جوانانمان نخبگان قرآنی را نمی‌شناسند؛ فرصت دیده شدن را ایجاد کنید
کد خبر: 3825922
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
حمایت از قاریان و حافظان جوان/ علیزاده:

جوانانمان نخبگان قرآنی را نمی‌شناسند؛ فرصت دیده شدن را ایجاد کنید

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ حامد علیزاده،‌ قاری بین‌المللی کشورمان، گفت: چرا در قبال این جنگ فرهنگی نباید سلبریتی‌های قرآنی و فرهنگی این نظام به جامعه معرفی شوند؟ آیا جوان ما چنین فکر نمی‌کند که تنها راه دیده شدن، بازیگر و خواننده شدن است؟

حامد علیزاده، رتبه اول مسابقات قرآن مالزی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره نقش راهبردی اساتید پیشکسوت در تربیت نسل جوان قرآنی گفت: پرورش قاری برعهده همه است؛ در ابتدا خانواده‌ها باید فرزندانشان را به سمت و سوی آموزش قرآن سوق دهند. سپس اساتیدی که این فن را یاد گرفته‌اند باید به آموزش آن بپردازند و در ادامه خیرانی هم باشند که با کمک‌های مالی خود این جلسات و کلاس‌های آموزشی را پیش ببرند.

وی با تأکید بر اینکه تمامی دستگاه‌ها باید بابی را برای ترویج قرآن و گسترش مفاهیم آن باز کنند تا همه بتوانند از قرآن استفاده کنند، افزود: اینکه بگوییم فقط یک دستگاه در این زمینه ورود پیدا کند و صرفاً این شخص یا سازمان تمام مسئولیت ترویج قرآن را در جامعه برعهده داشته باشد صحیح نیست، بلکه در کنار آن نیز جامعه قرآنی باید تجربیات خود را در اختیار مخاطب قرار دهد.

دارنده رتبه اول رشته قرائت پنجاه‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی درباره زمینه‌های آموزشی مورد نیاز جوانان، بیان کرد: اگر جوانی بخواهد از روی علاقه‌ در عرصه قرآنی ورود پیدا کند، باید با استادی خوب خود را همراه کند که در تمامی استان‌ها اساتید خوب وجود دارد. هر چند این اساتید حائز رتبه بین‌المللی نشده باشند و یا گاه تمایلی برای حضور در مسابقات نداشته باشند، اما بالاخره تجربه‌ای برای تعلیم و تعلّم دارند. بنابراین می‌توانند در شهر و استان خود پایگاهی برای مراجعه جوانان و نوجوانان باشند. همین مراجعه موجب یادگیری کوچکترین نکته تا بیشترین آن می‌شود که زمینه رشد قاری جوان را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: البته استاد پس از رسیدن قاری به مرحله‌ای باید آن را به مرحله بالاتر ارجاع دهد. به این معنا که به قاری بگوید علم من دیگر جواب نمی‌دهد و بهتر است از محضر استاد دیگری استفاده کنی. متأسفانه در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها تمام قاریان می‌خواهند به استاد قرآن واحدی وصل شوند یعنی معتقدند که اگر تحت نظارت و تعلیم استادی بروند، قطعاً به مسابقات کشوری و بین‌المللی نیز راه پیدا می‌کنند. چیزی که به اشتباه در میان مردم رایج شده است.

علیزاده با ابراز گلایه از اینکه به طریق فوق قطعاً آموزش تلاوت قرآن در کشور تک‌محوری می‌شود، بیان کرد: این چه اعتقاد اشتباهی است که اگر تحت نظارت استادی که برند شده، قرار گیرند، حتما به مسابقات بین‌المللی و کشوری راه پیدا می‌کنند. این اشتباه نیز از آنجا به ذهن متبادر می‌شود که استاد فوق در اکثر مسابقات جزو اعضای تیم داوری است. یعنی در این رشته فقط یک استاد در ایران داریم؟ چرا نباید زمینه برای ورود سایرین مهیا باشد؟ البته این اساتید گلایه‌مند هستند که زیر فشار مراجعه‌کنندگان قرار دارند و فرصت پاسخگویی به همه را ندارند و خود این اساتید اذعان دارند که افراد توانمند دیگری هم هستند، اما باز همه به این اساتید مراجعه می‌کنند.

