دچار چالش‌ها و نگرانی‌های جدی در حوزه فضای مجازی هستیم
کد خبر: 3793632
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴

دچار چالش‌ها و نگرانی‌های جدی در حوزه فضای مجازی هستیم

گروه فرهنگی ــ معاون امور دهیاری‌های سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاران کشور گفت: علی‌رغم اینکه تلاش‌های بسیاری شده است ولی به جهت نوع ساختاری که بر فضای مجازی ما حاکمیت دارد هنوز دچار چالش‌ها و نگرانی‌های جدی هستیم و آن چالش اخبار غلط و نادرستی است که به صورت گسترده در این سیستم هجوم پیدا می‌کند و ارزیابی‌های ما را با چالش مواجه کرده است.

در حوزه فضای مجازی دچار چالش‌ها و نگرانی‌های جدی هستیم

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، نخستین جشنواره ملی نشریات و رسانه‌های مجازی روستایی و عشایری امروز با حضور سعیدرضا جندقیان معاون امور دهیاری‌های سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاران کشور و حجت‌الاسلام ارزانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با تجلیل از نفرات برتر به کار خود پایان داد.
سعیدرضا جندقیان، معاون امور دهیاری‌های سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاران کشور، در این مراسم به حدیثی گهربار از حضرت فاطمه(س) که می‌فرمایند؛ « مَنْ أَصْعَدَ إِلَى اَللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه؛ کسى كه عبادت پاك و خالص خود را به بالا بفرستد، خداوند عزيز و جليل، بهترين مصالحش را بر او نازل مى‌گرداند» اشاره کرد و گفت: باید دید در نظام توسعه فضای مجازی دنیا و کشور ما چه می‌گذرد و چه شاخصه‌هایی را پیش‌رو داریم.
وی تصریح کرد: در 20 سال آینده تحولات به اندازه 300 سال گذشته رقم خواهد خورد، گری همل را می‌توان از نام‌آورترین دانشمندان در حوزه فضای مجازی و آینده‌نگری دانست که تحقیقات و مطالعات وی در زمینه توسعه آینده آی‌تی و فناوری‌های مبتنی بر الکترونیک و مخابرات است، او می‌گوید آنچنان دنیا در 30 سال آینده دچار تحول می‌شود که تحولات دچار تحول خواهند شد.
جندقیان با بیان اینکه باید همگان با واژه «سینگولاریتی» آشنا باشند، در تشریح معنی این واژه گفت: شما در آینده‌ای بعد از 30 سال قادر به پیش‌بینی آینده نیستید، سینگولاریتی یا تکینگی که در لاتین Singularity است، عبارت است از سرعت رشد علم و فناوری که بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته توسط Ray Kurzweil بیان شده است. اما این رشد فناوری به گونه‌ای نیست که تماما توسط انسان صورت گیرد بلکه منظور از سینگولاریتی یک بازه زمانی از تاریخ است که در آن نوآوری‌های انسان به قدری پیشرفت خواهد کرد که باعث به وجود آمدن هوش مصنوعی یا ربات‌هایی می‌شود که گاه از خود انسان هوشمندتر خواهند بود.
این مقام مسئول ادامه داد: علی‌رغم اینکه تلاش‌های بسیاری شده است ولی به جهت نوع ساختاری که بر فضای مجازی ما حاکمیت دارد هنوز دچار چالش‌ها و نگرانی‌های جدی هستیم و آن چالش اخبار غلط و نادرستی است که به صورت گسترده در این سیستم هجوم پیدا می‌کند و ارزیابی‌های ما را با چالش مواجه کرده است.
وی تصریح کرد: کارکرد برج‌ها همچون برج میلاد نشان‌دهنده سطح، توان و مقیاس فناوری ما در مهندسی عمران، سازه و مخابرات است و فقط برای برپا کردن برج نیست، در همه کشورهای بزرگ ساختمان‌های مرتفع وجود دارد که سطح تکنولوژی و سطح توان کشور را نشان می‌دهد و با زبان بی‌زبانی می‌گویند ما توانا و کاربلد هستیم.
جندقیان ادامه داد: دیوید هاروی در مقاله justice an Geography یا عدالت و جغرافی موانع توسعه را سه عامل عدالت اجتماعی، فقدان، کمبود و چالش آب و تخریب جنگل‌ها و کویرزایی بیان کرده است. با توجه به اینکه در کتاب تاریخ سیستان دانشمندی 1200 سال پیش که نمی‌دانیم کیست به موانع توسعه فلات اشاره کرده است چرا ما با ساختارهای دانشی خود بیگانه هستیم. ما دارای پیشینه‌ای قوی در حوزه دانشمندان هستیم اما همواره دانشمندان غربی را توانا و خود را ناتوان می‌دانیم که اگر مطالعات کافی داشته باشیم می‌توانیم از دانش‌های خود دفاع کنیم.
وی اظهار کرد: در بنیان‌های نظری علوم انسانی دچار مشکل هستیم، آیا سینگولاریتی که 30 سال آینده ما را با تحول مواجه می‌کند جایی برای ابراز احساسات انسان‌ها گذارده است؟ در این دنیا ارزش‌ها به سرعت دچار تغییر می‌شوند، به طور مثال برهنگی یا خوب است یا بد. برهنگی همچون دروغ و راست بوده و نسبی نیست، برهنگی در همین فضای ارتباطات از هم گسیخته نامشخص مبهم آرام آرام رسوخ کرده و شما برهنگی را امری عادی می‌دانید.
جندقیان با استناد به فرمایش رهبری که فرمودند؛ توسعه یعنی سه کلمه «تعالی شأن انسان‌» افزود: در جامعه‌ای که انسان‌ها حریم و حرمت داشته باشند آن جامعه در هر مقیاسی توسعه یافته است، بنا بر تجربه بنده در هر جامعه‌ای 3 واژه جمعیت، تولید و هنر کنار هم باشند، آن جامعه توسعه یافته و متمدن است و می‌شود روی آن حساب باز کرد.
وی در پایان در خصوص مصرف بخش اعظم منابع آبی در حوزه کشاورزی و صنعت گفت: تنها 3 درصد از منابع آبی در حوزه مصارف خانگی بوده و 97 درصد در حوزه کشاورزی و صنعت است که اگر تنها 5 درصد از آب مصرفی در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شود به ازای هر 5 درصد صرفه‌جویی بالغ بر 500 هزار هکتار قابلیت کشاورزی ایجاد می‌شود که به ازای هر دو هکتار شغل ایجاد می‌شود و 250 هزار شغل در سال خواهیم داشت و به ازای هر دو هکتار 10 شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود، که درمجموع حدود 2 تا 3 میلیون شغل ایجاد می‌شود.
انتهای پیام

captcha