اربعین، تحقق شعار «إِنَّا للّه و إِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ» است
کد خبر: 3835140
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴

اربعین، تحقق شعار «إِنَّا للّه و إِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ» است

گروه فرهنگی ــ وزیر کشور گفت: اربعین تحقق شعار «إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ» است و ما به عنوان مسلمان موحد به اینکه جزء برگزیدگانی هستیم که خدا نوید پیروزی و غلبه در راه و مسیر حق را به عالم هستی داده است، باید به خودمان ببالیم.

اربعین تحقق شعار «انالله و انا الیه راجعون» استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در دومین همایش بین‌المللی اربعین که 24 مردادماه در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: امروز دور هم جمع شدیم و موضوعی به نام اربعین را گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: سوالی که به ذهن می‌آید این است که رمز جاودانگی و ماندگاری اربعین چیست؟ و چگونه می‌شود از لابه‌لای تاریخ حوادث متعدد و مکرر جریانات مهم و فراگیر تاریخی موضوعی به نام اربعین جاودانه شود؟ این خیلی مهم است برای پاسخ به این سوال اول باید معنای جاودانگی بقا و ماندگاری را بدانیم. بدانیم که چه اموری ماندگار و جاودانه می‌شود.

رحمانی فضلی افزود: همه انسان‌ها یکی از خواسته‌ها و تمایلات فکری‌شان ماندگاری و جاودانگی است، چرا که انسان ذاتا کمال‌گراست و لذاهمه انسان‌ها به دنبال کمال هستند و مهم‌ترین کمالی که انسان برای خودش تعریف می‌کند این است که بتواند جاودانه بماند.

وزیر کشور ادامه داد: آن چیزی که فانی و از بین رفتنی است پدیده و چیزی است که ماده و ویژگی‌های ماده را داشته باشد، یعنی زمان‌پذیر، مکان‌پذیر بوده و حجم و ابعاد داشته باشد، در این صورت فناپذیر است و مرگ به سراغش می‌آید، اما آن چیزی جاودانه است که فرای زمان وفرای مکان باشد و حجم و ابعاد قابل اندازه‌گیری نداشته باسشد که در حوزه فرامادی قرار می‌گیرد و از بعد مِلکی به ملکوتی می‌رود.

راز جاودانگی اربعین
رحمانی فضلی ابراز کرد: زیبایی، عشق، ایمان و اعتقاد از جنس جاودانگی و ماندگاری هستند، پس اگر می‌خواهیم رمز جاودانگی را بدانیم رمز آن در عشق، زیبایی، محبت و اعتقاد است. اربعین باقی‌مانده و باقی و جاودانه خواهد ماند و این چشمه جوشان تاسوعا و عاشورا و خط سیر غدیر، امامت و ولایت همچنان در طول تاریخ تا زمانی که عالم هستی و انسان هست می‌جوشد، سیراب، جاری و شکوفا می‌کند.

وی عنوان کرد: اربعین از جنس عشق، محبت، زیبا شدن و تعالی رشد است. اربعین مسیر رسیدن به خداست. اربعین تحقق شعار «انالله و انا الیه راجعون» است و ما می‌بایست به عنوان مسلمان موحد و کسانی که افتخار دین اسلام و موحد بودن را داریم به خودمان ببالیم و مفتخر باشیم به اینکه جزء برگزیدگانی هستیم که خدا نوید پیروزی و غلبه این برگزیدگان در راه و مسیر حق را به عالم هستی داده است.

وزیر کشور ادامه داد: مسیر این جاودانگی برای ما همت اعتقادات، باور اصول و ارزش‌هایی است که از سرچشمه قدرت مطلق توسط دردانه تاریخ و انسان کامل و به کمک راهنمای اصلی و در مسیری است که آن اولیاء و ائمه خدا به ما نشان دادند. یعنی رسول‌الله، قرآن، ائمه و ولایت و ما امروز توفیق داریم بعد ۱۴۰۰ سال دور هم جمع شویم و در مسیر جریان زلال و شفاف حقیقت، خدمتی هر چند جزئی انجام دهیم.

