معیار مقبولیت عام «تفسیر نور»/ در مقدمات نمانیم
کد خبر: 3810690
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
حجت‌الاسلام قرائتی تشریح کرد:

معیار مقبولیت عام «تفسیر نور»/ در مقدمات نمانیم

گروه معارف ــ حجت‌الاسلام قرائتی در نشست علمی گفتمان معرفت به معیارهایی برای مقبولیت عام «تفسیر نور» اشاره کرد و به تشریح توفیق خود در این پژوهش تفسیری پرداخت.

معیار مقبولیت عام تفسیر نور از نظر نویسنده آنبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محسن قرائتی، نویسنده «تفسیر نور»، شامگاه گذشته، ۲۱ اردیبهشت ماه، در نشست علمی گفتمان معرفت مرکز تحقیقات اسلامی مشهد بیان کرد: اصل در تفسیر و یا هر علم دیگری این است که آن علم نافع باشد، بسیاری از علوم تحقیق است و بار ندارد و اصل، با آن علمی است که در آن علم، رشد حاصل شود.
وی ادامه داد: من از اول طلبگی تابع چارچوب و قوانین حوزه نبودم و تنها درس حوزه را خواندم، در زمانی که به نجف سفر کردم درس قرآن و نهج‌البلاغه در آنجا نبود و یا یکی دو جلسه برگزار می‌شد، برای خودم تصمیم گرفتم تا در این مسیر قدم بگذارم.

شرط توفیق در نگارش تفسیر نور
قرائتی افزود: در حوزه، ریل‌گذاری سنتی داریم و به همین مناسبت باید مقداری خلاقیت به خرج داد، ما باید راجع به عمر خود اجتهاد کنیم، این راه روش ما توفیق در رسیدن به تفسیر نور بود.
وی اظهار کرد: شرط توفیق انسان، داشتن نیت اصلاح است، اینجاست که قرآن می‌گوید «یوفق الله» و این یعنی فکر نکن این توفیق کار توست.
نویسنده تفسیر نور بیان کرد: این تفسیر به ۳۰ زبان دنیا ترجمه شده است و حال این سوال پیش می‌آید که چطور این تفسیر به اصطلاح گُل کرد؟ برخی کارها تحقیق هست اما مورد نیاز نیست، باید توجه کنیم که قرآن به جامعه آورده شود، این نکات مورد نیاز جامعه قابل ترجمه به همه زبان‌های دنیا است و استخراج نکات بین‌المللی از قرآن اثر تفسیری را صادراتی می‌کند.
وی در توصیه به طلاب و علما افزود: باید تصمیم جدی برای پرداختن به قرآن بگیریم، هرکس هر درسی می‌گوید یک تفسیر هم در کنار درس حوزوی خود راه بیندازد، تفسیر برکت دارد.
قرائتی با قیاس اثر آیت‌الله خویی در حوزه علوم قرآن با نام البیان و رساله عملیه این مرجع شیعه بیان کرد: رساله‌ ایشان با سه شرط قابل بهره‌برداری است، رساله عملیه آیت‌الله خویی برای شیعیان و البته مقلدین ایشان آن هم در زمان حیات این مرجع قابل عمل است، اما اثر ایشان در حوزه علوم قرآنی این پیش شرط‌ها را ندارد.

نیاز به نهضت تفسیری
وی با بیان اینکه در حوزه به نهضت تفسیری توسط علما و فضلا نیاز داریم، ادامه داد: علاوه بر کرسی‌های درس در منبرها هم چنین نیازی احساس می‌شود، مردم اگر مزه قرآن را بچشند جذب می‌شوند. من هم اگر می خواستم و غیر قرآن اطلاع کنم همه حرفهایم بیش از ۱۲۰۰ جلسه نمی‌شد، اما قرآن هر صبح و شب یک چیز به انسان می‌آموزد و خود قرآن با انسان گفت‌وگو می‌کند.
قرائتی گفت: ما به سراغ قرآن رفتیم و در واقع قرآن یک کتاب مقدس است، کتاب رسمی برای ما، خاک بستر حوزه و دانشگاه ما همه چیز دارد، ما باید خاک آن را عوض کنیم، باید در کنار درس‌هایمان سهم قرآن را بدهیم، ما روز قیامت از اینکه چرا مزه آیات قرآن را به مردم نچشاندیم و البته خودمان نچشیدیم گریه خواهیم کرد.
وی با اشاره به مشی و روش خود در تفسیر نور بیان کرد: تدبر بر روی کلمات و الفاظ باعث فهم می‌شود البته برخی از عبارات را تنها اهل بیت(ع) به صورت خاص می‌فهمند، اما اکثر قرآن برای مردم قابل فهم است. برخی می‌خواهند از زیر بار تفسیر فرار کنند به همین خاطر می گویند فهم قرآن مخصوص اهل‌بیت(ع) است، در صورتی که خود قرآن می‌گوید نور مبین است.

در مقدمات ماندیم
نویسنده تفسیر نور اظهار کرد: دومین سیلی طلاب به قرآن این بود که گفتند اول مقدمات را بخوانیم بعد قرآن را و این شد که به خود قرآن نپرداختیم در صورتی که خود قرآن می‌گوید عالم ربانی یعنی عالم قرآنی اما متأسفانه قرآن در سبد زندگی ما نیست.
قرائتی در رابطه با نقد تفسیر خود گفت: در رابطه با این تفسیر بررسی تحقیق و تحلیل کنید، ما حتی نقدها را تشویق می‌کنیم و هدیه می‌دهیم.

انتهای پیام

captcha