مساجد بهترین حامل و ایده‌بخش برای تحقق اهداف گام دوم هستند
کد خبر: 3796169
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷

مساجد بهترین حامل و ایده‌بخش برای تحقق اهداف گام دوم هستند

گروه فرهنگی- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی گفت: اهداف بیانیه گام دوم همانند یک منظومه در کنار یکدیگر یک هارمونی و عقلانیت را پوشش می‌دهد که در این میان مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بهترین حامل و ایده‌بخش برای تحقق این اهداف خواهند بود.

مساجد بهترین حامل و ایده‌بخش برای تحقق اهداف گام دوم هستندبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، دکتر جعفر مروارید بعد از ظهر روز گذشته، 16 اسفندماه، در همایش مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان که در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت برگزار شد، اظهار کرد: بیانیه مقام معظم رهبری تحت عنوان «گام دوم» در حقیقت شامل سند چشم‌انداز عملیاتی و ناظر به اهداف عینی برای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور می‌شود. نکات این بیانیه متشکل از دو بخش است؛ بخش نخست، شامل توضیحی از وضعیت موجود، توصیف آنچه رخ داده و به طور ضمنی آسیب‌شناسی از فضای کنونی و بخش دوم شامل توصیه و رهنمودهایی که برای سال‌های آینده نظام جمهوری اسلامی به آن نیازمند خواهد بود، درج شده است..
 
وی با بیان اینکه خطاب این بیانیه جوانان و مساجد به عنوان پایگاه نگاه جوان به ارزش‌های انقلاب اسلامی است، ادامه داد: انقلاب اسلامی با به صحنه کشاندن انرژی‌ها و استعدادهای آن‌ها، همچنین با رویکرد جوان و امید به آینده و اعتماد به داشته‌های خود که همگی ویژگی‌ها و خصوصیات یک جوان انقلابی، مسلمان و معتهد است، این جوان را مورد خطاب انقلاب اسلامی قرار داده است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی عنوان کرد: گام دوم تکرار گام اول نیست چرا که فراتر رفتن، تعالی، توجه مجدد به ارزش‌های انقلاب اسلامی و توجه به روح حیات‎بخش و انگیزه‌بخش جوان انقلاب، با توجه به مطالبات کنونی جوانان کشور است. این گام رجوع مجدد به مبادی و توجه به شیوه‎های نو برای حل مشکلات عینی را دربرمی‌گیرد.
 
گام دوم انقلاب، به امتداد اجتماعی اجتهاد شیعی
مروارید تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب به تعبیری امتداد اجتماعی اجتهاد شیعی و یا می‌توان گفت نگاه اجتهادی شیعی است که به گونه‌ای تمایزبخش، چشم‌انداز آینده را به جهان اسلام نشان می‌دهد و شیعیان به این ویژگی که ویژگی اجتهادی است و از حضرات معصومین آموخته‌اند، گام‌بردار هستند. این نگاه اجتهادی که در معارف جلوه‌گر می‌شود، در بستر اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خودش، گام دوم را پدید آورده است. گام دوم امتداد اجتماعی اجتهاد است و در آن مساجد به منزله یک نیروی خلاق جوان که برای جامعه و تعالی این زندگی است، بشمار می رود. علاوه بر اجر اخروی، ساختن یک جامعه آرمانی نیز از اهداف مساجد بشمار می‌رود.
 
وی افزود: خطاب گام دوم انقلاب نسبت به جوانان، در همین مساجد است. اگر کانو‌ن‎های فرهنگی هنری مساجد قصد دارند برنامه‌ای را برای یک دهه آینده خود تنظیم کنند، تمام نکات برجسته، رهنمود و رهگشا در این بیانیه مشاهده می‌شود.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی بیان کرد: در این بیانیه تعریفی از استقلال، عزت در روابط خارجی، آزادی‌های اجتماعی، هویت، سبک زندگی ایرانی اسلامی، توجه به اقتصاد در کنار فرهنگ، داشته‌های درونی، اعتماد به نسل معاصر، اعتماد به جوان، توجه به منابع سرشار و ظرفیت‌های فکری او و همچنین توجه به ظرفیت‌های طبیعت را می‌بینیم. اهداف این منظومه در کنار یکدیگر یک هارمونی و عقلانیت را پوشش می‌دهد که مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بهترین حامل و ایده‌بخش برای تحقق این اهداف خواهند بود.
 
مروارید گفت: حل مشکلات فکری و فرهنگی، ارتباط مستمر و تعامل‌بخش با سایر اعضای اجتماعی و توجه به شرایط بین‌المللی و موقعیت ویژه مشهد در کنار مضجع شریف امام رضا(ع)، انتظاراتی است که از مساجد در سال 98 می‌رود.
 
وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری در کنار بیانیه گام دوم، دو نامه هم به جوانان غرب نگاشته است. در این دو نامه جوانان اروپا را به بازگشت به منابع اصیل اسلامی، توجه به قرآن و سنت و همچنین نقد اسلام هراسی، شرق هراسی، توجه به تاریخ استعمار دعوت کرده است. آن دو نامه در کنار این گام دوم که مجدد خطاب به جوانان کشور اسلامی است، معنای خود را اکنون به خوبی پیدا می‌کند. مجموعه این سه نگاشته در کنار یکدیگر فکر ناظر بر  اهداف عینی با توجه به ارزش‌های اسلامی و روح حیات‌بخش و جوان انقلاب را نشان می‌دهد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ رضوی عنوان کرد: امیدوارم مساجد در فضای مشهد که پایتخت معنوی جهان اسلام است، با توجه به این سند چشم‌انداز خودجوش و خودآگاهانه و با مطالعه تاریخ اسلامی و شیعی و همچنین آسیب‌شناسی آنچه که رخ داده است، بتوانند آن مرزبندی و چشم‌اندازی که در این گام ترسیم شده است را به خوبی محقق کنند.
 
مروراید با بیان اینکه هویت شیعی اسلامی و هویت ایرانی اسلامی به خوبی در امتداد این بیانیه گام دوم تبیین شده است، اظهار کرد: اینکه جمهوری اسلامی در عین تاکید بر اصول نسبت به تحولات فرهنگی و اجتماعی حساس و به منزله یک موجود زنده در حال تکامل است. ایستا نیست و  خود را موظف به پاسخگویی مطالبات اجتماعی می‌داند و نشان از بالندگی و روح حیات در انقلاب اسلامی است. 
 
وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی هیچگاه متوقف نمی‌شود. در عین تاکید بر اصول و تاکید بر چتر شمول‌گرایانه انقلاب برای تمام سلایق، ارزش‌های جمهوری اسلامی همانند یک موجود زنده، الهام بخش جوانان ما در 40 ساله دوم انقلاب خواهد بود. نقش مساجد توجه به این الهام‌بخشی و مرور و رجوع مجدد به ارزش‌هایی است که در 40 ساله دوم نیز همانند 40 ساله نخست، انقلاب جوان را در جوانی خودش به جهانیان نشان می‌دهد.
 
انتهای پیام
captcha