رحمانی فضلی اضافه کرد: اگر خدمت از سر صدق، صفا و خلوص باشد، خودمان و جامعه از برکات آن برخوردار خواهیم شد و در اعتقادات ما اسلام؛ دینی جهانی و غدیر؛ امری جهانی و همچنین دین خدا منطبق بر فطرت همه انسان‌ها و متعلق به همه انسان‌ها است. امروز پس از ۱۴۰۰ سال علی‌رغم مخالفت‌ها، بغض‌ها، کینه‌ها، مقابله‌ها، جنگ‌ها، مبارزات و انحرافات دین اسلام در مسیر حرکت خود دل‌های مردم را سیراب می‌کند و پذیرش آن از سوی انسان‌ها به راحتی صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: نگرانی بزرگ استکبار از سلاح پیشرفته و انرژی هسته‌ای ما نیست، چرا که خیلی از کشورها این را دارند. این موارد بهانه است، بلکه عمده نگرانی آنان پیشرفت اسلام به عنوان دین منطبق با فطرت که دنیا و آخرت بشری را نوید داده است، لذا این انسان خسته از دروغ و نفاق را حوزه شرق به عنوان عدالت و حوزه غرب به عنوان آزادی نتوانستند سیراب کنند. انسانی که به دنبال آرامش درونی، زندگی مسالمت‌آمیز، عدالت، صلح و آزادی است.

وزیر کشور افزود: همه ‌مکاتبی که مدعی چنین موضوعاتی در عرصه جهانی بودند، الان با شکست مواجه شدند نه قدرت شرقی با عدالت و نه غربی با آزادی هیچ کدام موفق نیستند و نتیجه ماده‌گرایی منبعث از عقل بشری ناقص است و نتوانسته به مطالبات و نیازهای جامعه بشری پاسخ دهد و انسان‌ها امروز سرگشته و حیران از این شکست‌ها، دل و جان و فطرت خود را به آموزه‌های اصیل دیگر و باورهای عمیق فکری واگذار می‌کنند.

وی گفت: این حجم عظیم توجه به دین اسلام دشمنان را نگران کرده است، لذا تلاش دارند به زعم خود سرچشمه اسلام ناب را با جنگ، تحریم، جریان منحرف وهابیت، سلفی‌گری، القاعده، طالبان و داعش دچار شبهه کنند و همه هدفشان این است که چهره زلال رحمانی و رحمت الهی منطبق با فطرت دین را خشن، ضد حقوق بشر و صلح و افرادی نافرمان و قانون‌ناپذیر نشان دهند.

رحمانی فضلی اضافه کرد: این جریانات ساخته استکبار است همه پشتیبانی‌ها و حمایت‌ها را آن‌ها انجام می‌دهد، اما عبث و بیهوده است چون با هر اتفاقی، روز به روز چهره واقعی و حقیقی اسلام بیشتر نمایان می‌شود. امروز چه کسی در دنیای اسلام و دنیا نمی‌داند، جریان داعش یک جریان انحرافی دست ساخته صهیونیسم و استکبار است؟ چه کسی نمی‌داند آبشخور القاعده کجاست؟ چه کسی فرق بین آموزه‌های الهی و شیطانی آن‌ها نمی‌داند؟ همه متوجه شدند.

وزیر کشور عنوان کرد: هرچه این ناخالصی‌ها کنار رود، هرچند برای ما و دنیای اسلام هزینه‌های انسانی تمدنی و مادی دارد اما از آن طرف برای ما این منافع را دارد که همه قدرت تشخیص بین خالص و ناخالص پیدا کردند. این همت از اثرات عاشورا، اربعین واعتقادات دینی ماست و آبشخورشان توحید، نبوت، امامت و معاد است.

اربعین؛ چشمه‌ جوشانی که مسیر تاریخی بشریت را سیراب می‌کند
رحمانی فضلی گفت: امروز به لطف خداوند، جریان عظیمی به نام اربعین آغاز شده و هر سال باشکوه‌تر، موثرتر و بانفوذتر مسیر خود را طی می‌کند و به عنوان یک مقوله و موضوع بین‌المللی جامعه شناختی و معرفتی مطالعه می‌شود که چگونه بعد از سال‌ها به صورت خودجوش جاری می‌شود لذا باید بدانیم موضوع اربعین، عاشورا، تاسوعا و سایر موضوعات مناسبتی ما به عنوان اسلام چشمه‌های جوشانی هستند که مسیر تاریخی بشریت را آبیاری و سیراب می‌کنند و بوستان معطر اسلام را در تمام دنیا باید جاری کنند.