پرورش قاری برعهده همه است؛ در ابتدا خانواده‌ها باید فرزندانشان را به سمت و سوی آموزش قرآن سوق دهند. سپس اساتیدی که این فن را یادگرفته‌اند باید به آموزش آن بپردازند و در ادامه خیرانی هم باشند که با کمک‌های مالی خود این جلسات و کلاس‌های آموزشی را پیش ببرند

وی درباره مشکلات پیش روی فعالیت جوان‌ها، ادامه داد: من به عنوان یک قاری بین‌المللی جوان، دلم می‌خواهد که در زمینه ترویج، تعلیم و داوری قدم بگذارم اما متأسفانه نمی‌خواهند و یا نمی‌گذارند و سدی مقابل ما قاریان جوان است که مانع ورود ما به این عرصه‌ها می‌شوند. مگر این اساتید و پیشکسوتان قرآنی که در کرسی قضاوت و داوری مسابقات هستند، از ابتدا با همین تجربه فعلی، داوری می‌کردند؟

قاری بین‌المللی کشورمان در پاسخ به این سؤال که آیا این مشکل به سازمان و یا نهادی بازمی‌گردد؟ بیان کرد: بله، اتفاقاً سازمان، ارگان و نهادی که این داوران قرآنی را در کشور مدیریت می‌کند، موجب شده است تا افرادی مثل من که در سنین اوج تلاوت‌مان قرار داریم، نتوانم در عرصه‌های دیگر خودمان را محک بزنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که مرادتان کدام سازمان‌ها است؟ اضافه کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه، شورای عالی قرآن و سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه مهم هستند و اصطلاحاً نبض فعالیت‌های قرآنی در دست آنهاست و راهبردهای قرآنی کشور را با ارائه طرح‌ها و ایده‌ها و پیشنهادات به جلو می‌برند.

علیزاده بیان کرد: اگر من به عنوان پیشکسوت قرآنی و یا سازمانی که راهبرد فعالیت‌های قرآنی کشور در دست اوست، نظر بدهم؛ قطعا به ما قاریان و حافظان جوان نیز جایگاه داده می‌شود. معتقدم اگر داوران جوان در ابتدا از مرحله شهرستانی ورود پیدا کنند و سپس در تیم داوری مرحله استانی قرار گیرند، پس از چند سال می‌توانند در مرحله کشوری نیز ورود پیدا کنند و با حضور در کنار اساتید پیشکسوت، تجربه کسب کنند. قطعاً می‌توان از قاریان جوان بهره‌مند شد. اگر فرد و یا دستگاه‌هایی که خودش محور فعالیت‌های قرآنی است، این موضوع را مد نظر قرار دهد، از این موضوع تبعیت می‌شود، اما اگر خلاف این عمل شود و حتی بر عدم تجربه داشتن قاریان جوان تأکید شود، پس هیچگاه جایگاه برای ورود قاریان جوان که رتبه‌دار هستند، مهیا نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه هم ارگان‌ها مقصر هستند و هم افرادی که در زمینه ترویج، تعلیم و داوری برند شده‌اند، اظهار کرد: البته افرادی را در میان این برند‌ها می‌شناسم که موافق حضور نسل جوان در کنار خود به منظور کسب تجربیاتشان هستند.

این قاری بین‌المللی در پاسخ به این سؤال که چه میزان نهادها از حضور و فعالیت جوانان در امور قرآنی بهره‌مند می‌شوند؟ بیان کرد: متأسفانه قاریان صاحب رتبه بین‌المللی و حتی تحصیلات دانشگاهی را می‌شناسم که شغلی به دور از علاقه‌مندی و حتی نامتناسب با تحصیلاتشان دارند. آیا جای ایشان است که در مسند قرآنی در یک دستگاه و نهاد قرار گیرد و یا جایگاه فردی است که به صرف داشتن رانت با کمترین علم و آگاهی به قرائت قرآن، در آن جایگاه قرار گیرد؟ این چیزی است که  بارها و بارها شاهد بوده‌ام. مدیرانی در زیرمجموعه معاونت قرآن و عترت ارشاد و تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کنند که توانایی روخوانی قرآن را ندارند، اما مدیرِ منِ قاری قرآن شده‌اند و قرار است برای من تعیین تکلیف کنند و حتی قاریان بین‌المللی را نمی‌شناسند؟!

چرا قاریان مسند قرآنی ندارند
دارنده رتبه اول رشته قرائت پنجاه‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی اضافه کرد: چرا ما قاریان باید برای تأمین معیشتمان به شغل و حرفه‌ای غیر از علاقه‌مندی‌مان در عرصه قرآنی مشغول باشیم. چرا نباید مسند قرآنی نه در کشور، حداقل در استان خودمان داشته باشیم؟ چه کسی جوابگو خواهد بود؟

وی با اشاره به ضعف رسانه‌ها در معرفی قاریان به جامعه، افزود: شبکه‌ای مختص به قرآن راه‌اندازی شد که در آن بیشتر ساعتش را با برنامه‌های کارشناس مذهبی پر می‌کند، حال آنکه عنوان شبکه قرآن را همراه دارد. اگر این شبکه مختص به فعالیت‌های قرآنی است باید بیشتر ساعتش را به پخش تلاوت نه تنها از قاریان پیشکسوت بلکه قاریان جوان حائز رتبه و گاه تلاوت‌های زنده اختصاص دهد.

