همه انتقادات در بحث حجاب متوجه زنان نباشد
کد خبر: 3826764
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲

همه انتقادات در بحث حجاب متوجه زنان نباشد

گروه اجتماعی ــ عفاف و حجاب اندیشه و رویکردی است که بشریت به آن نیازمند است، در بحث حجاب نباید همه نگاه‌ها و انتقادات متوجه زن باشد در طول تاریخ ما شاهد بوده‌ایم هرگاه مردان جامعه‌ای برای عفت، حیا و حجاب ارزش قائل بوده‌اند زنان آن جامعه نیز با حیا و با عفت بوده‌اند.

سوژه اهمیت حجاب///نقش مردان و زنان در حفظ حیا و عفت جامعه

امروزه موضوع حجاب و عفاف به‌عنوان یکی‎از مهم‌ترین مباحث در جامعه مطرح است، در جوامعی‌که به حجاب و عفاف هم از جانب بانوان و هم از جانب آقایان اهمیت داده می‎شود آن جامعه از بسیاری آسیب‎ها و معضلات اجتماعی مصون می‎ماند البته وقتی بحث حجاب و عفاف مطرح می‎شود نگاه‌ها بیشتر متوجه زن است تا مرد این در حالی‎است که اگر در یک جامعه فقط از بانوان انتظار داشت رعایت حجاب و عفاف را مدنظر قرار دهند و مردان به حال خود رها شوند آن جامعه نمی‎تواند در بحث حجاب و عفاف موفق عمل کند.

حجاب علاوه‌بر آثار شخصی و شخصیتی، دارای آثار اجتماعی است، حجاب و عفاف یک دستور دینی است و از مسائل مهم و کلیدی جامعه ما به‌شمار می‌آید و با بسیاری از مسائل پیوند خورده و دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

البته باید این نکته را متذکر شد که زنان در حفظ حجاب نقش مهم‌تری نسبت به آقایان دارند، اگر زنان جامعه باحجاب باشند، مردان از نظر طهارت روح و جسم سالم می‌مانند و در جامعه، سلامت خانوادگی حفظ خواهد شد و محیط خانواده تحت‌تأثیر خودنمایی‌‌های عده‌ای از زنان بدحجاب و بی‌حجاب قرار نمی‌گیرد و مراکز اجتماعی نیز مثل اداره‌ها و بیمارستان‌ها و... در کمال سلامت رفتاری خواهند بود.

متاسفانه مقوله بی‌حجابی امروز به یک معضل کاملاً مشهود در جامعه مبدل شده‌ است معضلی که فقط برای افراد بی‌حجاب مشکل ایجاد نمی‌کند، بلکه در واقع آسیب‌هایی که از بی‌حجابی ناشی می‌شود، تمام اعضای جامعه در را بر می‌گیرد.

رعایت حجاب و عفاف موجب استحکام بنیان خانواده و ایجاد امنیت و آرامش روحی و روانی در جامعه می‌شود و بی‌حجابی باعث بی‌بندوباری و ناهنجارهای رفتاری خواهد شد.

زنان ايران اسلامی امروز به‌عنوان سنگربان ارزش‌های اسلامی در برابر وضع جاهلی دنيای غرب با پاسداری از حريم حجاب به‌عنوان دژ امنيت زن و پيشتاز در ميادين علم و فرهنگ و سياست از حصار مستحکم فرهنگ اسلامی محافظت می‌کنند، تصریح کرد: وظیفه انسان به‌عنوان خلیفه خدا در روی زمین و رسالت خلق توانمندی‌های بشر و استخدام علم و تکنولوژی در خدمت انسانیت انسان کامل برای رسیدن به جهانی خالی از ظلمات و رسیدن به نور الهی و حکومت جهانی انسان کامل به عنوان بقیه الله فی الارضین رهنمون می‌شود.

