پرداخت فطریه بر تقویت پایه‌های اقتصادی جامعه اسلامی تأکید دارد
کد خبر: 3816933
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰

پرداخت فطریه بر تقویت پایه‌های اقتصادی جامعه اسلامی تأکید دارد

گروه اجتماعی ــ معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران فاطمیه بندرانزلی گفت: تأکید بر پرداخت فطریه نشان‌دهنده اهمیت قدرت اقتصادی از منظر اسلام در بعد فردی و اجتماعی آن است و معنای آن پرداخت صدقه نیست بلکه تأکید بر تقویت پایه‌های اقتصادی جامعه اسلامی است.

سونیا سجادی، معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران فاطمیه بندر انزلی، در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، ضمن تبریک فرا‌رسیدن عید سعید فطر اظهار کرد: در لغت عرب عید از ریشه عود و به معنای بازگشت است و به لحاظ لغوی زمانی که یک قوم از مشکلات درآمده و نجات پیدا می‌کنند و به راحتی می‌رسند، اطلاق می‌شود.
وی با اشاره به اینکه فطر به معنای شکافتن و برش از طول است، افزود: در اصطلاح فطر به معنای افطار و شکستن روزه است و عید و فطر در کنار هم زمانی که یک ماه روزه‌داری کردیم و از برخی رذایل اخلاقی راحت شدیم و به فطرت اولیه پاک و خدایی خود بازگشتیم روز شادی خواهد بود.
معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران فاطمیه بندرانزلی با بیان اینکه شادی عید فطر، شادی بخشش گناهان و قبولی طاعات است، تصریح کرد: در روایات و سیره عملی بزرگان شاهد دلتنگی اتمام این ماه پربرکت هستیم و از امام سجاد(ع) دعای وداع با ماه مبارک رمضان بیان شده و همانطور که همه می‌دانیم دلتنگی و وداع برای هر چیز ارزشمند است که معنا پیدا می‌کند.
سجادی با تاکید بر اینکه از مولای متقیان علی(ع) بیان شده که هر روزی که در آن گناه نشود عید است، گفت: در خطبه‌ عید فطر از این امام همام آمده که عید فطر عید آنهایی است که روزه آنها قبول و گناهانشان بخشیده شده است و فرموده‌اند: «اى مردم! اين روز، روزى است كه نيكوكاران درآن پاداش مى‏ گيرند و زيانكاران و تبهكاران در آن مأيوس و نااميد مى گردند».
معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران فاطمیه بندر انزلی با اشاره به اینکه در هر ماه و هر روز باید خود را در محضر الهی حاضر بدانیم، تصریح کرد: معرفت کسب شده در ماه مبارک رمضان باید در زندگی روزمره ما جریان داشته باشد و اگر خود را در حکومت الهی بدانیم قطعا هرگز از قوانین حاکم بر آن تعدی نخواهیم کرد.
سجادی با اشاره به پرداخت زکات فطره در پایان ماه مبارک رمضان و اولین روز از ماه شوال، تاکید کرد: تاکید بر پرداخت فطریه نشان دهنده اهمیت قدرت اقتصادی از منظر اسلام در بعد فردی و اجتماعی آن است و معنای آن پرداخت صدقه نیست بلکه تاکید بر تقویت پایه‌های اقتصادی جامعه اسلامی است زیرا یکی از مولفه‌های مهم در تشکیل حکومت اسلامی، اقتصاد مقاوم است.
وی با بیان اینکه ایراد خطبه در نماز عید فطر تاکید بر سیاسی بودن اعیاد مذهبی و اهمیت بصیرت‌افزایی در مسلمانان دارد، افزود: حضور در نماز عید فطر در زمان حضور امام معصوم (ع) از واجبات است که در زمان غیبت امام عصر(ع) باید تلاش کنیم این فرضیه مستحبی را به امید ظهور آن حضرت با شکوه هرچه بیشتری برگزار کنیم.
معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران فاطمیه شهرستان بندر انزلی با بیان اینکه باید تلاش کنیم معنویت کسب شده در ماه مبارک رمضان را در زندگی روزمره خود مورد توجه قرار دهیم، تاکید کرد: دعاهای معروف «اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ؛ خدایا دارا کن هر نداری را خدایا سیر کن هر گرسنه ای را خدایا بپوشان هر برهنه را» باید سیره عملی ما در زندگی باشد که برای حل مشکلات افراد جامعه خود در سایه تعالیم دینی گام برداریم.

انتهای پیام

captcha