پراكندگی مساجد در نقشه جامع شهرسازی مدنظر قرار گیرد
کد خبر: 3794793
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
آیت‌الله دژكام:

پراكندگی مساجد در نقشه جامع شهرسازی مدنظر قرار گیرد

گروه اجتماعی ــ نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس خواستار توجه به بحث پراكندگی مساجد در نقشه جامع شهرسازی شد و بر لزوم ورود بنیاد مسكن و شهرداری به این مسئله تأكید كرد.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس، شب گذشته، 11 اسفندماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی این استان با بیان اینكه آنچه كه اكنون انجام می‌دهیم با آنچه كه باید در گام دوم انقلاب انجام دهیم فاصله زیادی دارد، گفت: بحث كانون‌های مساجد ذیل بحث مدیریت امور مساجد قرار می‌گیرد یعنی ما كانون‌ها را بحث می كنیم اما توجه به مركز رسیدگی به امور مساجد نمی‌كنیم كه چه كارهایی انجام می‌دهد.

كار فرهنگی به صورت جزیره‌ای نباشد
وی با تأكید بر اینكه باید تلاش كنیم به هر موضوعی وارد می‌شویم به صورت متمركز باشد، افزود: نمی‌توان در این نگاه جزیره‌ای كار فرهنگی انجام دهیم؛ شورای فرهنگ عمومی برای هماهنگ كردن است كه ان‌شاءالله در رویكرد سال آینده شورا این مسئله مدنظر قرار گیرد.
آیت‌الله دژكام با اهمیت تبیین نقش كانون‌های مساجد در تمدن نوین اسلامی تأكید كرد و گفت: حدود 4 هزار مسجد در استان فارس داریم كه در این رابطه چند سؤال مطرح می‌شود؛ نخست انكه استاندارد مسجد باید چه تعداد باشد؛ نمی‌توانیم بگوییم می‌خواهیم تمدنی بسازیم اما نمی‌دانیم چقدر مسجد نیاز داریم لذا این مسئله نیاز به یك استاندارد دارد و متولیان امر باید این را پیگیری كنند.
امام جمعه شیراز بحث دیگر را پراكندگی مساجد دانست و گفت: پراكندگی این تعداد مسجد میان جمعیت در استان فارس باید چگونه باشد تا بتواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد؛ گاهی اوقات چندین مسجد در یك محله وجود دارد اما در جای دیگری كه جمعیت فراوانی دارد، مسجدی وجود ندارد لذا پراكندگی مساجد موضوع مهمی است كه باید مدنظر قرار گیرد.

در شیراز مسجد كم داریم
وی با تأكید بر اینكه در شیراز مسجد كم داریم و باید در این مسئله پراكندگی مساجد را مدنظر قرار دهیم، افزود: اگر می‌خواهیم بگوییم مسجد محوری‌ترین نهاد تمدن اسلامی است، باید به سراغ آن برویم و ببینیم این مسئله را چگونه تأسیس كنیم.

آیت‌الله دژكام، ساختن مسجد را نیازمند داشتن استاندارد دانست و گفت: متأسفانه این مسئله را نمی‌توانیم مدیریت كنیم و در جاهایی تقاضای مسجد یا حسینیه می‌شود، كه نیاز نیست و برعكس آن در جاهایی كه نیاز است،‌ هیچكس از این مسئله حمایت نمی‌كند و این‌ها مسائلی است كه باید در نقشه جامع شهرسازی بدان توجه كرد و بنیاد مسكن و شهرداری هم بدان ورود كنند و این‌ها را باید سازماندهی كنیم وگرنه بعد از مدتی سرمایه‌های ما به هرز می‌رود.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس همچنین مباحثی را در رابطه با مسجد طراز انقلاب اسلامی یادآور شد و گفت: برای اینكه به مسجد طراز برسیم یكسری طرح‌هایی به میدان آمده است كه به نظر می‌آید نگاه كانون‌ها این است كه مسجد طراز درست كنند؛ البته طرح مسجدمحوری و طرح شبكه مساجد هم داشتیم كه مسجد به‌عنوان یك شبكه اجتماعی عمل كند و این‌ها هیچكدام ناقض دیگری نسیت بلكه مكمل همدیگر هستند ما باید این‌ها را ببینیم و بعد سراغ این بیاییم كه كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد در این فضایی كه ترسیم كردند می‌خواهد چه نقشی ایفا كند.

