هدف‌گذاری جمع‌آوری ۱۸ میلیارد تومان زکات در زنجان
کد خبر: 3812731
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶

هدف‌گذاری جمع‌آوری ۱۸ میلیارد تومان زکات در زنجان

گروه اجتماعی ــ مدیرکل کمیته امداد استان زنجان گفت: سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان زکات در استان جمع‌آوری شد و امسال جمع‌آوری ۱۸ میلیارد تومان هدف‌گذاری شده است.

هدفگذاری جمع‌آوری 18میلیارد تومان زکات در زنجانهدایت صفری، مدیرکل کمیته امداد استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: زکات یکی از فرایض دینی ضروری است که همه ما وظیفه داریم آن را فرهنگسازی و به گفتمان تبدیل کنیم.
وی آثار پایین‌دستی زکات را کمک به نیازمندان و محرومین و همچنین اجرای پروژه‌های عمرانی دانست و افزود: آثار و فواید بالادستی زکات به فرمایش قرآن برکت در جامعه است.
دبیر شورای زکات استان زنجان میزان زکات واجب و مستحبی جمع‌آوری شده در سال 96 در استان زنجان را 9 میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این میزان با محوریت نماینده محترم ولی فقیه و رئیس شورای زکات استان، ائمه جمعه و همت اعضای شورای زکات، مودیان، مبلغین و موثرین در سال گذشته به بیش از 14 میلیارد تومان رسید.
صفری با بیان این که هدفگذاری امسال برای زکات 18 میلیارد و 100 میلیون تومان است، افزود: برنامه زکات در سال گذشته با تحقق 116درصدی نسبت به سال قبل از رشد 48 درصدی برخوردار بود که امیدواریم امسال نیز با همکاری کشاورزان و اعضای شورای زکات به هدف‌گذاری ابلاغی دست یابیم.
مدیرکل کمیته امداد استان زنجان تعداد روستاهای زکات‌دهنده استان را در سال گذشته 731 روستا برشمرد و افزود: در بیش از 80 درصد روستاهای استان زکات پرداخت می‌شود و در 84 درصد روستاها جلسات شورای زکات تشکیل شده است.
این مسئول به هزینه‌کرد زکات نیز اشاره کرد و گفت: زکات جمع‌آوری شده هر روستا و شهر در همان محل و به نیازمندان همان منطقه هزینه می‌شود و در سال گذشته 104 پروژه عمرانی از قبیل حسینیه، خانه عالم، غسالخانه و مسجد احداث و یا تعمیر شده است که مبلغ 5 میلیارد و 368 میلیون تومان برای طرح‌های فوق هزینه شده است که 62 درصد زکات جمع‌آوری شده برای فقرا و نیازمندان و 38 درصد نیز برای پروژه‌های عمرانی هزینه شده است.
وی به مشارکت در تکمیل و بازسازی و تعمیرات ساختمان‌های مددجویی نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 215 واحد مسکونی مددجویی و 97 مورد سرویس بهداشتی با مبلغ یک میلیارد و 488 میلیون تومان با مشارکت از محل زکات تامین ،تعمیر و یا بازسازی شده است.
دبیر شورای زکات استان ادامه داد: 127 مورد کمک هزینه ازدواج و جهیزیه با مبلغ 969 میلیون تومان و 6 میلیارد و 200 میلیون تومان نیز از بابت مساعدت به نیازمندان در حوزه‌های معیشتی، درمانی و تحصیلی در سال گذشته از محل زکات مشارکت و پرداخت شده است.
صفری به ساماندهی مطلوب جمع‌آوری زکات فطره در استان نیز اشاره کرد و ادامه داد: با محوریت نماینده معزز ولی فقیه و رئیس محترم شورای زکات استان، جمع‌آوری زکات فطره در استان به بهترین شکل سامان یافته و به کمک فرمانداران و بانک‌ها در سال گذشته زکات فطره جمع‌آوری شده در روز عید فطر به حساب نیازمندان واریز شد.
صفری به اقدامات صورت گرفته در حوزه زکات نیز اشاره کرد و گفت: جذب و ساماندهی 52 مبلغ زکات، برگزاری مسابقات زکات، تهیه و توزیع دفترچه‌های محاسباتی زکات، تبلیغ و تبیین بیش از 55 ساعته در صداوسیما با موضوع زکات، تجلیل از مودیان و عاملین در میعادگاه‌های نماز جمعه و برگزاری همایش خیران و مودیان، همایش ائمه محترم جمعه و طلایه‌داران تبلیغ از دیگر برنامه‌های دبیر خانه شورای زکات در سال گذشته است.
انتهای پیام

captcha