ناکامی در ایجاد کارگاه‌های مهارت‌افزایی به سبب بدقولی صندوق رفاه
کد خبر: 3809257
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیان کرد؛

ناکامی در ایجاد کارگاه‌های مهارت‌افزایی به سبب بدقولی صندوق رفاه

گروه دانشگاه ــ رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از ناکامی در ایجاد کارگاه‌های مهارت‌افزایی به سبب بدقولی صندوق رفاه خبر داد و گفت: دانشگاه با حمایت مالی خیرین، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بودجه‌ای که در اختیار دارد، 16 مرکز نوآوری در واحدهای سراسر کشور راه‌اندازی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نخستین نشست خبری ابراهیم صالحی‌عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال ۹۸، امروز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه، در سازمان مرکزی این دانشگاه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
 
صالحی عمران در آغاز این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان دانشگاهی مأموریت‌گرا شناخته می‌شود و می‌خواهد هدفمند حرکت کند. هدف اساسی این دانشگاه تربیت تکنسین و نیرو‌های متخصص و مهارتی است. این نیرو‌ها پنجه‌های کارآمدی را برای کشور تشکیل خواهند داد و می‌توانند در عرصه تولید ایفای نقش کنند و در جامعه جریان رشد اقتصادی به راه بیاندازند.

تغییر سرفصل ۱۸۰ رشته در دانشگاه فنی و حرفه‌ای
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه این دانشگاه مانند دیگر دانشگاه‌ها جنبه نظری ندارد، ادامه داد: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال رونق تولید نام‌گذاری شده است و به تبع آن توجه ویژه به اقتصاد، تولید و رشد، مسئولیت‌های دانشگاه نیز بیشتر شده و یک حرکت و گفتمان ملی را به وجود آورده است؛ لذا برنامه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید معطوف به این هدف باشد؛ بدین جهت برای پیوند با مباحث اقتصاد قصد داریم برنامه‌های آموزشی و درسی را متناسب با نیاز‌های ملی در نظر گیریم.

به گفته صالحی‌عمران، در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تأکید بر جنبه‌های عملی و تولید و نیز شایستگی‌محوری آموزش‌های دانشگاه است تا فارغ‌التحصیلان در عرصه کسب و کار و تولید موفق عمل کنند. سرفصل‌های دروس از سوی شورای برنامه‌ریزی دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر این اساس هر دو هفته یک‌بار جلسات مربوط به این اصلاحات تشکیل می‌شود و خروجی کمیته‌ها منجر به اصلاح برنامه‌های درسی و سرفصل‌های درسی رشته‌ها می‌شود. حدود ۱۸۰ رشته در دانشگاه وجود دارد که اصلاحات لازم مرتبط با سرفصل‌های این رشته طی سال ۹۸ انجام خواهد شد.

توانمندسازی مربیان از اولویت‌های دانشگاه
صالحی‌عمران با بیان اینکه توانمندسازی مربیان و اعضای هیئت علمی و کادر آموزشی یکی‌ از اولویت‌های مهم دانشگاه فنی و حرفه‌ای است، گفت: این مهم بدین منظور است که کادر آموزشی ما توانمند، حرفه‌ای و آشنا به مهارت‌های عملی و بحث‌های تجاری‌سازی و آموزش باشد و اگر این امر محقق نشود، عملا نمی‌توان در تولید ایفای نقش کرد. در همین راستا ارتباط دانشگاه با صنعت را جدی گرفته‌ایم و اساتید ما با حضور در صنایع با مهارت‌های تولید و کسب و کار آشنا می‌شوند. این مسئله یکی از برنامه‌های نرم‌افزای است که در دستور کار جدی دانشگاه قرار دارد.

وی افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک هزار و ۳۰۰ کارگاه و آزمایشگاه دارد که محیط‌های عملی برای کار دانشجویان را فراهم می‌کند و در واقع محیط‌های کوچک کاری‌ هستند که در اختیار دانشجویان و اساتید قرار می‌گیرند تا دانشجویان برای محیط کار بیرون تربیت شوند. یکی از برنامه‌های ما این است که آموزش‌ها با جنبه اقتصادی انجام شود و همراه تولید باشد؛ لذا تأکید داشته‌ایم کارگاه‌ها کار تولید انجام دهند و درآمد حاصله صرف ارتقای کارگاه شود.
 
راه‌اندازی ۱۶ مرکز نوآوری در واحد‌های سراسر کشور
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: در راستای تجاری‌سازی و رونق تولید یکی از کار‌های دیگری که در دانشگاه آغاز شده است، راه‌اندازی ۱۶ مرکز نوآوری در سراسر کشور است که طی تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است. راه‌اندازی این کارگاه‌ها بر عهده معاونت پژوهشی دانشگاه است تا بتوانیم شعار سال را در دانشگاه فنی و حرفه‌ای پیاده کنیم. دانشگاه‌ها باید از این طریق به حل معضل بیکاری کمک کنند؛ البته فعالیت‌های اقتصادی نباید عمدتا معطوف دانشگاه باشد بلکه باید در ارتباط با جامعه نیز باشد؛ دانشگاه فنی و حرفه‌ای تلاش‌ می‌کند در این زمینه پیش‌رو باشد.

عدم موفقیت در راه‌اندازی کارگاه‌های مهارت‌افزایی در جوار خوابگاه به دلیل اختصاص نیافتن وام صندوق رفاه
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ادامه نشست خبری خود به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر روند راه‌اندازی کارگاه‌های مهارت‌افزایی در جوار خوابگاه‌های دانشجویی، گفت: در راه‌اندازی این کارگاه‌ها قرار بود صندوق رفاه دانشجویان وامی در اختیار این کارگاه‌ها قرار دهد، اما به دلایل قانونی و اداری این وام عملا محقق نشد و مشکلات اداری و حقوقی در مسیر آن وجود داشت؛ بدین جهت دانشگاه تصمیم گرفت با حمایت مالی خیرین و بودجه‌ای که در اختیار دارد این کار را انجام دهد.

