طرح/ بط را از طوفان چه باک؟
کد خبر: 3821110
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
به مناسبت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران؛

طرح/ بط را از طوفان چه باک؟

گروه چندرسانه‌ای ــ «بط را از طوفان چه باک؟» یادداشتی از کتاب «خدا بود و دیگر هیچ نبود» شهید مصطفی چمران است که مجموعه‌ای تاریخ‌دار از دست نگاشته‌های اوست و حرکت مصطفی چمران را در طول زندگی (آمریکا، لبنان و ایران) در مسیر الهی همراه با حالات عرفانی و عاشقانه او نشان می‌دهد.

شهید مصطفی چمران

بط* را از طوفان چه باک؟

ديروز مسئول امن‏ ثوره(۱) در جنوب لبنان به مؤسسه(۲) آمد و مرا به كنارى كشيد و گفت: از طرف رهبرى مقاومت فلسطين مأمور شده‌‏ام كه جان تو را محافظت كنم. لذا می‌خواهم سه جنگنده فلسطينى را، براى تو بفرستم كه هميشه حتى در ماشين در كنار تو باشند و از تو حراست كنند. گفتم: مگر چه خبرى رسيده است؟
گفت: تقريرهاى امنيتى، حاكى از اين است كه دشمنان در كمين قتل تو نشسته‏‌اند و جان تو در خطر حتمى است و چنين حادثه‌‏اى براى مقاومت فلسطين سنگين و غيرقابل تحمل است و من در قبال رهبرى مقاومت براى حفاظت تو مسئوليت دارم. از او تشكر كردم و گفتم: خداى بزرگ نگهبان من است.
و او اين كلام را رد كرد و مسئوليت خود را تكرار نمود و بالاخره گفتم كه جوانان امل زيادند و درصورت ضرورت از من حفاظت خواهند كرد و باز هم تشكر كردم.
عجبـــا! اينان مرا تهديد به مــرگ می‌كنند؟ كسى كه در آغــــــوش مرگ غـــــوطه می‌‏خورد، و از لطف و آرامش مرگ خرسند است.
من زاده غم و دردم، در درياى درد غوطه می‌‏خورم و زير كوهى از غم فشرده می‌‏شوم و مدام در آتش حرمان و محروميت می‌‏سوزم، از دنيا و آن‏چه در آن است احساس بيگانگى می‌كنم.

از یادداشت‌های مصطفی چمران، لبنان، ۲۵ ژانویه ۱۹۷۸
[به نقل از کتاب خدا بود و دیگر هیچ، ص ۶۵]

 

* بط: در زبان عربی به مرغابی می‌گویند

(۱) مسئول امنیت انقلاب به عنوان سازمان امنیت (جنبش فتح)
(۲) مؤسسه صنعتى جبل عامل كه مدیریت آن را دكتر چمران برعهده داشت.

 

مشاهده طرح در اندازه اصلی

دریافت طرح در اندازه استوری اینستاگرام

 

captcha