حجاب ابزاری برای رسیدن به کمال انسانی و دست‌یابی به معرفت‌الله که رضای خدا در آن است لذا سازمان‌های فرهنگی، رسانه‌ای، دستگاه‌های تربيتی و ارشادی باید در جهت شناساندن عمق و محتوی حجاب و عفاف برنامه‌ريزی و از نفوذ فرهنگ مبتذل غرب جلوگيری نمايند تا جوانان پاک انقلابي ما بتوانند در کمال آرامش روحی و جسمی، اجتماع را به محيط کار و تلاش تبديل و سلامت روانی و اخلاقی جامعه را تضمين نمايند.
در خصوص آثار فردی رعايت حجاب، می‌توان به احترام به شخصيت زن، به‌واسطه رعايت حجاب، مصونيت ارتباطات زن با مردان غريبه، حفظ اعتقادات مذهبی برای افراد، حفظ عفت زن و جلوگيری از فساد و ناهنجاری اشاره كرد، همچنين آثار اجتماعی رعايت حجاب عبارت از: سلامت نسل جديد جامعه، پيشگيری از فساد اخلاقی، مبارزه با مظاهر بی‌دينی، حفظ كيان خانواده هستند.

حجت‌الاسلام غلامرضا حاجیوند، مدیر حوزه علمیه برادران شهرستان دورود در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به این‌که حجاب از ضروریات اسلام است، اظهار کرد: آیات قرآن و روایات اهل‌ بیت(ع) مملو‌ از سفارش به حجاب و پوشش است، حجاب از ضروریات دین اسلام است.

وی با بیان این‌که آن‌چه امروز در دنیا علیه حجاب تبلیغ می‌کنند، برخلاف فطرت انسان است، افزود: بی‌حجابی برخلاف فطرت زن‌هاست، حیا و عفت آنان را به‌حراج می‌گذارد. فطرت زن‌ها پوشش را می‌طلبد.

مدیر حوزه علمیه برادران شهرستان دورود با بیان این‌که کسی نمی‌تواند از بی‌حجابی دفاع کند، بی‌حجابی هوسی‌ است که تبلیغ می‌شود، عنوان کرد: بی‌حجابی بنیان خانواده را از هم می‌پاشد، بی‌حجابی امنیت روانی جامعه را به‌خطر می‌اندازد.

وی بیان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری بالاترین آزار زن‌ها این است که آنان در دنیای امروز به عروسک‌های خیمه شب‌بازی تبدیل شدند. فمینیسم، نهضت ادای حقوق زنان ظلمی به زن برای پُرکردن جیب سرمایه‌داران بود.

حاجیوند با بیان این‌که حجاب مانعی‌ است برای این‌که به زن ظلم و تبدیل به عروسک نشود، گفت: حجاب غیر این‌که پوشش باشد، نماد فرهنگ است، این پوشش‌هایی که هر کدام از قشرهای جامعه انتخاب می‌کنند یک نماد است. یک زن با حجابی که انتخاب می‌کند یک فرهنگ را فریاد می‌زند. زن با پوشش خودش یک پیام می‌دهد که او یک زن عفیف و پاکدامن است و هر رهگذر و کسی حق ندارد چشم‌دزدی کند و یا بهره ببرد.

مدیر حوزه علمیه برادران شهرستان دورود تصریح کرد: چه کسی می‌تواند بی‌حجابی را اثبات کند کسی می‌تواند از بدحجابی دفاع کند؟ تا زمانی‌که دشمن علیه ضرورت اسلامی هجمه‌ها دارد فساد هم بیشتر شده و زندگی‌ها از هم پاشیده می‌شود، بعضی استدلال‌شان این است می‌گویند شما محدودیت‌ها را بردارید، بشر وقتی آزاد باشد بعد از یک مدت چشم و دلش سیر می‌شود.

