در قرآن آیاتی ذکر شده که نسبیت زمان در آن‌ها مطرح است
کد خبر: 3829861
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۸
استاد دانشگاه الازهر:

در قرآن آیاتی ذکر شده که نسبیت زمان در آن‌ها مطرح است

گروه بین‌الملل ــ استاد علوم قرآنی دانشگاه الازهر طی نشستی در مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها در تهران با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، به نسبیت زمان در قرآن اشاره کرد و نیاز به دانش الهی و وحیانی را ضروری دانست.

به گزارش ایکنا؛ شیخ محمد العصفور، استاد علوم قرآنی دانشگاه الازهر دوم مرداد در جلسه «فهم علمی قرآن با تکیه بر مفهوم زمان و نظریه نسبیت در قرآن» بیان کرد: در قرآن علوم مختلفی بحث شده و همچنین دارای آیات متشابه و محکم، ناسخ و منسوخ، تنزیل و تأویل، ظاهر و باطن و ... بوده و کسانی که می‌توانند این مفاهیم را به خوبی درک کنند، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) هستند.   

وی با بیان اینکه قرآن تبیان و بیان‌کننده هر چیزی است، گفت: قرآن از زمان‌های مختلفی سخن می‌گوید و همه این زمان‌ها را مورد خطاب قرار می‌دهد. وی با اشاره به اینکه بعضی سؤال می‌کنند که چرا با وجود اینکه در آخرت مسئله زمان مطرح نیست، اما در قرآن به آن پرداخته شده، گفت: برای مثال در آیه «و لهم رزقهم فیها بکره و عیشا»، بعضی فکر می‌کنند که این آیه مربوط به جنت خلد است، اما امام صادق(ع) می‌فرماید که این آیه در مورد عالم برزخ است که زمان در آن مطرح شده است.

استاد دانشگاه الازهر بیان کرد: بعضی آیات قرآنی دارای فعل ماضی هستند، مانند «أتی امر الله» و اینکه کسانی که کفر ورزیدند، به جهنم داخل شدند که بعضی از علمای لغت، دلیل آن را تأکید کردن ذکر می‌کنند، درحالی که از نظر علم فیزیک به نسبیت زمان ارتباط دارد که زمان همیشه ثابت نیست.

او با اشاره به نظریه نسبیت زمان بیان کرد: در نظریه قدیم فیزیک، زمان ثابت بود، اما در نظریه جدید انیشتین، زمان ثابت نبود و دارای بعد نسبیت بود و بستگی به سرعت اجسام داشت.

وی با اشاره به اینکه ما از حوادث سیارات دیگر به فاصله نسبتاً زیاد و گاهی کم باخبر می‌شویم، اظهار کرد: ما فکر می‌کنیم در زمان حال زندگی می‌کنیم، ولی در واقع در زمان ماضی یا گذشته به سر می‌بریم.

العصفور با اشاره به نظریه نسبیت زمان در قرآن بیان کرد: آیاتی مانند «و ان یوما عند ربک کالف سنه مما تعدون»، یک روز نزد پروردگارت همانند هزاران سال شماست و «تری الجبال جامده و هی تمر مر السحاب»، کوه‌ها را در حالت ثابت می‌بینی، در حالی که مانند ابرها با سرعت حرکت می‌کنند، بیانگر نسبیت زمان در قرآن هستند که در نظر ما زمان آنها ثابت است، درحالی که این گونه نیست.

وی اعلام کرد که در عالم غیب زمان معنی ندارد و این ما هستیم که باتوجه به توانایی و ادارک محدودمان فکر می‌کنیم که باید همه چیز زمان داشته باشد.

استاد دانشگاه الازهر با اشاره به اینکه قرآن قبل از اینکه کلام باشد، واجد حقیقتی نهفته است، گفت: در قرآن پیچیدگی‌هایی نهفته است و خداوند بر اساس فهم و ادراک ما سخن می‌گوید و کسانی که می‌توانند آن را به خوبی درک کنند، پیامبر(ص) و  اهل بیت(ع) هستند.

وی در پایان اظهار کرد: باتوجه به مسائل مطرح شده، پی می‌بریم که چقدر دانش ما محدود است و اولین چیزی که قابل توجه بوده، این است که بدانیم چقدر به دانش الهی و وحیانی نیاز داریم تا بتوانیم به درک و آگاهی از مفاهیم قرآن برسیم.

انتهای پیام

captcha