واکنش معارضان بحرینی به تروریستی‌خواندن حزب‌الله
کد خبر: 3794393
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱

واکنش معارضان بحرینی به تروریستی‌خواندن حزب‌الله

گروه بین‎الملل ـ جمعیت عمل اسلامی بحرین، از احزاب معارض حکومت، اقدام کشور انگلستان را در تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان رد کرد و این اقدام را توهین به احساسات مسلمانان و آزادگان جهان دانست.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری شبکه اللؤلؤة؛ جمعیت عمل اسلامی بحرین(أمل) با صدور بیانیه‌ای ضمن اشاره به کمک‎های نامحدود انگلیسی‌ها به حکومت بحرین،  برای تضییع حقوق و خواسته‎های مردم بحرین، اعلام کرد که این تصمیم انگلیس بیانگر سرسپردگی ذلیلانه این کشور به دولت آمریکا و صهیونیست‎هاست.

این جنبش بحرینی بر ایستادگی خود در کنار حزب‌الله و رهبران آن تأکید و اعلام کرد: حزب‌الله جنبش مقاومت ملی و قانونی علیه جاه‌طلبی‎های صهیونیستی است و این تصمیم از سوی استکبار و صهیونیست، اهانت به احساسات مسلمانان و آزادگان جهان به شمار می‎رود.

جبهه عمل اسلامی با تأکید بر اینکه این گونه تصمیمات خسارت‌های غیرقابل پیش‌بینی را به منافع انگلیسی‎ها در منطقه وارد می‎کند به آنها هشدار داد: به فکر بازگشت به دوره استعمار، که هرگز باز نخواهد گشت، نیفتند.

یادآور می‌شود دولت انگلیس دیروز جمعه با انتشار بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد که ممنوعیت فعالیت جنبش حزب‌الله که دوشنبه (6 اسفندماه) از سوی وزیر کشور اعلام‌شده بود به اجرا درآمده و از این‌ پس طرفداری از این گروه جرم محسوب می‌شود.

این قانون پس‌ از آن به اجرا درآمد که نمایندگان پارلمان تروریستی خواندن سه گروه حزب‌الله، انصارالاسلام و جماعت نصرت‌الاسلام‌والمسلمین را بحث و بررسی کردند. 

براساس این بیانیه، هر سه گروه یادشده در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفته‌اند و طبق قانون تروریسم در سال 2000 عضویت و یا دعوت به طرفداری از این گروه‌ها جرم بود و 10 سال زندان داشت.

ساجد جاوید، وزیر کشور انگلیس، دوشنبه گذشته مدعی شده بود که حزب‌الله به اقدامات خود برای بی‌ثبات کردن وضع شکننده خاورمیانه ادامه می‌دهد و نمی‌توانیم تفکیکی بین شاخه نظامی تحریم شده این گروه و شاخه سیاسی آن قائل شویم.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس، نیز مدعی شد که تمایزی بین شاخه نظامی و سیاسی حزب‌الله وجود ندارد و با تحریم کردن حزب‌الله به هر شکل ممکن، دولت پیامی آشکار می‌دهد که فعالیت‌های این گروه در منطقه کاملاً غیرقابل‌ قبول و برای امنیت ملی انگلیس زیانبار است. 

این اقدام لندن در حالی انجام شده است که حزب‌الله لبنان در این کشور فعالیت سیاسی داشته و در دولت جدید سعد حریری 3 وزیر دارد.

وزارت کشور انگلیس شاخه نظامی حزب‌الله را در سال 2008 ممنوع اعلام‌ کرد، اما مقام‌های انگلیس برای حفظ روابط خود با دولت لبنان، شاخه سیاسی این گروه را تحریم نکرده بودند.
 
واکنش حزب‌الله
 
از سوی دیگر، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای مخالفت شدید خود را با اقدام خصمانه انگلیس درباره درج نام این حزب در فهرست تروریسم اعلام و تأکید کرد: حزب‌الله جنبشی مبارز علیه رژیم اشغالگر اسرائیل است و کشوری که از تروریسم حمایت می‌کند حق ندارد حزب‌الله یا هر جنبش دیگری را به حمایت از تروریسم متهم کند.
 
در این بیانیه آمده که این تصمیم اقدامی در راستای تبعیت از آمریکاست و نشان می‌دهد که دولت انگلیس فقط در خدمت این کشور است و به خاطر راضی نگه داشتن مقامات واشنگتن به دشمنی با مردم منطقه می‌پردازد.
 
در این بیانیه تأکید شده اتهاماتی که انگلیس در مورد حزب‌الله بیان کرده است هرگز نمی‌تواند آزادگان جهان از جمله آزادگان در انگلیس را فریب دهد؛ آزادگانی که می‌دانند کسی که تروریسم را وارد منطقه ما کرده و بر جنایت‌هایش در سوریه، عراق و یمن سرپوش می‌گذارد آمریکا و مزدورانش در منطقه و جهان هستند. دولت انگلیس با این اقدام به احساسات و اراده مردم لبنان توهین کرد که حزب‌الله را یک قدرت بزرگ سیاسی و مردمی می‌دانند.
 
