراف در اوقات اداری، اسراف در امکانات اداری، بخشش از بیتالمال اشاره کرد.
وی گفت: برای علاج اسراف میتوان اقداماتی را انجام داد ازجمله اینکه توجه کافی به زیانهای اقتصادی، اخلاقی، فردی، اجتماعی و نیز کیفرهای اخروی داشت، توجه داشتن به نقش ثروت و استفاده صحیح از آن ثروت در جهت رسیدن به کمالات انسانی، آشنا شدن با تعالیم و دستورات اسلام، توجه داشتن به ایام تنگدستی با قناعت زندگی کردن، توجه به این مطلب که مالک اصلی خداست و چنانچه در مصرف نعمتهای آن زیادهروی کنیم خداوند ما را مشمول لطف و کرم خویش نخواهد کرد و در حقیقت مالک اصلی خداست این امانت چند روزی نزد ماست.
سوریخرمآبادی اضافه کرد: همچنین تلاش در جهت از بین بردن عوامل بهوجودآورنده اسراف، فاصله گرفتن از افراد اسرافگر و محدود نمودن رفت و آمد با آنها، انتخاب الگوهای همیشه زنده و درخشنده مکتب اسلام و نصبالعین قرار دادن زندگی رادمردانی چون: پیامبر اسلام(ص) و حضرت علی(ع) و پاکزنانی همچون حضرت زهرا(س) و پرداخت وجوهات شرعی نظیر خمس و زکات که باعث کنترل و تعدیل سرمایه و از بین رفتن زمینه اسراف میشوند، از دیگر راههای علاج اسراف است.
انتهای پیام