آذربایجان‌شرقی از مهاجرفرست‌ترین استان‌های کشور است
کد خبر: 3811913
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶

آذربایجان‌شرقی از مهاجرفرست‌ترین استان‌های کشور است

گروه اجتماعی- استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: آذربایجان‌شرقی یکی از مهاجرفرست‌ترین استان‌های کشور است و این روند تداوم نیز دارد که باعث ایجاد مناطق حاشیه نشین و کاهش سهم جمعیتی ما از شش درصد به پنج درصد در سطح کشور شده است.

آذربایجان‌شرقی از مهاجرفرست‌ترین استان‌های کشور است

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان‌شرقی، امروز 25 اردیبهشت ماه درنشست خبری با اصحاب رسانه استان، گفت: آذربایجان‌شرقی یکی از مهاجرفرست‌ترین استان‌های کشور است و این روند تداوم نیز دارد که باعث ایجاد مناطق حاشیه نشین و کاهش سهم جمعیتی ما از شش درصد به پنج درصد در سطح کشور شده است، همچنین در این فرآیند، نیروهای کارآفرین و سرمایه از آذربایجان شرقی خارج شده و به همین دلیل سهم اقتصادی ما به چهار درصد تقلیل یافته است.

وی با اشاره به مرز مشترک آذربایجان‌شرقی با سه کشور نخجوان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان، مطرح کرد: موقعیت این استان به لحاظ اقتصادی بسیار مهم بوده و زمانی تبریز پل ارتباطی شرق و غرب و دروازه ورود به اروپا بود که اتفاقات تاریخی باعث شده این نقش کریدور ترانزیتی آذربایجان شرقی در طول زمان کاهش یابد و ما به دنبال احیای این جایگاه هستیم؛ چرا که دسترسی به بازار 300 میلیون نفری کشورهای CIS از طریق استان ما میسر است.

پورمحمدی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی در چهارراه ارتباطی ایران با اروپا قرار دارد، ادامه داد: راه‌آهن باری و مسافری استان ما امکان اتصال به کشورهای ترکیه، ارمنستان و نخجوان را دارد، از طرفی امکانات خوبی در زمینه بارگیری و تخلیه کالاهای صادراتی داریم. همچنین علاوه بر منطقه آزاد ارس، 52 شهرک یا منطقه اقتصادی در استان وجود دارد.

وی بخش معدن را یکی از پتانسیل‌های ویژه آذربایجان‌شرقی برای سرمایه‌گذاری دانست و افزود: معدن بخش مغفول مانده اقتصاد استان ماست؛ به طوری که 8.2 میلیارد تن ذخیره معدنی شناسایی شده داریم و رتبه اول ذخایر نفلین سینیت، رتبه اول ذخایر طلا، رتبه اول ذخایر خاک صنعتی، رتبه دوم ذخایر دیاتومیت، رتبه یک ذخایر کائولن، رتبه یک ذخایر پرلیت، رتبه یک ذخایر زئولیت و رتبه دوم ذخایر مس متعلق به آذربایجان شرقی است.

وجود 156 دانشگاه و موسسه پژوهشی در آذربایجان‌شرقی

پورمحمدی با اشاره به وجود 156 دانشگاه و موسسه پژوهشی در آذربایجان‌شرقی، خاطرنشان کرد: این تعداد مجموعه‌ علمی، استان ما را به قطب علم و فناوری کشور تبدیل کرده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی، در خصوص پتانسیل‌های استان در بخش گردشگری، توضیح داد: 1800 اثر ثبت شده ملی و گاه بین المللی داریم و در برخی از بخش‌ها همچون فرش دستبافت و صنایع دستی در سطح جهان برند هستیم؛ به طوری که 9 اثر صنایع دستی دارای مهر یونسکو و 35 اثر دارای نشان برتر است.

وی امکانات لجستیک استان را کم نظیر توصیف کرد و گفت: بسیاری از صنایع مادر و مهم در قلب شهر تبریز واقع شده و در بخش کشاورزی نیز قابلیت‌های بسیار خوبی داریم.

تقلیل سهم استان از تولید ناخالص داخلی

استاندار آذربایجان‌شرقی در رابطه با جایگاه استان از نظر شاخص‌های اقتصادی، اظهار کرد: سرانه تولید ناخالص داخلی کشور از سال 90 تاکنون از 73.96 درصد به 66.86 درصد کاهش یافته است و سهم استان نیز از تولید ناخالص داخلی از سال 79 تاکنون از 3.96 به 3.28 تقلیل یافته است.

وی در خصوص نرخ مشارکت استان، بیان کرد: جمعیت فعال استان از نظر اقتصادی از سال 75 تاکنون از 21 درصد به 38 درصد افزایش یافته ولی نرخ بیکاری در همین بازه زمانی از 6.21 به 10.7 درصد افزایش یافته است. دلیل پایین‌تر بودن نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی نسبت به میانگین کشوری، فعال و غیرتی بودن مردمان این استان هست.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: براساس آمار سال 96، نرخ بیکاری بین جوانان 15 تا 29 سال در استان ما نزدیک به 25 درصد بوده و فاصله‌ای با متوسط کشوری ندارد؛ اما نرخ بیکاری بین فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان 23 درصد بوده که میانگین کشوری در این زمینه 19 درصد است.

