سه پیش‌شرط برای تولید آثار در مؤسسات قرآنی
کد خبر: 3810460
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴

سه پیش‌شرط برای تولید آثار در مؤسسات قرآنی

گروه‌ فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان رضوی گفت: ما برای تولیدات قرآنی سه شرط را پیش روی خود داریم، اول اینکه تولیدات هر مؤسسه حتماً باید برخاسته از قرآن و فرمایشات اهل بیت(ع) باشد، دوم اینکه متناسب با خواسته مخاطب بوده و شرط سوم هم این است که هدف تولید پاسخ به نیاز جامعه باشد.

سه پیش‌شرط برای تولید آثار در مؤسسات قرآنیحجت‌الاسلام حجت مجیدی، مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: یکی از معضلات جامعه امروزی ‌عدم رونق تولید است، جامعه‌ای که تولید نداشته باشد فلج شده و امید خود را از دست می‌دهد و این مسئله باعث خدشه بر عزت نفس انسان‌ها می‌شود در نتیجه جامعه چاره‌ای جز حرکت به سمت تولید ندارد.
وی افزود: در زمینه تولیدات قرآنی سهم خراسان به نسبت سایر استان‌ها بیشتر است چراکه این استان ظرفیت قرآنی بیشتری نیز در سطح کشور دارد و مشهد مهد خادمان قرآنی است و اینها ظرفیت‌های همین انقلاب است.
رشد جامعه قرآنی ـ اقتصادی ‌
مجیدی با تشریح وضعیت تولیدات قرآنی در بخش‌های مختلف اظهار کرد: ما در عرصه قرآنی کمتر کار هنری انجام می‌دهیم و ‌بین آثار نمایشی، کار فاخر قرآنی چندانی به چشم نمی‌خورد، در این زمینه هنرمندان باید به وظیفه ذاتی خود عمل کند. هنر اقبال عمومی مردم را به دنبال دارد به همین منظور اگر تولیدات مناسب هنری و قرآنی داشته باشیم، حرکت رو به جلوی جامعه قرآنی و اقتصادی را شاهد خواهیم بود.
مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان رضوی با بیان اینکه نیازمند گفتمان‌سازی از سوی جوانان در بستر جامعه هستیم، ادامه داد: برای حرکت بر محور تولید مسئولان و مدیران باید با حمایت و ایجاد انگیزه در مؤسسات قرآنی این مسیر را تسهیل کنند.
مجیدی با بیان اینکه پاشنه آشیل این حرکت مدیران عامل مؤسسات قرآنی هستند، گفت: یک مدیرعامل وقتی به راه‌اندازی یک مؤسسه قرآنی فکر می‌کند، یعنی یک برنامه بلندمدت برای کار در ذهن خود دارد و به همین منظور حمایت مستمر مسئولان را می‌طلبد تا تولیدات قرآنی در سطح مناسبی به مخاطب ارائه شود برای رسیدن به چنین هدفی نیاز به آموزش، توانمندسازی و همفکری حس می‌شود و در چنین بستری می‌توان شاهد تولیدات قرآنی مناسب بود.
وی با بیان اینکه راهنمایی‌های رهبر انقلاب برای مدیران انقلابی و قرآنی راه‌گشاست، افزود: جامعه ما باید توان فهم قرآن را داشته باشد و در تدبر قرآن سهیم شود که این موضوع رفع مشکلات اجتماعی را در پی دارد، سبک زندگی اسلامی نیز مورد دیگری است که جامعه ما از آن فاصله گرفته است و از سبک زندگی قرآنی خود جدا شده و لازم است تا دوباره توجه شایانی به این مسئله شود.
مجیدی با تأکید بر تقویت ظرفیت‌های قرآنی برای رسیدن به تولیدات مناسب اضافه کرد: در زمینه حفظ قرآن باید همچنان پیگیر تربیت ۱۰ میلیون حافظ باشیم، البته جلسات استماع قرآن را هم باید پیگیری کنیم؛ نظام انگیزشی برای قرآنیان باید تقویت شود ما در خراسان ۲۳۰ مؤسسه ۲۵۰ خانه قرآن و بیش از 3 هزار جلسه قرآن داریم، ما باید از این سرمایه استفاده کنیم.
