نقض تمامیت ارضی افغانستان و شکایت از پاکستان به سازمان ملل
کد خبر: 3792972
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹

نقض تمامیت ارضی افغانستان و شکایت از پاکستان به سازمان ملل

گروه بین‌الملل ــ ارگ ریاست جمهوری افغانستان در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، مسئله نقض مداوم تمامیت ارضی افغانستان توسط ارتش پاکستان را مطرح کرد و از سازمان ملل خواست تا اقدامات ضروری برای حل این موضوع اتخاذ کند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «آریانانیوز» افغانستان؛ این دومین نامه شکایت‌آمیز افغانستان به سازمان ملل در یک هفته اخیر است؛ در نامه نخست، شکایت ارگ نسبت به دیدار برنامه‌ریزی شده بین عمران خان (نخست وزیر پاکستان) و نمایندگان طالبان در اسلام‌‌آباد مطرح شده بود.

پس از انتشار این نامه، طالبان با لغو این نشست اظهار کرد که نمایندگان این گروه به دلیل تحریم‌های سازمان ملل و آمریکا و محدودیت سفری که برای آنها وجود دارد، قادر به انجام این سفر نشده‌اند.

نظیف‌الله سالارزی (معاون نماینده دائم افغانستان در سازمان ملل) در این نامه نوشت: ماهیت نقض تمامیت ارضی افغانستان بیشتر شامل حملات راکتی مداوم به خاک این کشور، به ویژه در مناطق و روستاهای استان‌های کنر و ننگرهار (استان‌هایی در شرق افغانستان و در مرز پاکستان)، نقض حریم هوایی افغانستان توسط هواپیماهای نظامی پاکستان و همچنین ساخت پایگاه‌های نظامی، حصار و موانع در داخل خاک افغانستان در منطقه سپین بولدک (واقع در استان قندهار) است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در این نامه تاکید کرده است که تخلفات در خط دیورند (مرزی بین پاکستان و افغانستان) به سال 2012 باز می‌گردد که از سال 2017 میلادی نیز تشدید شده است.

گفتنی است، در فاصله سال‌های 2012 تا 2017 میلادی، ارتش پاکستان 28 هزار و 849 راکت به خاک افغانستان پرتاب کرده که منجر به کشته شدن 82 فرد ملکی (از اقوام افغانستانی) و مجروح شدن 187 نفر شده است.

از اول ژانویه 2018 نیز تعداد تخلفات مرزی پاکستان 161 مورد بوده است که شامل پرتاب 6 هزار و 25 راکت به خاک افغانستان می‌شود.

انتهای پیام

captcha