حاجیوند با طرح سؤال که چرا دنیای غرب هنوز از بی‌حجابی سیر نشده‌ است، اظهار کرد: دنیای غرب چرا دست از تنوع‌طلبی بر نمی‌دارد؟ این مسیر، مسیری نیست که در آن سیری وجود داشته باشد.

وی با بیان این‌که فساد می‌تواند بزرگ‌ترها را هم به خطر بیاندازد ما با تبرج و خودنمایی مواجه هستیم که پایه‌ خانواده‌ها را سست خواهد کرد، بر نهادینه‌شدن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه تأکید و عنوان کرد: آن خانواده‌هایی که حیا و عفت را کنار می‌گذارند اولین ضربه را خودشان خواهند خورد و بی‌اعتمادی‌ و سوءظن در زندگی همه ما حاکم خواهد شد.

حجاب؛ اندیشه و رویکردی که بشریت به آن نیازمند است

حجت‌الاسلام حشمت‌الله بیاتیان، مسئول اداره تبلیغات الیگودرز نیز در گفت‌و‌گو با ایکنا اظهارکرد: عفاف و حجاب در عصر مدرن صرفاً یک نوع پوشش نیست بلکه اندیشه و رویکردی است که بشریت به آن نیازمند است و فرهنگی است که انسان را از بند نفس رها می‌کند و به رشد و شکوفایی استعدادهای نوع بشر برای رسیدن به حقیقت انسانیت به‌معنای خلیفه الهی رهنمود می‌کند.

وی افزود: همه مومنین ولایت‌مدار برای ترویج این امر مهم بر این باورند که مسئله حجاب، یک مسئله ارزشی و اجتماعی است، چنان‌که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «از دیدگاه اسلام حفظ عفت و پاکدامنی زنان نقش تعیین کننده‌ای در سالم‌سازی جامعه اسلامی دارد و حتی حفظ جایگاه و منزلت زن به حفظ حجاب و عفت او بر می‌گردد».

حجت‌الاسلام بیاتیان گفت: هجمه سنگین دشمن در این عرصه نه یک توهم، بلکه واقعیتی است که با رصدی ساده از رسانه‌های مستقیماً وابسته به دستگاه‌های موظف در جنگ نرم آن‌ها و امپراطوری رسانه‌ای شبکه صهیونیستی، این حقیقت قابل لمس خواهد بود.

مسئول اداره تبلیغات الیگودرز بیان کرد: دشمن با اقدامات خبیثانه که لحظه‌ای تعطیلی ندارد درصدد است این قدرت بازدارندگی و این نیروی برخاسته از معارف الهی عفاف و حجاب را از جامعه اسلامی برگیرد.

حجت‌الاسلام بیاتیان بر ضرورت اقدام هماهنگ دیگر دستگاه‌ها برای کسب نتیجه تأکید کرد و گفت: از مسئولان ذي‌ربط می‌خواهیم تا در اين زمينه اقدامات مؤثر و ويژه‌ای انجام داده و نسبت به ترويج و فرهنگ‌سازی حجاب عفاف اقدام کنند.

وی افزود: بانوان جامعه ما، با رعايت پوشش درخور و شايسته زن مسلمان ایرانی، نسبت به خنثی کردن توطئه‌های فرهنگی دشمن بار ديگر هويت ملی و دينی خود را به جهان تشنه معنويت نشان دهند.

مسئولان اجازه ندهند حُجب و حیا از جامعه رخت بربندد

آیت‌الله سید احمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد نیز در گفت‌وگو با ایکنا با بیان این‌که عفاف و حجاب یک امر فطری و الهی و انسانی است و انسان فطرتاً حجاب و عفاف را دوست دارد چراکه در یک نظرسنجی که از پسران بی‎بند و بار انجام گرفته بدون استثنا همه گفتند همسر من عفیف و پاکدامن باشد، اظهار کرد: عفت یک امری فطری است و بی‌بند و باری و بی‌حجابی برخلاف فطرت انسان است و این در حالی‌است که حتی افراد آلوده هم انسان‌های پاک را دوست دارند و اگر امروز شاهد بی‌بندو باری و بی‌حجابی هستیم یک توطئه استعماری و استکباری است.

