وضعیت جذب دانشجوی دانشگاه آزاد استان مرکزی مناسب نیست
کد خبر: 3818069
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸

وضعیت جذب دانشجوی دانشگاه آزاد استان مرکزی مناسب نیست

گروه اجتماعی ــ رئیس دانشگاه آزاد استان مرکزی بیان کرد: دانشگاه آزاد استان نسبت به سال ۹۵ بیش از ۳۵ درصد کاهش جذب دانشجو داشته است و با توجه به اینکه ۸۵ درصد دانشگاه‌های دولتی بدون کنکور جذب دانشجو دارند، چشم‌انداز خوبی را برای سال تحصیلی جدید پیش‌بینی نمی‌کنیم و در واقع وضعیت خطرناک است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، عباسعلی حیدری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی عصر روز گذشته ۱۹ خردادماه در جلسه شورای هماهنگی دانشگاه‌های استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد با اشاره به اینکه شرایط جذب دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی استان در شرایط مناسبی نیست، گفت: پذیرش ۸۵ درصد دانشجو در دانشگاه‌های دولتی بدون کنکور از دلایل کاهش دانشجو است و امید دانشگاه آزاد اسلامی به جذب دانشجو در شهرستان‌هایی است دانشگاه دولتی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: برخی دانشگاه‌های دولتی با راه‌اندازی رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی نظیر حقوق باعث کاهش آمار دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شد‌ه‌اند. جذب دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی از سال ۹۲-۹۳ سیر نزولی داشته است و در همه واحدهای دانشگاهی تا سال ۹۶ شدیدترین افت دانشجو در استان اتفاق افتاده است، البته سال ۹۷ با اندکی افزایش نسبت به سال ۹۶ رو‌به‌رو بودیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان نسبت به سال ۹۵ بیش از ۳۵ درصد کاهش جذب دانشجو داشته است و با توجه به اینکه ۸۵ درصد دانشگاه‌های دولتی بدون کنکور جذب دانشجو دارند، چشم‌انداز خوبی را برای سال تحصیلی جدید پیش‌بینی نمی‌کنیم و در واقع وضعیت خطرناک است.

به گزارش ایکنا؛ سعید حمیدی رئیس دانشگاه اراک نیز لزوم کیفی‌سازی منابع در دانشگاه‌ها را ضروری دانست و تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار فارغ‌التحصیل بالای مدرک کارشناسی بیکار در کشور وجود دارد که ۱۵۰هزار نفر از آنها داری مدرک دکتری هستند.

وی تأکید کرد: ساماندهی مراکز آموز عالی در دستور کار دولت قرار دارد، نباید کیفیت را فدای کمیت کرد، وجود مسائل و مشکلات مالی قابل لمس است، بطوری‌که باید نزدیک به ۲ میلیارد تومان وام برای خرید مواد آزمایشگاه دانشگاه اراک دریافت کنیم.

حمیدی گفت: سال گذشته ۲۵ درصد از اعتبارت عمرانی و ۳ درصد از اعتبارات هزینه‌ای دانشگاه اراک برای توازن اشتغال کسر شد و دیگر بازگردانده نشد. نمایندگان مجلس براساس چه اقدام کارشناسی ۵۰۰ درصد بودجه دانشگاه‌ها را کاهش دادند؟ طبق مصوبه کمیسیون دانشجویی قرار است خوابگاه‌های خصوصی که پایان کار ندارند فعالیت نداشته باشند، بخش خصوصی ۱۱ خوابگاه در سطح استان دارد که ۲ هزار و ۶۰۰ دانشجو را پذیرا هستند، با اجرایی شدن این مصوبه این تعداد دانشجو بدون خوابگاه می‌شوند. برهمین اساس درخواست داریم مصوبه را یک مقدار پایین آورده و تعدیل کنند و تنها موارد حساس در آن اجرا شود.

سعید فخاری، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی هم به مشکلات این دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان استان با مشکلات زیرساختی و نیروی انسانی رو‌به‌روست، مشکل نیروی انسانی به گونه‌ای است که پردیس شهید باهنر اراک با ۹ نیروی رسمی نزدیک به یک‌هزار دانشجو را اداره می‌کند و پردیس زینب کبری(س) نیز با ۷ نیروی انسانی ۶۵۰ دانشجو را مدیریت می‌کند.

به گزارش ایکنا، رحیم رضایی، معاون علمی دانشگاه جامع علمی - کاربردی استان مرکزی در خصوص تعطیلی مراکز آموزش علمی - کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی گفت: قرار است تا شهریور امسال ۹ مرکز علمی - کاربردی نظیر جهاد کشاورزی اراک و ساوه، بهزیستی اراک و ساوه، فرهنگ و هنر، صنایع‌دستی، فنی و حرفه‌ای اراک و ساوه تعطیل شوند. دانشجویان این مراکز تا آخر شهریور امسال فارغ‌التحصیل می‌شوند، ۲۰ تا ۲۵ نفر از پرسنل این مراکز قرارداد شرکتی داشتند که دچار مشکلاتی می‌شوند و مابقی از پرسنل دستگاه‌ها بودند و به دنبال استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها برای برطرف کردن مشکلات این افراد هستیم.

انتهای پیام

captcha