جهاد علمی؛ توقع امروز مقام معظم رهبری از جوانان انقلابی
کد خبر: 3796180
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶

جهاد علمی؛ توقع امروز مقام معظم رهبری از جوانان انقلابی

گروه سیاست و اقتصاد – امام جمعه محلات گفت: دنیای غرب از فناوری و علم و دانش استفاده و بر کشور‌های عقب افتاده در این حوزه سلطه پیدا کرد اما ما به دنبال سلطه‌گری نیستیم که راه رسیدن به این مهم استفاده از نیرو‌های علمی با ایمان است لذا جهاد علمی یکی از توقعات رهبری در حوزه علمی است که توسط جوانانی با روحیه انقلابی محقق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام مهدی ربانی امام جمعه محلات ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه محلات که در مسجدالقائم(عج) برگزار شد، با تأکید بر رعایت تقوا و پرهیزکاری، در ادامه مبحث مبانی انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: تقویت روح بررسی و ابتکار در تمام زمینه‌های فنی، علمی و مهندسی از طریق احداث مراکز تحقیق و تشویق محققان یکی از مبانی انقلاب است. بحث دانش و تحقیق در نظام ما هم مسأله‌ای زیر بنایی است، این نوع مسائل در اسلام بسیار مورد تشویق است. مبانی انقلاب ما یکی در قانون اساسی و یکی در بیانات امام(ره) و مقام معظم رهبری تجلی پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: علم در دین مبین اسلام نیز بسیار مورد توجه است؛ پیامبر اکرم(ص) در این‌باره فرمودند:«کسی که دنبال دانش باشد مانند کسی است که روز‌ها روزه‌دار است و شب‌ها شب زنده‌دار است». در روایات مختلف بین علم و انفاق، علم و مال، علم و عبادت و عالم و عابد، علم ارجح بوده است که نشان از اهمیت علم در نگاه اسلام است.
حجت‌الاسلام ربانی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب هفت توصیه کردند که اولین توصیه به مسائل علمی و پژوهشی است. دنیای غرب از فناوری و علم و دانش استفاده و بر کشور‌های عقب افتاده در این حوزه سلطه پیدا کرد اما ما به دنبال سلطه‌گری نیستیم که راه رسیدن به این مهم استفاده از نیرو‌های علمی با ایمان است لذا جهاد علمی یکی دیگر از توقعات رهبری در حوزه علمی است که توسط جوانانی با روحیه انقلابی محقق می‌شود.
وی با اشاره به ثبت‌نام حوزه‌های علمیه افزود: امام باقر(ع) در هر فرصتی مکتب علمی ایجاد می‌کردند، در عین حال که همه علوم با ارزش است اما وقتی به فقه و علوم اسلامی می‌رسیم، لحن روایات تغییر می‌کند و روی این موارد تأکید ویژه‌ای شده است. قرآن کریم بر این موضوع تأکید دارد که از هر جامعه‌ای عده‌ای باید به سمت فراگیری علوم مذهبی بروند. اگر پژوهشگاه‌های علوم دینی و حوزه‌ها ضعیف بشوند قطعا تدین و نماز مردم رنگ می‌بازد. حوزه‌های علمیه هستند که دین را حفظ کردند و قوام دین مردم به این حوزه‌ها است. در شهرستان محلات امکانات معارف اسلامی به واسطه وقف با برکت مرحوم حجت‌الاسلام مقدسی امام جمعه فقید محلات فراهم است، برخی زمینه ورود به حوزه علمیه را دارند اما نیاز به تشویق یا تلنگر دارند که وظیفه تشویق و تلنگر بر عهده والدین است.
امام جمعه محلات در خطبه دوم ضمن تصیه به تقوا و پرهیزکاری با تأکید بر لزوم بهره برداری معنوی از ماه رجب بیان کرد: در المراقبات میرزا جواد تبریزی اشاره شده است که خداوند در آسمان هفتم فرشته‌ای قرار داده که اسمش «داعی» است؛ این فرشته در ماه رجب هر شب ندا می‌دهد خوش به حال آن‌هایی که به یاد خدا و مطیع فرمان او هستند. خداوند متعال می‌فرماید من همنشین بنده‌ای هستم که یاد کننده و مطیع من باشد. ماه رجب ماه من، بنده، بنده من و رحمت هم رحمت من است، هر کس در این ماه من را بخواند او را اجابت می‌کنم. من این ماه را ریسمانی برای نزدیکی بندگان به خودم قرار دادم، امید است بتوانیم از این ماه به خوبی بهره ببریم.
وی افزود: 22 اسفندماه روز تأسیس بنیاد شهید است؛ ما مدیون شهدای عزیز هستیم و حداقل کاری که می‌توانیم برای آنان انجام دهیم زنده نگه داشتن یاد آنان به واسطه یادواره‌های شهدا است. هفته منابع طبیعی نیز یادآور اهمیت مسأله محیط زیست است؛ برخی برای سودجویی‌های شخصی نسبت به منابع طبیعی اهمیتی قائل نیستند. باستی فرهنگ حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی در جامعه رواج پیدا کند.
حجت‌الاسلام ربانی تشریح کرد: سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت که 8 ماه پیش صورت گرفته بود در چند روز گذشته منتشر شد. تمامی سخنان و هشدار‌های 8 ماه پیش ایشان امروز عینیت پیداکرده است. مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند:«گره نزنید بهبود اقتصاد کشور را به چیزی که از اختیار ما خارج است». ایشان فرمودند: هدف آن‌ها این است که برای تثبیت تحریم‌ها زمان بخرند و بعدش تازه تصمیم بگیرند که چیزی بدهند یا نه. بعد از امروز و فردا کردن‌ها به اینستکس رسیدند که وعده‌ای است کاغذی که هنوز عده‌ای به عملی شدن آن امید دارند.
انتهای پیام

captcha