وی با بیان این‌که عده‌ای علنی هنجار‌شکنی و هدفمند بی‌حجابی را ترویج می‌کنند و با برنامه یک قانونی را آماده می‌کنند و با دوربین یک خانم را برهنه کرده و چند ثانیه فیلم می‌گیرند، افزود: به یک کسی پول می‌دهند که فیلم بگیرند در این راستا از مسئولان می‌خواهیم با هنجارشکنان برخورد جدی بکنند و نگذارند حجب و حیا از جامعه رخت بربندد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان عنوان کرد: عده‌ای محدود دارند به بی‌بند و باری دامن می‌زنند اما عامه مردم ما با عفت و با حجاب هستند باید با این عده برخورد شود چراکه امروز شاهد سهل‌انگاری در این زمینه هستیم و برخی معتقدند مردم را آزاد بگذاریم که برقصند ولی این‌ها در آن دنیا باید پاسخگو باشند.

والدین دختران خود را به استفاده از چادر تشویق کنند

مهتاب یکی ‎از شهروندان لرستانی در گفت‌وگو با ایکنا با بیان این‌که در خانواده ما رسم بود وقتی وارد پایه اول دبیرستان می‎شدیم با توجه به این‌که مسیر خانه تا مدرسه کمی طولانی‎تر می‎شد از چادر استفاده کنیم؛ لذا من دوران راهنمایی را با شوق این‌که وارد دبیرستان شوم چادری خواهم شد سپری می‎کردم و وقتی برای اولین‌بار صاحب یک چادر شدم خیلی برایم لذت‌بخش بود.

این بانوی لرستانی اضافه کرد: من در دوران ابتدایی و راهنمایی که ماتتویی بودم پدرم تاکید داشت که همواره مانتوهایی ساده و مرتب داشته باشیم و یادم نمی‎آید هیچ‌گاه مانتوهایم کوتاه و یا نامناسب بوده باشد.

مهتاب گفت: در دوران تحصیل من در دبیرستان و حتی راهنمایی آمار دانش‌آموزان چادری نسبت به مانتویی‌ها خیلی بیشتر بود ولی نمی‎دانم چطور شد که الان قضیه برعکس شده و خانواده‌ها نسبت به چادری بودن دختران‌شان رغبت چندانی ندارند.

الهام از دیگر شهروندان خرم‎آبادی در گفت‌وگو با ایکنا ضمن گله‌بندی از صدا و سیما که در فیلم‌ها و سریا‌ل‌ها اکثر نقش‌های مهم فیلم را به زنان مانتویی و باحجاب نامناسب می‎دهد و همین موضوع باعث شده حجاب تا حدود زیادی تضعیف شود، گفت: متاسفانه در اغلب فیلم‌ها شاهد هستیم بازیگران نقش اول همواره مانتویی، شیک‌پوش و مرفه هستند و از بانوان محجبه و چادری در نقش‌هایی که بیانگر فقر، بیچارگی و فلاکت و بدبختی است، استفاده می‎شود.

وی افزود: یک‌بار در یک سریال تلویزیونی یکی‌ از نقش‌های اصلی فیلم یک زن چادری بود این شخصیت فیلم حتی وقتی مجبور شد به خارج برود در آن‌جا نیز چادر خود را کنار نگذاشت و با توجه به این‌که این شخصیت فیلم هم مرفه بود، هم سواد داشت واقعاً چادری بودن و با حجاب بودنش باعث می‎شد نگاه خیلی‎ها نسبت به چادر و حجاب عوض شود ولی متاسفانه در بخش دیگری از این فیلم یکی‌ از شخصیت‌های اصلی فیلم که نقش منفی داشت با وجود این‌که در همه قسمت‌های فیلم مانتویی بود اما در قسمت کوتاهی که می‎خواست از دست پلیس فرار کند چادر به سر کرد و از این طریق منزل خودش که شناسایی شده بود، به منزلی دیگر در نقطه‌ای دیگر از شهر رفت که همین یک صحنه کوتاه باعث شد تا حدود زیادی نقش چادر و حجاب در این فیلم تضعیف شود.

