به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از روابطعمومی موسسه آفرینشهای ادبی آستان قدس رضوی، محمد خزائی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران، امروز 16 تیرماه در حاشیه اولین روز از کارگاه آموزشی جشنواره هنر رضوان در محل این موسسه اظهار کرد: این نهاد میتواند با استفاده از هنر و ارزشهای فرهنگی و تاریخی به طور غیرمستقیم و خلاقانه در محصولات خود، این فرهنگ را گسترش دهد.
وی ادامه داد: همچنین باید ضمن استفاده از هنر روز در محصولات، ذائقه و سلیقه مخاطب و مصرفکننده در نظر گرفته شده و نقوش متناسب با مفاهیم ایرانی اسلامی طراحی شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران با بیان اینکه در کشور گنجینهای داریم که نظیر آن را هیچ ملت، تمدن و فرهنگی ندارد، گفت: این گنجینه همان نقوش و آرایههایی است که در هر دورهای از تاریخ، توسعه داده شده است، اما متأسفانه امروز مردم با آن بیگانه هستند و کاربرد آن در جامعه به صفر رسیده است، در صورتی که باید به جای نقشهای مربوط به سایر فرهنگها از نقوش اصیل ایرانی اسلامی که هنریتر و با ارزشتر است، استفاده شود.
خزائی ادامه داد: یکی از مواردی که در کشور خیلی به آن نیاز داریم، معرفی آرایهها و نقوش اصیل ایرانی اسلامی به مردم است.
این فارغالتحصیل مقطع دکترای ارتباط تصویری- گرافیک از دانشگاه بیرمنگام انگلستان، آشنا کردن مردم با آرایهها و نقوش ایرانی و وارد کردن آن به جامعه را مهمترین دستاورد جشنواره هنر رضوان عنوان کرد و افزود: در جامعه امروز ایران، از نقشهایی استفاده شده که مربوط به ایران نبوده و برگرفته از طرحهای سایر کشورها است.
وی با اشاره به تأثیر آرایه خلاقانه محصولات با توجه به ارزشهای فرهنگی و تاریخی کشور بر رونق تولید تصریح کرد: اگر به گذشته برگردیم، شاهد هستیم ایران یکی از مهمترین تولیدکنندگان پارچه، ظروف فلزی و سفالی و... در جاده ابریشم بوده که دلیل آن نیز استفاده از نقوش، رنگها و تنوع است.
خزائی، استفاده از نقوش و تزیینات ایرانی را یکی از مهمترین عوامل ایجاد تنوع دانست و افزود: زمانی که تنوع افزایش یابد، محصول، قطعا بازار خودش را پیدا خواهد کرد.
وی درباره اهمیت پیوند بین هنر برگرفته از معماری به کار رفته در حرم مطهر رضوی و صنعت گفت: چنانچه با صنعت آشتی نکنیم، دچار مشکلاتی میشویم که اروپا در قرن نوزدهم با آن روبرو شده است، دورهای که در آن جامعه به دلیل تولید محصولات یکسان و انبوه دچار افسردگی شده بود. اگر هنر با صنعت پیوند داده نشود، نتیجه آن تولید محصولاتی است که هیچگونه خواهانی ندارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان غنای علمی جشنوارههایی از این دست را افزایش داد، گفت: در این جشنوارهها باید به وجه نظری توجه ویژهای داشت و صرفا وجه بصری مدنظر نباشد، بدین معنا که محتوای نقوش را بررسی کرده و متناسب با سلیقه امروز و بر مبنای گرافیک طراحی شود.
انتهای پیام