وی با بیان اینکه سهم آذربایجان شرقی از جذب تسهیلات روند کاهش داشته است، بیان کرد: سال 88، استان ما 2.8 درصد از تسهیلات کشور را استفاده کرده که این شاخص در سال 94 به 2.2 درصد کاهش یافته است، ولی سهم سپرده‌های استان از 2.60 به 2.68 درصد افزایش یافته است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه به رسانه‌ها اعم از مکتوب، الکترونیکی و صدا و سیما به عنوان گوش شنوای جامعه و آینه‌ همدیگر نگاه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: اینکه جامعه به این رشد و بالندگی رسیده که در مقابل بسیاری از مشکلات، با روحیه‌ پرسشگری علامت سوال گذاشته می‌شود، خوشحال هستیم.

وی با در خصوص ویژگی‌های حکمروایی خوب، گفت: شفافیت، پاسخگویی، قانون گرایی، مسئولیت پذیری، مشارکت و ... از شاخص‌ترین ویژگی‌های حکمروایی خوب بوده که رسانه می‌تواند در ایجاد شفافیت در جامعه، پرسش از مسئولان در خصوص عملکرد و نظراتشان، هدایت جامعه به سمت قانون‌گرایی و ... ایفای نقش و بسترسازی کند.

وی با اشاره به سوابق خبرنگاری خودش در روزنامه اطلاعات و صدا و سیما، اظهار کرد: مدیریت استان از نقد و دیدگاه‌های کارشناسانه استقبال می‌کند و به مدیران استانی نیز گفته‌ام که حق شکایت از رسانه‌ها را ندارند و صرفا می‌توانند جوابیه صادر کنند که رسانه نیز موظف به چاپ جوابیه است؛ چرا که جامعه‌ی رسانه همچون ما دلشان برای توسعه استان می‌تپد.

خبرنگاران هیچ ابایی از طرح دیدگاه کارشناسانه خود نداشته باشند

پورمحمدی خطاب به اصحاب رسانه آذربایجان شرقی، تأکید کرد: هیچ ابایی از طرح دیدگاه کارشناسانه خود نداشته باشید.

وی در بخش دیگری از سخنانش با ابراز تأسف از آتش سوری بازار تبریز، گفت: این بازار میراث فرهنگی ما بوده و جزء آثار ثبت شده ملی است که باید اهتمام جدی در نگهداری از آن داشته باشیم؛ اما متأسفانه سال 88 نیز سرای دودری (ایکی قاپیلی) دچار حریق شده بود که در آن حادثه اطفای حریق دز طول 48 ساعت انجام شد، ولی امسال با تلاش آتشنشانان و سایر دستگاه‌ها، حریق در طول پنج ساعت مهار شد؛ البته بخشی از اطفای سریع آتش به نصب شیرهای هیدرانت بر می‌گردد و ضرورت دارد هشداردهنده‌های هوشمند حریق در بازار نصب شود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به آسیب دیدن 125 مغازه در این آتش سوزی، خاطرنشان کرد: حدود 80 الی 90 مغازه بیمه دارند و روز پنج شنبه خسارات آنان پرداخت خواهد شد، همچنین بر اساس مکالمه‌ی‌ تلفنی با دکتر جهانگیری، دولت نیز برای کمک به بازسازی بازار اعلام آمادگی کرده است.

وی با بیان اینکه شهرداری تبریز به مدت یک سال مغازه‌های رایگان در اختیار افراد خسارت دیده قرار می‌دهد، عنوان کرد: بر اساس مصاحبه‌ی مدیرکل میراث فرهنگی استان، پیمانکار مرمت بازار انتخاب شده و پس از اعلام نتایج تحقیقات آتش‌نشانی مرمت بازار آغاز می‌شود.

پورمحمدی در خصوص مغازه‌های بیمه نشده نیز گفت: یکسری کمک از سوی ادارات محتلف به خسارت دیده‌ها انجام شده و برخی بیمه های پوششی دیگر نیز وجود دارد، به عنوان مثال اگر علت آتش سوزی سیم ‌کشی برق باشد، 80 درصد خسارت از طریق بیمه پرداخت می‌شود و همچنین تسهیلات بدون کارمزد به نسبت سرمایه هر کدام از اصناف با بازپرداخت مناسب، در اختیار خسارت دیده‌ها قرار می‌دهیم.

کلید واژه ما در انتخابات پیش رو بی طرفی است

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به انتخابات پایان سال اشاره کرد و با یاداوری اینکه مردم استان آذربایجان‌شرقی در انتخابات مختلف در چهار دهه اخیر مشارکت ٥٠ تا ٧٠ درصدی را داشتند، گفت: امسال نیز ارزیابی این است که با توجه به همزمانی انتخابات مجلس و شوراهای اسلامی مشارکت خوبی اتفاق بیفتد.

وی اظهارداشت: نگران مشارکت مردم نیستیم ولی میزان مشارکت و درجه سلامت انتخابات به تلاش ما و شما بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: کشور در شرایط خاصی است و میزان مشارکت به مقبولیت نظام ارتباط داده می شود ‌در حالی که انتخابات در هیچ کشور دیگری نشانه مقبولیت نظام حاکم تلقی نمی شود.

پورمحمدی تاکید کرد: کلید واژه ما در انتخابات پیش رو بی طرفی است و مجریان انتخابات در کمال بی طرفی برای فراهم کردن زمینه مشارکت حداکثری مردم تلاش می کنند.

انتهای پیام

captcha