این بانوی لرستانی ادامه داد: با توجه به این‌که صدا و سیمای ما انقلابی، اسلامی و متعلق به خود ایران است شایسته است که اجازه ندهد حجاب و عفاف در جامعه تضعیف شود؛ چراکه فیلم‌ها و سریال‌ها نقش مهمی در ترویج و یا تضعیف یک موضوع یا فرهنگ در جامعه دارند.

وی اضافه کرد: متاسفانه امروزه در برخی‌ از فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها باب شده که از زن‌های خارجی با پوشش نامناسب استفاده می‎شود که حتی برخی‎از آن‌ها به زبان فارسی نیز صحبت می‎کنند و بازی کردن این زنان خارجی در کنار بازیگران مرد ایرانی نیز می‎تواند یک ضربه بسیار خطرناک به حجاب و عفاف باشد.

ریحانه دیگر شهروند خرم‎آبادی نیز به ایکنا گفت: متاسفانه امروزه شاهدیم تا حدودی مردان خودشان به بی‎حجابی و بی‌حیایی بانوان دامن می‎زنند به‌عنوان مثال در پاره‌ای موارد بانوانی را همراه شوهران‌شان در خیابان‌ها، معابر و یا حتی داخل خودرو مشاهده می‎کنی که حتی دیدن بی‌حجابی و بی‌حیایی و بی‎عفتی آن قبیل بانوان برای بانوان دیگر سخت است و انسان می‎ماند به‌راستی غیرت مردان ما کجا رفته که حاضرند همسرشان این‌گونه در انظار عمومی ظاهر شود.

وی افزود: متاسفانه برخی‌از مردان تصور می‎کنند اگر زن‌شان بدحجاب و بی‌حیا و بی‌عفت باشد این برایشان یک کلاس و یا افتخار است در صورتی‎که هر انسان عاقل و با دین و ایمانی که شاهد و نظاره‌گر این قیبل صحنه‌هاست در وهله اول بر روی بی‌غیرتی مرد انگشت می‎گذارد؛ چراکه اگر مرد به همسرش تذکر دهد که حجابش را رعایت کند محال است زن سرپیچی کند.

این بانوی لرستانی ادامه داد: نباید همه نگاه‌ها و انتقادات متوجه زن باشد در طول تاریخ ما شاهد بوده‌ایم هرگاه مردان جامعه‌ای چشم و دل پاک بوده و برای عفت و حیا و حجاب ارزش قائل بوده‌اند زنان با حجاب و باحیا و با عفت بوده‌اند.

ریحانه گفت: من در یک اداره‌ای شاغل هستم متاسفانه خیلی از همکاران بانوی اداره ما که اوایل چادری بودند به مرور زمان چادر را کنار گذاشتند و واقعاً دیدن این صحنه‌ها خیلی زجرآور است این درحالی‌است که این بانوان وقتی چادری بودند خیلی محترم‌تر به چشم می‎آمدند.