صالحی عمران افزود: مقرر شد این کارگاه‌ها در جوار خوابگاه‌ها و با استفاده از پتانسیل بخش‌های خصوصی راه‌اندازی شود. بخشنامه آن را به واحد‌ها ارسال کرده‌ایم و مأموریتی در این زمینه به واحد‌ها محول شده تا فرصت همکاری با شرکت‌ها و صنایع خصوصی را داشته باشند. امتیازاتی هم به این شرکت‌ها خواهیم داد و مبنای کار با این صنایع تولید ملی است. معتقدیم هر چقدر دانشگاه بتواند وابستگی تولید از خارج را کمتر کند در راستای مسئولیت اجتماعی خود گام برداشته است. در همین راستا به تمام بنگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی اعلام کرده‌ایم که این کارگاه‌ها می‌تواند در اختیار آن‌ها قرار گیرد و دانشجویان علاوه بر آشنایی با محصولات آنها، آموزش هم ببینند و طبیعتا منافعی هم برای شرکت‌ها خواهد داشت.

وی بیان کرد: دانشگاه فنی حرفه‌ای این آمادگی را دارد که این کارگاه‌ها را در اختیار صنایع قرار دهد. آثار اجتماعی و اقتصادی زیادی بر آن مترتب خواهد بود.

اختصاص شش میلیارد تومان به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه
صالحی عمران در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای حضور دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نمایشگاه قرآن در نظر گرفته شده تا از صرفا نمایشی بودن کار‌های عرضه شده در غرفه پرهیز شود، ادامه داد: ما یک شورای فرهنگی در دانشگاه داریم که تمام این برنامه‌ها در آن شورا تصویب می‌شود. اگر یک رجوع به قرآن داشته باشیم خواهیم دید؛ هدف اساسی این است که کار‌های ما در رفتار فرد و به خصوص جوانان اثر بگذارد. در نظام شایستگی و تربیت، دانشجو باید با علوم قرآنی آشنا شود. من هم موافقم که باید از صرف نمایشی بودن کار‌ها پرهیز شود البته نوع حضور دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نمایشگاه قرآن را شورای فرهنگی دانشگاه برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی گفت: در سال جاری بودجه‌ای نیز برای فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه در نظر گرفته شده که حدود شش میلیارد تومان است و در قالب برنامه‌های متعدد فرهنگی برای دانشجویان هزینه می‌شود.

عدم حضور دانشگاه فنی و حرفه‌ای در هیئت ویژه رسیدگی به سیلاب‌ها
صالحی‌عمران همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایکنا درباره همکاری این دانشگاه با هیئت ویژه رسیدگی به سیلاب‌های اخیر گفت: یکی از رسالت‌های دانشگاه توجه به مسؤلیت اجتماعی است؛ لذا بلافاصله پس از وقوع سیل، دانشگاه فنی و حرفه‌ای خود را موظف دانست در این مورد ورود پیدا کند؛ برهمین اساس ستادی در دانشگاه تشکیل شد و دانشگاه به صورت خودجوش و فعالانه در جنبه‌های مادی، کار امدادرسانی را انجام داد.

وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهارت‌های زیادی در این زمینه دارد، ادامه داد: گروه‌های مختلف جهادی تشکیل شد و بسیاری از دانشجویان و کادر آموزشی اعلام آمادگی برای حضور در مناطق سیل‌زده کردند. پیش‌بینی کردیم که دانشجویان مناطق سیل‌زده حتی در قالب درس کارآموزی و پروژه نیز واحد‌های خود را بگذرانند. مراکز مشاوره ما نیز فعالانه در این مناطق حضور دارند.

صالحی‌عمران گفت: در هیئت ویژه رسیدگی به سیلاب‌ها از دانشگاه فنی و حرفه‌ای تا کنون کمکی گرفته نشده و ما به صورت فعالانه در حوزه سیل و امدادرسانی ورود پیدا کردیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در بخش دیگری از این نشست با اشاره به برنامه‌های رفاه دانشجویی در سال جاری، بیان کرد: دانشجویان ما عمدتا اقشار متوسط رو به پایین جامعه هستند، لذا ما باید فضای خوب و پرنشاطی را برای این افراد فراهم کنیم. برهمین اساس طی سال گذشته، ۱۴۷ خوابگاه ارتقا پیدا کردند و بسیاری از تجهیزات آشپزخانه‌های خوابگاه‌ها مجهز‌تر شد. توجه به ورزش و تربیت بدنی یکی دیگر از برنامه‌های جدی امسال ما خواهد بود و حدود ۱۶ میلیارد تومان به ساخت بیش از ۱۰۰ زمین چمن مصنوعی در آموزشکده‌ها و آموزشگاه‌ها اختصاص داده‌ایم.

وی همچنین درباره اختلاف با وزارت آموزش و پرورش در واگذاری املاک این دانشگاه پیش از سال ۹۰ نیز گفت: درباره حدود ۱۵ درصد املاک (۴۰ مورد) با آموزش و پروش به مشکل برخورده‌ایم. در سال ۹۰ این املاک باید در اختیار دانشگاه و وزارت علوم قرار می‌گرفت، اما با توجه به اینکه برخی املاک ارزش اقتصادی زیادی پیدا کرده است، هنوز به توافق نرسیده‌ایم.

انتهای پیام
captcha