شهرستان محلات با وجود امامزادگان صحیح‌السند، قابلیت «گردشگری مذهبی» دارد
کد خبر: 3817778
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۲

شهرستان محلات با وجود امامزادگان صحیح‌السند، قابلیت «گردشگری مذهبی» دارد

گروه فرهنگی ــ مدیرکل اوقاف استان مرکزی گفت: در سطح کشور کمتر امامزاده‌ای پیدا می‌شود که شجره‌نامه‌هایی قرص و محکم داشته باشند که خوشبختانه محلات میزبان این امامزادگان عظیم‌الشأن است و باید به این بقاع توجه ویژه‌ای شود چراکه محلات پتانسیل گردشگری مذهبی را داراست.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مراسم تودیع و معارفه رئیس اداره اوقاف ‌و امور‌ خیریه شهرستان محلات با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، فرماندار محلات و دیگر مسئولان روز گذشته، 18 خرداد‌ماه در سالن اجتماعات فرمانداری محلات برگزار شد؛ بر این اساس حجت‌الاسلام محمدرضا آسوده تودیع و غلامرضا رجبی بعنوان رئیس جدید معارفه شد.

حجت‌الاسلام حسین دلاوری، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان مرکزی در این جلسه، سرمایه عمده اوقاف را اعتماد مردم برشمرد و تصریح کرد: حجت‌الاسلام آسوده در طول ریاست در محلات اقدامات خوب و گام‌های مؤثری برداشتند. آقای ‌رجبی نیز انسانی باسابقه و آشنا به مسائل اوقافی هستند که سال‌ها در سمت معاونت امور‌ رقبات اراک خدمت کرده اند. مردم محلات افرادی متدین، با‌ ادب و حساس به موقوفات هستند. محلات پتانسیل‌های بسیار خوبی در حوزه وقف و سرمایه‌گذاری در آن دارد و ما برای همکاری با سرمایه‌گذاران در موقوفات اعلام آمادگی می‌کنیم.

شهرستان محلات به دلیل وجود امامزادگان صحیح‌السند، قابلیت«گردشگری مذهبی» دارد

وی افزود: از شورای اداری محلات به ویژه فرماندار محترم نیز تقاضا دارم نهایت همکاری را با ریاست جدید این اداره داشته باشند. اداره کل اوقاف پروژه‌های بزرگی را با همکاری شهرداری‌ها در سطح استان کلید زده و امید داریم در این شهرستان نیز پروژه‌های خوبی را در راستای بهره‌وری بیشتر از موقوفات داشته باشیم. در سطح کشور کمتر امامزاده‌ای پیدا می‌شود که شجره‌نامه‌هایی قرص و محکم داشته باشند که خوشبختانه محلات میزبان این امامزادگان عظیم‌الشأن است و باید به این بقاع توجه ویژه‌ای شود چراکه محلات پتانسیل گردشگری مذهبی را داراست.

حجت‌الاسلام محمدرضا آسوده، رئیس سابق اوقاف محلات در این جلسه با تشریح فعالیت‌های دوساله خود در محلات اظهار کرد: طی این دو سال فعالیت‌هایی در شهرستان انجام شده است که یکی از آن‌ها بروزرسانی اسناد موقوفات و بهای اجاره است که بیش از 90 درصد موقوفات شهرستان تاکنون بروز شده است، همچنین نقشه‌برداری و طرح جامع 3 بقعه در محلات انجام شد که به دلیل میراثی بودن این 3 بقعه هماهنگی‌های لازم با اداره کل میراث ‌فرهنگی و گردشگری استان به عمل آمد و طرح جامع این سه بقعه تصویب شد.

شهرستان محلات به دلیل وجود امامزادگان صحیح‌السند، قابلیت«گردشگری مذهبی» دارد

وی افزود: طی دو سال گذشته 157 میلیون‌ تومان به مدارس علوم دینی محلات شامل حوزه القائم(عج) و فاطمیه(س)، 360 میلیون‌ تومان به مساجد و موقوفات مربوط به آن‌ها، 184 میلیون‌ تومان به نیات اجتماعی شامل تعمیرات حسینیه‌ها، انبار‌ها و آب انبار‌ها، 77 میلیون‌ تومان به فقرا و نیازمندان، 530 میلیون ‌تومان به نیات مذهبی شامل عزاداری و روضه‌خوانی سید‌الشهدا(ع) کمک و 2 تن از خادمین بقاع ‌متبرکه از محل موقوفه عتبات‌ عالیات به عتبات اعزام شدند، همچنین کمیسیون انتخاب هیئت امناء بقاع‌ متبرکه به صورت رسمی تشکیل شد و احکام هیئت امناء به ایشان ابلاغ شد.

حجت‌الاسلام آسوده با اشاره به برگزاری شورای ‌اداری در هفته وقف طی دو سال گذشته و ارائه گزارش سالانه اوقاف بیان کرد: اداره اوقاف نیاز به نیروی ‌کاربلد و اوقافی دارد اما در محلات نیروها تازه‌کار بودند و آموزش سیستم اداری و سازمانی به آنان کمی زمان برد، مجموعه اوقاف یک مجموعه فرهنگی است و مربوط به حزب و گروه خاصی نیست، لذا بنده سعی کردم طبق فرمایشات رهبری، مدیری انقلابی باشم.

شهرستان محلات به دلیل وجود امامزادگان صحیح‌السند، قابلیت«گردشگری مذهبی» دارد

به گزارش ایکنا؛ حسن ‌قمری فرماندار محلات نیز ضمن تشکر از حجت‌الاسلام آسوده بیان کرد: حفظ موقوفات، توجه به بقاع متبرکه و حفظ بیت‌المال باید سرلوحه کار رئیس جدید باشد، ما امانت‌دار مردم هستیم و باید از بیت‌المال حفاظت کنیم، بایستی تلاش شود در چارچوب مقررات هم اهداف سازمانی رعایت شود و هم به نوعی کار مردم انجام شود، قوانین دست‌وپاگیر برخی اوقات سنگی است بر سر راه ارباب‌رجوع که باید توسط رئیس اداره از راه قانونی برطرف شود.

وی افزود: اجاره املاک بدون توجه به کاربری یکی از گلایه‌های ما و شهرداری از اوقاف است، باید نسبت به کاربری، ملک اجاره داده شود، هیئت امناء بقاع متبرکه باید فعالیت و تحرک بیشتری داشته باشند، در شهر نیم‌ور خیّری برای امامزاده صالح(ع) پیدا شده اما کسی نیست که این موضوع را پیگیری کند. با توجه به ایام انتخابات برنامه‌های مختلفی اجرا می‌شود که هیئت‌امناء مساجد و به ویژه اوقاف باید نظارت ویژه‌ای بر این امر داشته باشند، در مواردی هیئت‌امناء یک مسجد اقدام به دعوت از سخنرانی کردند که علیه دولت منتخب مردم سخنرانی می‌کرد و حتی پرونده قضایی داشت که باید از بروز این قبیل امور جلوگیری شود.

انتهای پیام

captcha