حفظ قرآن را هنر بدانیم و از آن تجلیل کنیم
کد خبر: 3806036
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳

حفظ قرآن را هنر بدانیم و از آن تجلیل کنیم

گروه شهرستان‌ها ــ امام جمعه موقت کاشمر با بیان اینکه حفظ قرآن هنر و یک ارزش است، گفت: در اجتماعات دینی و نماز جمعه دانش‌آموزانی که قرآن و اهل بیت(ع) را انتخاب کرده‌اند، بزرگ جلوه دهیم و از آن‌ها تجلیل شود.

حفظ قرآن را هنر بدانیم و از آن تجلیل کنیمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین علی احدی، امام جمعه موقت کاشمر، در همایش تجلیل از ستارگان قرآن، عترت و نماز مدارس کاشمر که  شامگاه گذشته، سوم اردیبهشت‌ در سالن همایش‌های فرهنگیان این شهرستان برگزار شد، با بیان اینکه اگر جامعه اسلامی بتواند در داخل کشور و سطح دنیا بر محور قرآن و اخلاق حرکت کند توفیق پیدا می‌کند، افزود: اگر در جایی موفق بودیم و یا ناکام ماندیم و ضربه خوردیم، به خاطر توجه و یا بی‌توجهی به این دو موضوع بوده است.
وی ادامه داد: قرآن کریم عالی‌ترین و سالم‌ترین کتاب آسمانی است که حتی یک نقطه آن کم و یا زیاد شده، در صورتیکه کتاب‌های دیگر پیامبران از جمله انجیل، تورات، صُحُف و... دستخوش تغییراتی شده است. قرآن به‌عنوان تکامل یافته تمامی ادیان الهی معرفی و متاسفانه امروزه در فضای مجازی شبهات و حملات فراوانی به این موضوع وارد می‌شود.
احدی با بیان اینکه دانش‌آموزان به شدت هدف هجمه حملات بسیار شدید دشمنان هستند و از همه طرف برایشان شبهات ایجاد می‌کنند، افزود: دشمنان تلاش می‌کنند به سمتی بروند تا جوان امروز باور کنند هیچ خبری پشت این نظام هستی نیست. بنابراین نیاز داریم در این مسئله بیشتر کار کنیم و در بین دانش آموزان مسئله پاسخگویی به شبهات جدی‌تر مطرح شود. در این میان دشمنان از آنچه در نظر مسلمانان مقدس است، تقدس‌زدایی می‌کنند و اگر به داد جوانان نرسیم آسیب جدی خواهند دید.
امام جمعه کاشمر عنوان کرد: وقتی به مردم قرآن یاد دهیم با محوریت آن و در کنار قرآن باید اخلاقی انسانی و اسلامی را به مردم آموخت و بتوان اخلاق مداری را در جامعه تقویت کرد. اگر در هر محیطی قرآن و اخلاق حاکم و ترویج شود شاهد تغییرات بسیاری خواهیم بود. همچنان که زندگی بر محور قرآن با طلاق، تشتت و اختلاف، فرار و اعتیاد روبه‌رو نخواهد شد.
احدی با بیان اینکه آموزش و پرورش یک نهاد فوق‌العاده تاثیر گذار است، به طوریکه پایه‌های اخلاقی و ریشه‌ها در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد، عنوان کرد: افرادی که در حوزه علمیه و مدیریت آینده کشور کار می‌کنند بسیار تاثیر گذار هستند. باید در جمهوری اسلامی بیشتر روی این مسئله کار کنیم که هنر مفهوم وسیعی دارد کسی که قرآن حفظ می‌کند باید به آن به عنوان یک هنرمند نگاه شود.
امام جمعه موقت کاشمر افزود: حفظ قرآن هنر و یک ارزش است. در اجتماعات دینی و نماز جمعه دانش‌آموزانی که قرآن و اهل بیت(ع) را انتخاب کرده‌اند بزرگ جلوه دهیم و از آن‌ها تجلیل شود. وقتی صحبت از هنر می‌شود، ذهن نباید به سمت و سوی هنرهای خاصی برود، بلکه قرآن‌آموزان هم نوعی هنرمند هستند.

بزرگترین دارالقرآن کاشمر ساخته می‌شود
در ادامه مدیر آموزش و پرورش کاشمر طی سخنانی عنوان کرد: اینکه خانواده‌ها در شرایط دشوار فرهنگی و اجتماعی این توفیق نصیبشان شده که چنین فرزندانی داشته باشند، مایه مباهات است.
علی طاهریان با بیان اینکه شهرستان کاشمر ظرفیت بسیار خوبی در زمینه مباحث قرآنی دارد، بیان کرد: با همت خیرین بزرگترین دارالقرآن شهرستان ساخته خواهد شد تا جامعه آزاد قرآنی و دانش‌آموزی بهره‌مند شوند. هرچه بیشتر در مسائل قرآنی گام برداریم و آموزه‌های قرآنی را توسعه بخشیم، سلامت اخلاقی، اجتماعی و تعهد دانش‌آموزان تضمین خواهد شد.