بهتر است برنامه‌ریزی شود و در تلاوت اذانگاهی سه نوبت اذان از سوی تمامی شبکه‌های صدا و سیما، تلاوت از قراء جوان بین‌المللی به صورت زنده و یا ضبط شده به صورت تصویری پخش شود تا مردم با چهره قاری آشنا شوند و از شبکه قرآن و معارف سیما نیز، با وجود داعیه تمام دنیا بر اینکه تلاوت جمهوری اسلامی ایران جایگزین تلاوت مصر می‌شود، باید تلاوت قاریان مصری را بشنویم

علیزاده با تأکید بر اینکه کار پسندیده‌ای نیست که تمام قرآن صدا و سیما به یک شبکه قرآن ختم شود، اضافه کرد: در حالی که با وجود شبکه ورزش، شاهد پخش مسابقات ورزشی چون فوتبال و والیبال از سایر شبکه‌ها نیز هستیم، چرا باید با پخش برنامه‌ای از سوی شبکه‌ای پرمخاطب موجی برای خوانندگی میان جوانان ایجاد شود، اما صداوسیمای خراسان رضوی و شبکه قرآن و معارف سیما با پیشنهادم با محوریت‌ استعدادیابی و عنوان «آقای قاری و آقای حافظ» با وجود اسپانسر و حمایتگر مالی خصوصی موافقت و حمایتی نکرد.

وی با بیان اینکه رسانه در بردن فردی از عرش به فرش و یا بالعکس، نقش کلیدی دارد، بیان کرد: چرا هنرمندی و یا فوتبالیستی برای جوان و نوجوان کشور ما هویت می‌شود، فقط به صرف دیده شدن و معرفی آن به جامعه اما ما قراء بین‌المللی به این اندازه مهجور و گمنام هستیم و حال آنکه اگر ما قراء بین‌المللی و ممتاز چندین بار از سوی همین شبکه‌ها دیده شویم، می‌توانیم به عنوان الگو برای جوانان این جامعه باشیم.

هزینه‌ برای کنسرت راحت‌تر است

دارنده رتبه اول رشته قرائت پنجاه‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی با تأکید بر اینکه چرا باید تنها سلبریتی‌ها منفی باشند، اظهار کرد: با این رویه ما هم سلبریتی قرآنی می‌شویم، چرا در قبال این جنگ فرهنگی نباید سلبریتی‌های قرآنی و فرهنگی این نظام از سوی رسانه ملی به مردم جامعه معرفی شوند؟! آن هنگام است که جوان ما با خود فکر نمی‌کند که تنها راه دیده شدن هنرمند، بازیگر و خواننده یا ورزشکار شدن است، بلکه می‌گوید اگر قاری و یا حافظ هم شوم عرصه‌ای برای نشان دادن دارم.

وی با ابراز ناراحتی از اینکه متأسفانه مردم حاضر هستند برای کنسرت‌ها هزارها تومان خرج کنند و ساعت‌ها پشت در بایستند تا به سالن راه پیدا کنند، بیان کرد: متأسفانه در محافل قرآنی که با حضور قاریان بین‌المللی است باید از مردم خواهش کنیم شرکت کنند و این ناراحت‌کننده است و به نقش رسانه بازمی‌گردد.

نیازی به حضور قراء دیگر کشورها در محافلمان نداریم
علیزاده افزود: بهتر است برنامه‌ریزی شود و در تلاوت اذانگاهی سه نوبت اذان از سوی تمامی شبکه‌های صدا و سیما، تلاوت از قراء جوان بین‌المللی به صورت زنده و یا ضبط شده به صورت تصویری پخش شود تا مردم با چهره قاری آشنا شوند و از شبکه قرآن و معارف سیما نیز، با وجود داعیه تمام دنیا بر اینکه تلاوت جمهوری اسلامی ایران جایگزین تلاوت مصر می‌شود، باید تلاوت قاریان مصری را بشنویم!

به قاریان بین‌المللی جوان بها داده نمی‌شود
دارنده رتبه اول رشته قرائت پنجاه‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی در پاسخ به این سؤال که با وجود این همه قاری در کشور که گاه نیز صاحب رتبه‌های بین‌المللی و ملی نیز هستند، آیا نیاز به دعوت از قاریان دیگر کشورهاست؟ گفت: نیاز به حضور قراء دیگر کشورها در محافلمان نداریم، چه بسا بسیاری از قاریان بین‌المللی کشورمان در محافل قرآنی دیگر کشورها چون عراق، سوریه، لبنان، عمان، بنگلادش و ... به اجرای برنامه می‌پردازند. ضعف قاریان دیگر کشورها را در مقایسه با قاریان ایرانی می‌بینیم، اما متأسفانه در کشور ما به قاریان بین‌المللی جوان بها داده نمی‌شود. به معنای واقعی کلمه قاریان جوان حائز رتبه در کشورمان مهجورند.
انتهای پیام

captcha