وی ادامه داد: اربعین مساله شیعه و سنی، فارس و عرب نیست. اربعین موضوع انسانی است که به همه انسان‌های آزادی‌خواه و منطبق با فطرت برمی‌گردد و می‌خواهد جاری شود و ما به عنوان کسانی که ملقب به خدمت برای زائران در جریان اربعین شدیم، باید بدانیم این مسیر دو حالت دارد، یک صورت و معنا یک ظاهر و باطن که ظاهر و صورت این است که حرکت عظیم مردمی رو به گسترش داریم که معادلات محاسبه‌ای جهانی از این حضورهنوز در حیرت هستند.

وزیر کشور بیان کرد: بیش از ۱۰ میلیون انسان در موعد محدودی یک جا جمع شوند در آرامش، امنیت، برادری، صفا و صدق همه به هم کمک می‌کنند. همه متعجبند از اینکه رابطه بین انسان‌ها بر مبنای چه قواعدی شکل می‌گیرد که هرچه مظاهر اخلاق است در این مدت جاری می‌شود. چگونه می‌شود ایران ظرف ۲۰ روز بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر را از اقصی نقاط ایران در کشور عراق با فراهم کردن همه امکانات و زیرساخت‌ها پذیرایی می‌کند که شکل گیری آن طی 20 روز کار ساده‌ای نیست.

تامین بیش از 80 درصد هزینه‌های اربعین مردمی است
رحمانی فضلی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰درصد اقدامات منابع و شرایط به وسیله مردم تامین می‌شود، افزود: نقش دولت و دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی تامین‌کننده زیرساخت‌ها و تسهیلات و امکانات خدماتی است، اما بقیه امور توسط مردم تامین می‌شود. این ظاهر حیرت‌آور و قابل توجه بوده و از نظر مدیریتی و برنامه‌ریزی سنگین است.

وی اضافه کرد: اما در موضوع باطن و معنا نیز ما به همان مسیر صوری، ظاهری و طریق فیزیکی که طی می‌کنیم باید در باطن خود در حوزه معنا، عشق، زیبایی و عقلانیت فکر فراتر از خود رفتن و تعالی هم همزمان و همگام قدم برداریم. عظمت ظاهر موضوع حیرت‌آور است اما در درازمدت شاید نتواند معنای واقعی گسترش ایده‌های ناب فطری باشد. اگر در کنار حرکت ظاهری در حوزه اعتقادی، فرهنگی، معارفی و اخلاقی کار را جلو ببریم و آثار عاشورا، تاسوعا و اربعین را در عرصه زندگی، روابط اخلاقی، کمال‌جویی و کمال‌گرایی انسان به کار بگیریم.

وزیر کشور ابراز کرد: جامعه ما الگویی برای دل‌ها و عقل‌های خسته از ریا و تزویر جریان کنونی است و موضوع اربعین موضوع برادری، صلح، رحمت، ایثار و همکاری است که بین ما و عراق و بین بقیه کشورهایی که در این مسیر زوارشان هر سال حضور دارند ایجاد می شود به نحو احسن جاری است.

وی افزود: همکاری ما در چارچوب پروتکل‌های رسمی نیست، بلکه فعالیت‌های ما ورای آن‌ها و براساس عشق، اعتماد، حسن اخلاق و اعتلاء است و ما امروز بدانیم همه شما که گام‌های هر چند کوچک و در مسیر این حقانیت اعتقادی و دینی برداشته می‌شود، در برابر خدا قابل محاسبه، ماندگار و جاودانه است، همان‌طور که عاشورا و اربعین ماندگار و جاودانه است، شما با این فعالیت از حوزه مِلکی به ملکوتی و از حوزه مادی به فرامادی می‌روید.

انتهای پیام

captcha