شرکت 15 هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآن، عترت و نماز
همچنین معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش کاشمر با بیان اینکه 15 هزار دانش آموز در مسابقات قرآن، عترت و نماز شرکت کرده‌اند، عنوان کرد: هر چند این دانش‌آموزان می‌توانستند فعالیت‎ها و سرگرمی‎های دیگری را انجام دهند، اما راه سخت‌تر دیگر و آن حفظ قرآن و فراگیری تعالیم و تقاسیر قرآن و قدم نهادن در راه حفظ ارزش‌های اسلامی را انتخاب کردند.
حسن رمضانی افزود: تحمل این سختی راه موجب شد که اکنون با افتخار بگوئیم یکی از مهمترین شهرستان‌های طراز اول خراسان رضوی در کسب مقام‌های برتر قرآن، عترت و نماز هستیم.
وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های معاونت پرورشی در چند بخش خلاصه می‌شود، گفت: در حوزه قرآن کریم فعالیت گسترده همکاران در دارالقران‌های شهرستان از جمله کوثر، مرحوم ذبیحی و المهدی اقداماتی شامل برگزاری کلاس‌ها و آماده‌سازی برای مسابقات قرآنی و... است.
معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش کاشمر تصریح کرد: در سال جاری، اهتمام ویژه به حفظ جز 30 قرآن کریم داشته‌ایم. برگزاری محافل تلاوت نور در مدارس و دارالقرآن‌ها را از دیگر فعالیت‌های معاونت پرورشی کاشمر است.
رمضانی همچنین از برگزاری گفتمان‌های دینی ویژه مدارس متوسطه اول و دوم در تمامی مدارس خبر داد و گفت: در حوزه نماز، ساماندهی ائمه جماعات روحانی مدارس، انتخاب ائمه جماعات مدارس، آموزش عملی نماز در آموزشگاه‌ها و... از دیگر اقدامات انجام شده است.
وی با تاکید بر اجرای طرح پیوند مسجد، مدرسه و خانه گفت: سال گذشته 6 مدرسه به عنوان مدارس پایلوت در نظر گرفته شد که پس از اجرا بازخورد بسیار مناسبی داشته است.
معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش کاشمر با اشاره به اینکه در خردادماه کلاس‌های آموزشی برای آمادگی و ورود به مسابقات کشوری و تیر و مردادماه شرکت در این مسابقات را خواهیم داشت، اظهار کرد: در مسابقات قرآن، عترت و نماز شهرستان کاشمر 15 هزار نفر شرکت کرده‎اند که از 8000 نفر دانش آموز پسر و 7000 نفر دانش‌آموز دختر  تشکیل شده بود.
وی اظهار کرد: در مرحله شهرستان متوسط اول و دوم پسران 500 نفر شرکت کردند که 64 نفر به مرحله استانی راه یافتند، همچنین در متوسط اول و دوم دختران نیز 450 نفر شرکت داشتند که 53 نفر این افراد وارد مرحله استانی شدند.
رمضانی عنوان کرد: تعداد مقام‌های عالی که در استان کسب شده در متوسطه اول و دوم پسر 14 نفر و دختران 5 نفر، مقام‌های ممتاز متوسطه اول و دوم پسر 12 نفر و دختران 4 نفر بوده است.
معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش کاشمر با اشاره به اینکه در مجموعه مقام‌های اول تا سوم مسابقات قرآن، عترت و نماز بیش از 350 نفر بوده‌اند، گفت: تعداد مقام آوران در این دوره از مسابقات 13 درصد رشد داشته است.
رمضانی گفت: در این دوره از مسابقات شرکت‌کنندگان در رشته‌های اذان، احکام، انشاء نماز، مداحی، صحیفه سجادیه، مفاهیم، نهج البلاغه و تفسیر با یکدیگر به رقابت پرداختند.
وی عنوان کرد: هر چقدر حوزه قرآن، عترت، نماز، مسائل تربیتی فعال‌تر شود به موازات این فعالیت، یکی از سلول‌های زندان بسته خواهد شد.
در پایان مراسم از برگزیدگان مسابقات قرآن، عترت و نماز مدارس کاشمر تجلیل شد.

انتهای پیام

captcha