دانشگاه‌ها قدرت ارتباطی خود را با جهان ارتقا بخشند/ دانشگاه؛ عقل نقاد جامعه
کد خبر: 3825360
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
اسحاق جهانگیری:

دانشگاه‌ها قدرت ارتباطی خود را با جهان ارتقا بخشند/ دانشگاه؛ عقل نقاد جامعه

گروه دانشگاه ــ معاون اول رئیس‌جمهور دانشگاه را عقل نقاد جامعه دانست و گفت:‌ دانشگاه‌ها باید قدرت ارتباطی خود را با جهان ارتقا بخشند.

دانشگاه‌ها قدرت ارتباطی خود را با جهان ارتقا بخشند/ دانشگاه؛ عقل نقاد جامعه
به گزارش ایکنا؛ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، در نشست هم‌اندیشی رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور که امروز، ۱۷ تیرماه، در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: حضور بانوان در بخش‌های مختلف شتاب زیادی گرفته است و در بسیاری از حوزه‌های مهم، زنانی که مسئولیت پذیرفته‌اند از مردان پیشی گرفتند. تعداد شرکت‌کنندگان کنکور امسال نشان می‌دهد ۵۸ درصد شرکت‌کنندگان از بانوان هستند. امیداوریم برگزاری این جلسه در دانشگاه الزهرا(س) باعث شود مشکلات و مسائل این دانشگاه مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
 
جهانگیری با بیان اینکه تحریم‌ها برای مردم ایران عادی شده است، اظهار کرد: مقطع کنونی بسیار حساس است، آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و کشور‌های طرف مذاکره، شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برجام به منزله راهکار جدی برای گره‌گشایی از مشکلات بزرگ یاد کردند. آمریکایی‌ها اجازه ندادند مردم از برجام استفاده کنند و همواره سعی کردند فضای نامناسب روانی را علیه مردم ایران و کشور ایجاد کنند.

وی افزود: نحوه اعمال تحریم‌ها در گذشته و اکنون متفاوت است. آمریکایی‌ها تلاش خود را به کار گرفتند که تحریم‌ها به صورت قاطع اجرایی شود؛ آن‌ها چینی‌ها، روس‌ها، کشور‌های منطقه و اروپایی‌ها را مجبور کردند تا در برابر ایران بایستند و با تمام قدرت وارد جنگ اقتصادی با کشور در حال توسعه‌ای مانند ایران شوند. آمریکایی‌ها می‌خواستند مردم برای فروپاشی نظام به پیش روند و اگر نشد ایران را به فروپاشی اقتصادی برسانند. به همین دلیل گفتند ایرانی‌ها جشن ۴۰ سالگی را نمی‌بینند، درست است که آمریکایی‌ها حرف‌های بی‌اساس زیادی می‌زنند، اما روی برخی از حرف‌های خود ساعت‌ها فکر می‌کنند.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: در بخش اقتصادی و روانی با آنکه دشمنان کار زیادی انجام دادند، اما ما مقاوم‌تر شدیم و طی یک سال گذشته با تمام کشور‌های درگیر که ما را به حفظ برجام توصیه می‌کردند صحبت کردیم و یک سال در برجام ماندیم و به تعهدات خود پایبند بودیم.

به گفته جهانگیری؛ شورای عالی امنیت ملی مصوب کرد که ایران باید برخی از تعهدات خود را تعلیق کند، ما به غنی‌سازی ۳/۶۷ درصدی اورانیوم متعهد بودیم، اما اکنون باید تصمیم دیگری اتخاذ کنیم. هر زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود بازگردد و عمل کند ما نیز به تعهدات خود باز می‌گردیم، اما اکنون طرف مقابل به هیچ کدام از تعهدات خود پایبند نبوده است.

تاکید بر فرصت ۶۰ روزه ایران و ورود به گام‌بعدی
معاون اول رئیس جمهور افزود: بسیاری از سران کشور‌های عضو برجام در دیدار با رئیس جمهور می‌گویند شما یک هفته دیگر هم به آن‌ها فرصت دهید، اما ۱۶ شهریورماه سال جاری، آغاز گام جدیدی است و اروپایی‌ها باید از فرصت ۶۰ روزه ایران استفاده کنند.

دانشگاه؛ عقل نقاد جامعه
وی با تأکید بر اینکه شرایط کشور خاص است و نخبگان کشور باید به صورت دقیق مسائل منطقه را مورد بررسی قرار دهند، ادامه داد: در چنین شراط حساسی با محدودیت و فرصت مواجه هستیم و محدویت‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم بر تمامی نهاد‌های کشور تأثیر دارد و نقش و عملکرد دانشگاه‌ها در شرایط کنونی تأثیرگذار است. دانشگاهیان تجربه‌های خوبی دارند و تاریخ نشان داده است که دانشگاه‌ها توانایی حل بسیاری از مشکلات و تنگنا‌های کشور را دارند. نمی‌توان نسبت به دانشگاه‌ها بی‌توجه بود. دانشگاه فکر می‌کند و برای تمام بخش‌ها راه حل دارد؛ دانشگاه عقل نقاد جامعه است.