وی ادامه داد: در این فضای بین‌المللی كه خیلی به نفع ما نیست، ما وقت دعوا با یكدیگر را نداریم و باید نقش مكمل همدیگر را برای خودمان تعریف كنیم و به سراغ این برود كه به نیازهای جامعه پاسخ دهیم.

اشاره به ارتباطات طولی و عرضی كانون‌های مساجد
آیت‌الله دژكام اظهار كرد: به نظر می‌آید اگر كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد می‌خواهند موفق باشند، باید ارتباط عرضی و طولی خود را در ساختار نظام جمهوری اسلامی مشخص كنند؛ این كانون‌ها در كنار سایر اركان مساجد باید فعالیت كنند و نمی‌توان این‌گونه باشد كه هر كدام كار خود را انجام داده و همدیگر را خنثی كنند.
امام جمعه شیراز ادامه داد: باید این ارتباط عرضی را طوری سامان دهیم كه كنار هم قرار گیریم و اگر غیر از این شد نمی‌توانیم ادامه دهیم و بسیاری از انرژی‌ها صرف تقابل می‌شود به جای اینكه صرف پیشرفت شود و اكنون اصلاً وقت این چیزها را نداریم.
وی ارتباط طولی كانون‌های مساجد را ارتباط با ولایت برشمرد و گفت: همان‌طور كه نقش مسجد را در ارتباط با تمدن اسلامی می‌گوییم، نقش ولایت در تمدن اسلامی هم باید بگوییم؛ امام خمینی(ره) كه حكومت درست كرد طرح حكومت اسلامی خود را با نام ولایت فقیه داد و مگر می‌توانیم بگوییم این مجموعه‌ها با ولایت ارتباطی نداشته باشند لذا این ارتباطات باید خیلی مشخص‌تر شده و چارچوبدارتر باشند.

نمی‌توان در تمدن‌سازی سلیقه‌ای عمل كرد
آیت‌الله دژكام اظهار كرد: نمی‌توانیم در تمدن‌سازی سلیقه‌ای عمل كنیم و باید چارچوب مشخص كنیم این چارچوب‌ها ارتباط طولی ما را با ولایت كه در رأس نظام است، مشخص می‌كند؛ این‌ها مسائلی است كه احساس كردم در طرح مطرح شده توسط كانون‌های مساجد مشاهده نشد و هنوز جزیره‌هایی هستیم كه می‌خواهیم كار كنیم.
وی با بیان اینكه كانون‌های مساجد باید به میدان آمده و به جای جزیره بگویند یك قطعه جورچین پازل هستند و این مسئله‌ای است كه كشور بدان نیاز دارد، گفت: ما بناست كه با همدیگر كار كنیم؛ هر كسی غیر از این می‌گوید خلاف رهبری سخن گفته است و باید با هم كار كنیم، كشورمان را آباد كرده و دینمان را در دنیا معرفی كنیم البته رقابت‌ها در این فضا هم تعریف خواهد شد و ما متمدنانه با هم رقابت خواهیم كرد.
آیت‌الله دژكام با یادآوری این نكته كه مدیریت مسجد با امام جماعت است، گفت: امام جماعتی كه می‌خواهد كانون‌های فرهنگی و بسیج و اوقاف و هیئت امنا و غیره را مدیریت كند، باید خودش ویژگی‌هایی داشته باشد و هر كسی را نمی‌توان به این عنوان استفاده كرد زیرا مدیریت یك كار بزرگ است و باید در ارتقای وضع مدیران مسجد فكری كنیم كه بحمد الهی تلاش‌هایی شكل گرفته ولی اصلا كافی نیست.

مهارت‌های ائمه جماعات را تعریف كنیم
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأكید بر اینكه باید مهارت‌های امام جماعت را تعریف كرده و آموزش دهیم، گفت: همه باید به این فكر كنیم كه وقتی فردی به عنوان امام جماعت مسجد می‌فرستیم، باید مهارت‌های لازم را برای آن فرد ایجاد كنیم وگرنه آنجا می‌رود و شكست می‌خورد و خودش اولین محور برای اختلاف می‌شود.
وی با بیان اینكه باید انحصارطلبی را بشكنیم، از استاندار فارس درخواست كرد كه وقتی مسجدی طراحی می‌شود جای كانون‌های مساجد هم در آن دیده شود.
انتهای پیام

captcha