بنیاد شهید طبق استانداردهای بین‌المللی تعریفی برای جانباز بالای 70 درصد ندارد
کد خبر: 3802461
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹

بنیاد شهید طبق استانداردهای بین‌المللی تعریفی برای جانباز بالای 70 درصد ندارد

گروه اجتماعی - مدیرکل بنیاد شهید استان مرکزی گفت: بنیاد شهید طبق استانداردهای بین‌المللی تعریفی برای جانباز بالای 70 درصد ندارد، ۱۹۵ جانباز استان مرکزی ۷۰ درصد جانبازی دارند که از این تعداد ۱۴ نفر روشندل و ۳۰ جانباز ضایعه نخاعی هستند.

به ‌گزارش ایکنا از استان مرکزی، مرتضی انصاری‌فر مدیرکل بنیاد شهید استان مرکزی در نشست مطبوعاتی به مناسبت روز جانباز و تشریح برنامه‌های این روز که در سالن جلسات اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی برگزار شد، گفت: بنیاد شهید یک نهاد فرهنگی است که تمامی اقدامات خود را با پیوست فرهنگی ارائه می‌کند، ماندگاری نظام اسلامی به برکت خون شهدا و ایثارگران اتفاق افتاده و به جامعه، انقلاب قوام و بسط داده است.
وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی در گام اول خود به واسطه نقش بی‌بدیل شهدا و ایثار ایثارگران به 40 سالگی رسید و به برکت خون شهدا، رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری و بیداری جامعه از پیچ‌های تاریخی عبور کرده و راهپیمایی ۲۲ بهمن سال ۹۷ نقطه عطفی در تاریخ انقلاب به شمار رفت.
انصاری‌فر اظهار داشت: استان مرکزی بر اساس پرونده‌های موجود دارای ۵ هزار و ۳۸۲ شهید، ۱۴ هزار و ۲۲۷ جانباز و ۷۴۲ آزاده است که بیشترین شمار شهدا با ۲ هزار و ۲۵۷ نفر و ۷ هزار و ۵۶۱ جانباز و ۴۴۰ آزاده به شهرستان اراک تعلق دارد.
این مقام مسئول اضافه کرد: بنیاد شهید طبق استانداردهای بین‌المللی تعریفی برای جانباز بالای 70 درصد ندارد، ۱۹۵ جانباز استان مرکزی ۷۰ درصد جانبازی دارند که از این تعداد ۱۴ نفر روشندل و ۳۰ جانباز ضایعه نخاعی هستند، ۲هزار و ۴۰۰ جانباز استان گرفتار مشکلات اعصاب و روان هستند که از این تعداد ۷۷ نفر دارای جانبازی حاد هستند و از بین یک هزار و ۶۹۴ جانباز شیمیایی ۱۰ نفر دارای جانبازی حاد هستند.
وی تعداد جامعه ایثارگران استان به همراه خانواده‌هایشان را ۹۵ هزار و ۴۹۵ نفر دانست و اضافه کرد: بنیاد شهید استان مرکزی خدمات مختلفی ارائه می‌کند که بخشی از آن شامل کمک به فرزندان دانشجوی خانواده شهدا و جانبازان است. یکهزار و ۹۹۷ دانشجو در ۶۲ مرکز آموزش عالی استان در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند، همچنین ۳۲ مدرسه شاهد ویژه فرزندان جانبازان نیز فعال است که طرح شاهد برای ۷۲۵ دانش‌آموز اجرایی می‌شود.
انصاری‌فر در ادامه در خصوص خدمات درمانی ویژه جانبازان هم گفت: با توجه به افزایش هرم سنی جانبازان استان(مردان ۵۰ تا ۵۵ سال و زنان ۴۵ تا ۵۰ سال) دغدغه اصلی بنیاد شهید ارائه خدمات درمانی مناسب است که در این راستا طرح پزشک پایه سلامت ویژه والدین و همسران شهدای بالای ۶۰ سال و جانبازان ۷۰ درصد(۳ هزار و ۸۳۰ نفر) با کمک ۴۰ پزشک عمومی و ویزیت ماهانه انجام می‌شود.
به گفته وی یکهزار و ۷۵۶ نفر از والدین شهدا و یکهزار و ۲۰۰ جانباز استان از حق پرستاری برخوردار هستند، همچنین در بحث استفاده از بیمه تکمیلی نیز امسال به ازای هر نفر ۱۴۵ هزار تومان واریز می‌شود، به طوری که در سال ۹۶، ۷۰ میلیون تومان هزینه درمانی پرداخت شده است. همچنین در حال حاضر ۴۴ هزار نفر از جامعه ایثارگران استان تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند.
وی ادامه داد: ۲۶۰ قلم دارو در تعهد بیمه پایه نیست، اما به دلیل نیاز جانبازان خدمات‌رسانی صورت می‌گیرد، همچنین سال گذشته تعداد مراکز طرف قرارداد بیمه ۳۵۰ مرکز بوده است که به دلیل مسائل مالی این تعداد امسال به ۲۵۰ مرکز درمانی طرف قرارداد بیمه کاهش یافته است.
انصاری‌فردر خصوص کمک‌های بنیاد شهید در جهت توسعه اشتغال نیز تصریح کرد: بنیاد شهید تولیدکننده اشتغال نیست، اما در جهت توسعه حمایت‌های خود را ارائه می‌کند، سهمیه ۲۵ درصدی مختص فرزندان شهدا و جانبازان به واسطه آزمون جذب دستگاه‌های اجرایی می‌شوند که سال گذشته ۳۱۹ نفر استخدام شده‌اند، همچنین در جهت توسعه خوداشتغالی ۲۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود که متاسفانه استقبال خوبی از این امر نشده است به طوری که سال گذشته تنها ۹۱ نفر از این تسهیلات استفاده کردند.
وی در خصوص پروژ‌ه‌های درحال ساخت بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی بیان کرد: پروژه مرکز فرهنگی توانبخشی و ورزشی ایثار با صرف هزینه ۲۰ میلیارد تومان در فضایی با زیربنای ۱۲ هزار مترمربع در حال ساخت است که بخش ورزشی این مجموعه به اتمام رسیده است، پروژه ۲۶۴ واحدی سفیر نیز در پردیس ۲ ویژه خانواده شهدا و ایثارگران درحال ساخت است که تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، همچنین به جهت خرید مسکن در شهرستان اراک ۷۸ میلیون تومان و در روستاها ۳۵ میلیون تومان تسهیلات ۲۰ ساله با نرخ سود ۴ درصد پرداخت می‌شود.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی در پایان اجرای طرح علمداران حماسه در قالب بازدید ۳۳ امام جمعه از ۹۹ خانواده جانباز، اعزام پیام‌آوران ایثار، برگزاری مسابقات ورزشی، جنگ شادی با مشارکت شهرداری اراک را ازجمله برنامه‌های ویژه روز جانباز در استان بیان کرد.
انتهای پیام

captcha