جهانگیری گفت: دانشگاه نهادی علمی و پویا است که با محیط اطراف خود ارتباط دارد، دانشگاه باید آزادی آکادمیک داشته باشد و از استقلال علمی خود محافظت کند، اصول و هنجار‌های علمی و اخلاقی باید در دانشگاه‌ها رعایت شود، به همین جهت آیین‌نامه مقابله با تقلب‌ها تدوین شد. دانشگاه‌ها همچنین باید قدرت ارتباطی خود را با جهان ارتقا بخشند، گفت‌وگو و نقد از مسائل اصلی امروز جامعه است و ایفای این نقش مستلزم شجاعت است.

وی ادامه داد: دانشگاه باید مسئولیت خود را بپذیرد و از شرایط خاص عبور کند، البته رسیدن به این هدف نیازمند کمک تمام نهاد‌ها است تا جایگاه دانشگاه به رسمیت شناخته و حقوق آن رعایت شود. امنیتی کردن مسائل دانشگاه و سلیقه‌ای عمل کردن در برابر آن موجب منفعل شدن دانشگاه‌ها می‌شود. ۱۳ کارگروه تخصصی در دانشگاه‌های کشور تشکیل شده و در حوزه‌های مختلفی در کشور فعالیت می‌کنند.

به گفته معاون اول رئیس جمهور، مهمترین چالش ملی طی امسال رخداد سیلاب بود، مردم انتظار داشتند گزارش جامعی از وقوع سیل و دلایل آن ارائه شود. برای این منظور و اینکه مردم گزارش را باور کنند رییس‌جمهور تصمیم گرفت بررسی آن را به دانشگاه واگذار کند.

وی افزود: توسعه علمی کشور موضوع مهمی است و به کمک آن می‌توان به توسعه پایدار رسید، دانشگاه نقش محدودی ندارد و در تمام حوزه‌ها می‌تواند سرمشق باشد؛ یکی از مهمترین محور‌های توسعه، شکل‌گیری مشارکت عمومی است. دانشگاه باید فکر کند که چگونه می‌تواند در این بحث، افق‌گشایی کند. این امر با کمک و مشارکت نخبگان محقق می‌شود.

طبق گزارش وزارت نفت برخی دانشگاه‌ها عملکرد بسیار بهتری داشته‌اند و این وزارتخانه رضایت بیشتری از ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخلی نسبت به همکاری با شرکت‌های خارجی داشت
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند راهبرد ایران در بحث تحریم‌ها مقاومت است، بیان کرد: در این راهبرد راهی جز تاب‌آوری نداریم، شرایط کنونی با شرایط گذشته بسیار متفاوت است و اگر تحریم‌ها را با گذشته مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که آمریکایی‌ها می‌خواهند با فشار بر قشر متوسط جامعه فشار را روی معیشت بخش وسیعی از مردم افزایش دهند. باید بتوانیم در شرایط سخت، تاب‌آوری اقتصادی را بالا ببریم.

یافتن جایگزینی برای درآمد‌های وابسته به نفت
جهانگیری با بیان اینکه یکی دیگر از تحریم‌های اقتصادی دولت، بودجه است و هنوز بسیاری از درآمد‌های دولت به نفت وابسته است، گفت: قرار شد صادرات نفت ما به یک و نیم ملیون بشکه برسد، در این زمینه خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان فرمودند بودجه مصوب دولت هیچ پیامی را به مردم منتقل نمی‌کند که در شرایط سخت هستیم، اگر قرار به شرایط سخت است باید بودجه را کاهش داد، لذا بودجه دولت را به ۴۰۷ هزار میلیارد تومان رساندیم. در حالی که مجلس ۴۰۷ هزار میلیارد تومان بودجه را به ۴۴۷ هزار میلیارد تومان رساند و این رقم زیاد بود. رهبری هم توصیه داشتند در چهار ماهه اول سال، ساختار بودجه اصلاح شود و منابع درآمدی اداره کشور را به وسیله منابع جدید غیر نفتی تأمین کنیم. در این زمینه نیز آمریکایی‌ها می‌خواستند صادرات نفت ما را متوقف کنند، با این‌حال پیش‌بینی شده است که ۱۴۷ هزار میلیارد تومان از میزان بودجه کشور از طریق درآمد‌های غیر نفتی تأمین شود.

وی با تأکید بر حفظ حلقه ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: نیازمند دستیابی به راهکار برای برون‌رفت از مشکلات از سوی دانشگاه‌ها هستیم. طبق گزارش وزارت نفت، برخی دانشگاه‌ها عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند و این وزارتخانه رضایت بیشتری از ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخلی نسبت به همکاری با شرکت‌های خارجی داشت.

انتهای پیام
captcha