وی ادامه داد: اگر تمام مؤسسات ما در کنار کار عمومی و آموزشی خود یک کار تخصصی داشته باشند، رشد تولید ما در زمینه محصولات قرآنی بسیار زیاد خواهد شد.
سرفصل‌های ششگانه برای تولیدات قرآنی
مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان رضوی با اشاره به زمینه‌های لازم برای تولید محصولات قرآنی سرفصل‌هایی را برای فعالیت مؤسسات بیان کرد و گفت: اولین موضوع، مبحث معارف و آشنایی موضوعی با قرآن و عترت برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌هاست، دومین بخش موضوعات پژوهشی و تولید مقالات مناسب با نیازها و البته مسئله‌محور و موضوع‌محور بودن این آثار است.
وی ادامه داد: نوآوری و تولیدات نوین قرآنی از جمله تولید نرم‌افزارها و فعالیت‌های مجازی سرفصل دیگر است که مؤسسات قرآنی باید مد نظر داشته باشند، دیگر محور فعالیت موسسات را می‌توان زمینه هنری دانست، ذوق و استعدادهای مناسبی در زمینه هنری داریم اما به آن نپرداخته‌ایم.
مجیدی ادامه داد: البته اهمیت کار تخصصی ادبی و آوایی در مؤسسات قرآنی نیز شایان ذکر است و تولید در همه بخش‎ها باید مد نظر ما باشد و ما نیاز فراوانی برای حرکت به این سمت و سو داریم.
وی با تأکید بر مخاطب بودن کل افراد یک خانواده در انجام فعالیت‌های قرآنی اظهار کرد: مؤسسات قرآنی ما در خراسان رضوی با ظرفیت مردمی کار می‌کنند و همین مهم ما را موظف می‌کند که در حوزه کودک نوجوان جوان و خانواده فعالیت داشته باشیم، این‌ها به صورت سلسله‌وار به هم پیوسته است و به مجموع کار در یک چنین سلسله‌ای می‌توان کار فاخر قرآنی گفت.
مجیدی بیان کرد: بخش عظیمی از موسسات قرآنی متوجه کار لازم و پیوسته برای خانواده‌ها هستند اما در این بین با عنایت به این نکته که فرزند خانواده محور کار قرآنی باشد، توجه به حضور و همراهی پدران، خواهران و برادران یک خانواده برای فعالیت در یک مؤسسه قرآنی بسیار کم‌رنگ است.
ورود مؤسسات قرآنی به مسائل اجتماعی ‌
وی ادامه داد: مؤسسات قرآنی باید به مسائل اجتماعی ورود کنند، چرا‌که باید سرمایه اجتماعی به دست آورد اگر ما برنامه‌های مناسبی برای مسائل اجتماعی داشته باشیم الگوهای قرآنی مناسبی به جامعه ارائه خواهیم کرد و از طرفی نیز این معرفی الگوی قرآنی به جامعه در بین فعالان قرآنی ایجاد انگیزه خواهد کرد.
مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان رضوی افزود: عدم توانمندی مدیران عامل مؤسسات، علت اصلی عدم مشارکت و یا حرکت کند مؤسسات به سوی مسائل اجتماعی است و هدف ما از برگزاری جشنواره، توانمندسازی مؤسسات هم این است که مؤسسات ما به سطح مناسبی از توانمندی برای انجام فعالیت و تولید برسند.
وی در ادامه گفت: امسال تنها از مؤسساتی که در حوزه تولیدات قرآنی کار کرده باشند کار فاخری برای ارائه داشته باشند جهت حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد دعوت شده است و برای تحقق این هدف از بین حدود ۵۰ مؤسسه داوطلب و ثبت‌نامی، 10 مؤسسه مجوز حضور دریافت کرده‌اند و ما از نتیجه این کار انتظار حرکت به سمت کیفی‌سازی محصولات قرآنی را انتظار داریم.
انتهای پیام

captcha