در ادامه این بیانیه آمده حزب‌الله که مدت زیادی در برابر اشغالگری اسرائیل مقاومت کرد و همچنان به مقاومت در برابر تروریسم تکفیری و تهدیدها و طمع‌ورزی اسرائیل ادامه می‌دهد هرگز هیچ مسئله‌ای این حزب را از ادامه دفاع از لبنان و آزادی و استقلال آن بازنخواهد داشت.

معاون حزب‌الله

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، نیز در واکنش به اقدام انگلیس در درج نام حزب‌الله در فهرست تروریسم تأکید کرد: انگلیس یکی از حامیان تروریسم و عضو ائتلافهای متجاوز علیه ملت‌های منطقه است و شایستگی ندارد که تعیین کند چه کسی در فهرست تروریسم قرار بگیرد.

وی در مراسمی در شهر بعلبک لبنان افزود: انگلیس شایستگی ندارد که تعیین کند چه کسی یا طرفی در جهان تروریست است یا نیست، زیرا انگلیس خود حامی اسرائیل است و از تروریسم تکفیری پشتیبانی می کند. همچنین این کشور عضو ائتلافهای تجاوزگر علیه ملتها از جمله یمن و سوریه است.

این مقام حزب‌الله لبنان ادامه داد: انگلیس نیاز به حسن رفتار دارد، اما حزب‌الله از دید مردم خود و ملتهای منطقه، مقاومتی شریف است که همواره به آزادی و کرامت و استقلال شناخته می‌شود. حزب‌الله جزء لاینفک ملت شریفی است که مخالف هرگونه تجاوز و اشغالگری است.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: درج نام حزب‌الله در فهرست تروریسم از سوی انگلیس، محکومیتی برای این کشور محسوب می‌شود و نشانگر آن است که این کشور به دنبال بازیابی تاریخ تاریک استعماری خود و تأسیس رژیم اسرائیل با وعده «بلفور» است؛ از این رو با این اقدام اخیرش نشان داد که حامی تروریسم است و شایستگی ندارد که در موقعیت بین‌المللی تعیین کند چه تشکیلات و احزاب و جریا هایی را در فهرست تروریسم قرار دهد.

شیخ نعیم قاسم گفت: این اقدام انگلیس نشان افتخار دیگری برای حزب‌الله به شمار می‌رود و بیانگر آن است که حزب‌الله در ارائه الگو و تصویری از آزادگان جهان موفق عمل کرده است. آنها می‌خواهند این تصویر را مخدوش کنند، اما هرگز نخواهند توانست. ظلمت نمی‌تواند جلوی نور را بگیرد و نور می‌آید تا تاریکی را از بین ببرد. 

وزارت خارجه سوریه

وزارت خارجه سوریه نیز اعلام کرد که انگلیس سالهاست از تروریست‌ها حمایت می‌کند و شایستگی اتهام‌زنی به دیگران را ندارد.

یک مقام مسئول در وزارت خارجه سوریه جمعه شب اقدام انگلیس در گنجاندن نام حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی به شدت محکوم کرد.
 
وی که نامش در خبر ذکر نشده افزود: این اقدام انگلیس تأکیدی بر دشمنی تاریخی این کشور با امت عربی است. 

این مقام سوری بیان کرد: انگلیس دلال تقسیم کشورهای عربی از طریق پیمانهای سایکس پیکو و بالفور است که به غصب فلسطین و آوارگی میلیون‌ها فلسطینی منجر شد و همواره شریک اصلی در تجاوز به کشورهای عربی از تجاوز به مصر تا تجاوز به سوریه در سال 2018 به سوریه بوده است که نشانه‌ای از دنباله‌رو بودن آمریکا در منطقه است.

وی تصریح کرد: بر کسی پوشیده نیست که انگلیس میزبان گروه‌های مختلف دارای اندیشه‌های تکفیری است و از گذشته تاکنون در راستای خدمت به سیاست‌های خصمانه اسرائیل از گروه‌های تروریستی حمایت و پشتیبانی کرده است.

این منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه گفت: طرفی که چنین سیاستی را در پیش گرفته کم‌رین شایستگی را برای اتهام‌زنی به دیگران ندارد؛ به‌ ویژه اتهام‌زنی به حزب‌الله لبنان که حرکت مقاومت ملی در مقابل اشغالگری اسرائیل است.

وی افزود: فعالیت حزب‌الله براساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد قانونی است و نیازی به اجازه کشوری ندارد که خود تاریخی سیاه در آوارگی ملتها و غصب حقوق آنها دارد.

انتهای پیام

captcha