آیات قرآن در رابطه‌ با حجاب و عفاف

از قرآن‌کریم استفاده می‎شود که هدف از تشریع حکم الهی، وجوب حجاب اسلامی، دست‌یابی به تزکیه‌ نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است چنان‌که در آیه ۳۲ سوره احزاب آمده است: «یَا نِسَاء النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا؛ اى همسران پیامبر شما مانند هیچ یک از زنان [دیگر] نیستید اگر سر پروا دارید پس به ناز سخن مگویید تا آن‌که در دلش بیمارى است طمع ورزد و گفتارى شایسته گویید».
همچنین در آیه ۵۹ سوره احزاب در رابطه‌ با حجاب و عفاف آمده است: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا؛ اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش‌هاى خود را بر خود فروتر گیرند این براى آن‌که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیک‌تر است و خدا آمرزنده مهربان است».
همچنین خداوند متعال در آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور می‌‎فرماید: «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ ﴿۳۰﴾ وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۳۱﴾» به حجاب و عفاف اشاره دارد.
در این دو آیه خداوند متعال فرموده است: «و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آن‌چه که طبعاً از آن پیداست و باید روسرى خود را بر سینه خویش [فرو] اندازند و زیورهایشان را جز براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهران‌شان یا پسرانشان یا پسران شوهران‎شان یا برادران‎شان یا پسران برادران‎شان یا پسران خواهران‎شان یا زنان [هم‌کیش] خود یا کنیزان‎شان یا خدمتکاران مرد که [از زن] بى‌‏نیازند یا کودکانى که بر عورت‌هاى زنان وقوف حاصل نکرده‌‏اند آشکار نکنند و پاهاى خود را [به‌گونه‏‌اى به زمین] نکوبند تا آن‌چه از زینت‎شان نهفته مى‌‏دارند معلوم گردد اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید، بى‏‌همسران خود و غلامان و کنیزان درستکارتان را همسر دهید اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خویش بى‌‏نیاز خواهد کرد و خدا گشایشگر داناست».

همچنین خداوند متعال در آیه ۶۰ سوره نور فرموده است: «وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاء اللَّاتِی لَا یَرْجُونَ نِکَاحًا فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ أَن یَضَعْنَ ثِیَابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِینَةٍ وَأَن یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَّهُنَّ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ و بر زنان از کار افتاده‏‌اى که [دیگر] امید زناشویى ندارند گناهى نیست که پوشش خود را کنار نهند [به شرطى‌که] زینتى را آشکار نکنند و عفت ورزیدن براى آن‌ها بهتر است و خدا شنواى داناست».

باید متذکر شد که حجاب انواع مختلفی دارد و وقتی گفته می‎شود حجاب تنها پوشش ظاهری منظور نیست و از مجموع اين مباحث، به روشنی استفاده می‌‎شود كه مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حريم قايل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم، در خلال رفتارهای مختلف آن‌ها، مثل نحوه پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است، بنابراين، حجاب و پوشش زن، به‌منزله يک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرمی است كه قصد نفوذ و تصرف در حريم ناموس ديگران را دارند.

اولین اثر منفی بی‎حجابی و بدحجابی برروی خانواده است، خانواده اولين نهادی است كه پايه حجاب در آن شكل می‌گيرد، واضح است كه اگر پدر و مادر به فرزند خود مسأله حجاب را آموزش ندهند و خود از آن غافل باشند، بنای ديوار حجاب كه از ابتدا به‌درستی شكل نگرفته ممكن است هيچ‌گاه مستحكم و استوار نشود! يكی‌از وظايف مهم پدر و مادر به تصريح دين مبين اسلام تعليم و تربيت صحيح فرزندان و آموزش موضوع حجاب از اهم اين وظايف است.

همچنین علاوه‌بر خانواده و مدرسه، صدا و سيما نیز نقش مؤثری در ترويج فرهنگ حجاب اسلامی دارد، امروزه با توجه به وجود فضای مجازی و این‌که متاسفانه برخی در قالب فضای مجازی درصدد هستند نسل نوجوان و جوان ما را از حجاب و عفت و حیا دور سازند صدا و سیما موظف است با پخش برنامه‌هایی که مروج فرهنگ غنی دینی و ایرانی و اسلامی اسلامی است مردم را نسبت به حجاب و عفاف تشویق کند.

انتهای پیام

captcha