تدوین برنامه برای کاهش خسارات احتمالی ناشی از رانش زمین
کد خبر: 3802205
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶

تدوین برنامه برای کاهش خسارات احتمالی ناشی از رانش زمین

گروه اجتماعی ــ عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر این‌که باید برنامه‌ای برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از رانش زمین تدوین شود، گفت: رانش‌های زمین در چند نقطه استان به‌ویژه خرم‌آباد، دورود و ازنا مشهود بود و این رانش‌ها دردسرهایی ایجاد می‌کند.

برنامه‌ای برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از رانش زمین تدوین شودبه گزارش ایکنا از لرستان، مجید کیان‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی امروز، 20 فروردین‌ماه در جلسه ستاد بحران استان لرستان با بیان این‌که این دو مرحله سیلی که در استان ایجاد شد خسارات زیادی وارد کرد، افزود: با شرط این‌که اعتبارات خوب تخصیص داده شود بین سه تا چهار سال طول می‌کشد تا زیرساخت‌های استان درست شوند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر اسکان اضطراری و امدادرسانی از اولویت‌هاست و باید در کنار روستاها کمپی ایجاد و مردم اسکان داده ‌شوند که این مهم نیاز به وحدت رویه و انسجام بیشتری دارد و چنان‌چه این موضوع انجام شود نگرانی‌های استاندار کمتر خواهد شد.
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: امکانات و کمک‌های خوبی از سراسر کشور به استان ارسال شده اما در نحوه توزیع با مشکلاتی مواجه هستیم که باید حل و فصل شود.
کیان‌پور بیان کرد: در برخی جاها امدادرسانی زیاد انجام شده و در برخی جاها امدادرسانی مشخصی انجام نشده است که باید در این مورد توازن رعایت شود.
وی افزود: رانش‌های زمین در چند نقطه استان به‌ویژه خرم‌آباد، دورود و ازنا مشهود بود و این رانش‌ها دردسرهایی ایجاد می‌کند؛ حتی این رانش‌ها روستاهای شهرستان دورود را تهدید می‌کند.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید برنامه‌ای برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از رانش زمین تدوین شود.
وی گفت: خیلی‌ها بر توانمندی سکونت‌گاه‌های غیررسمی تأکید داشتیم و در جلسات می‌گوییم این افراد در حاشیه رودخانه‌ها باید جابه‌جا شوند پس برای جلوگیری از هدررفت سرمایه مملکت باید وحدت‌رویه و برنامه‌ای منسجم در این راستا داشته باشیم.
کیان‌پور بر جلوگیری از گسترش شهرها در دره‌ها و مسیل‌ها تأکید کرد و با بیان این‌که در سیل اخیر حداقل 20 روستای پلدختر که در مسیر رودخانه هستند باید جابه‌جا می‌شدند و آن‌ها باز هم در تهدید سیلاب قرار دارند، بیان کرد: به‌دلیل نبود راه و امکانات اولیه استاندار لرستان هنوز نتوانسته‌اند میزان خسارات وارده را ارزیابی کنند که ضرورت دارد تیم‌های قوی‌تری به کمک استان بیایند چراکه وسعت خرابی‌های ناشی از سیل در سطح ملی است نه استانی و باید کمک ویژه‌ای از سوی دولت اختصاص داده شود.
وی گفت: در سال‌های معمولی با توجه به آمار هواشناسی و آب منطقه‌ای 12 میلیارد مترمکعب آب از استان خارج می‌شود که برای استفاده از این پتانسیل وزارت نیرو در تخصیص به ما درمانده است، نیاز به دو میلیارد مترمکعب آب داریم و باید شورای عالی آب حق لرستان را در این حوزه ادا کند.
وی تصریح کرد: برای خسارات کشاورزی دکتر جهانگیر قول مساعد برای تخصیص دادند اما باید اجرایی شود.
کیان‌پور با اشاره به این‌که باید احداث سدهای لرستان را جدی‌تر بگیریم، افزود: اگر در لرستان آب‌ها مهار می‌شد الان لازم نبود در خوزستان حالت فوق‌العاده اعلام شود.
وی گفت: به بیش‌از 412 مزرعه شیلات استان(دورود، ازنا، الیگودرز و خرم‌آباد) خسارات زیادی وارد شده که در مصوبه دولت به خوبی دیده نشده است و چون این تأسیسات زیر گِل و لای مانده‌اند دولت باید استمهال خوبی یا بلاعوض به آن‌ها دهد چراکه اکثر این مزارع بیش از یک میلیارد تومان به بانک‌ها بدهی دارند.
کیان‌پور با اشاره به وضعیت رودخانه خرم‌آباد گفت: اگر طرحی تحت عنوان ساماندهی رودخانه خرم‌آباد انجام نمی‌شد 80 درصد سیلاب کنترل می‌شد؛ متأسفانه با تصمیم افرادی رودخانه پر و اکوسیستم آن به هم ریخت و با سیلی که آمد رودخانه کشش عبور دبی را نداشت؛ کسانی که این کار را کردند باید امروز پاسخگو باشند، 90 درصد مقصر سیلاب خرم‌آباد کسانی هستند که به اسم ساماندهی رودخانه وارد و به بستر آن تجاوز کردند این در حالی‎است که با چند نیوجرسی و کیسه ماسه نمی‌توان سیلاب را کنترل کرد.

انتهای پیام

captcha