بیست‌و‌نهمین گردهمایی علمای مراکز اسلامی انگلیس/ تأکید بر توجه ویژه به قرآن در محرم
کد خبر: 3836738
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
در لندن برگزار شد؛

بیست‌و‌نهمین گردهمایی علمای مراکز اسلامی انگلیس/ تأکید بر توجه ویژه به قرآن در محرم

گروه بین‌الملل ــ بیست و نهمین اجلاس سالانه علما و ائمه جماعات مساجد و مراکز اسلامی انگلیس دیروز، 30 مرداد، در مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد.

به گزارش ایکنا از لندن؛ در این نشست روحانیون شرکت‌کننده حول محور اصلی گردهمایی یعنی «راه‌های استفاده بهینه از ظرفیت‌های مراکز اسلامی» سخن گفته و تبادل نظر کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا رضوی، رئیس مجلس علمای شیعه اروپا، در ابتدای سخنان خود به نمایندگی از مجلس علمای شیعه اروپا که 40 عضو و 70 مرکز را زیر نظر دارد، حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم موسوی در انگلیس به نمایندگی از مقام معظم رهبری را خوشامد و تبریک گفت.

وی سپس به بیان نکاتی در زمینه مراکز اسلامی در انگلیس و به طور کلی در اروپا پرداخت و بر اهمیت شکل‌گیری یک مرکز واحد برای مراکز شیعی تأکید و بیان کرد که مراکز ما هنوز مانند مراکز مسیحی و مراکز اهل سنت تشکیلات مرکزی ندارند.

حجت‌الاسلام رضوی تصریح کرد: اکنون بیش از 40 مدرسه در انگلیس برنامه‌های آموزشی تدوین‌شده از سوی مجلس علما را دنبال می‌کنند.

رئیس مجلس علمای شیعه اروپا در ادامه سخنان خود بر لزوم تأسیس مدارس و ارائه خدمات گوناگون در داخل مراکز اسلامی برای جذب خانواده‌ها و جوانان تأکید کرد و گفت: لزوم این امر در شهرهای دورتر از لندن بیشتر مشاهده می‌شود.

تأکید بر اهمیت موضوع تبلیغ

وی به عنوان نکته کلیدی دیگر بر اهمیت موضوع تبلیغ تأکید و اظهار کرد: بر خلاف جوامع سنی و مسیحی که تبلیغ و دعوت در میان فعالیت‌های آنها نقش مهمی دارد، این مقوله در میان شیعیان فراموش شده و آنها کمتر دیگران را به تشیع دعوت می‌کنند.

بیست‌و‌نهمین گردهمایی علمای مراکز اسلامی انگلیس/ تأکید بر توجه ویژه به قرآن در محرم + عکس

به گفته حجت‌الاسلام رضوی در مراکز مسیحی و حتی سنی، رسمی وجود دارد که اگر یکی از اعضا مدتی در برنامه‌های مسجد یا کلیسا شرکت نکند، افرادی به خانه او سر می‌زنند که نکند بیمار باشد یا مشکلی داشته باشد و یا مثلاً با او برخورد بدی شده است که دیگر نمی‌آید و در کل جویای احوال او می‌شوند. این امر در میان شیعیان دیده نمی‌شود.

وی همچنین به اهمیت فعالیت‌های گوناگون برای کودکان و سالمندان اشاره کرد و توضیح داد: جوامع مسیحی و یهودی برای جوانان برنامه‌های مخصوصی داشته و از وجود مرشد و مربی استفاده می‌کنند. به این ترتیب جوانان در مسیر زندگی هر جا گرفتار سردرگمی و دودلی می‌شوند به آن مرشد و مربی برای کسب راهنمایی مراجعه می‌کنند.

حجت‌الاسلام رضوی همچنین با اشاره به اهمیت برنامه‌های هفتگی در مراکز اسلامی گفت: بسیاری از مراکز برنامه‌های هفتگی و حتی نمازهای یومیه ندارند چه رسد به نماز جمعه یا دعای کمیل و امثال آن. وی تأکید کرد که همه مراکز باید کلاس آموزش عقاید برای جوانان داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدفاضل میلانی از دیگر علمای حاضر نیز ضمن ابزار خشنودی از اینکه هر ساله علما در انگلیس در آستانه برنامه‌های ماه محرم گرد هم آمده و تبادل نظر می‌کنند، به اهمیت مسئله محاسبه نفس در متون دینی اشاره و تأکید کرد که در قرآن و سخنان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بسیار روی موضوع محاسبه نفس تأکید شده و اگر کسی از خودش حساب بکشد، به عیوب خود واقف شده و اگر عیوب خود را شناسایی کند درصدد اصلاح آنها برمی‌آید.

آموزش دربرگیرنده همه زوایای زندگی باشد

وی به اهمیت آموزش جوانان اشاره کرد و اینکه آموزش باید دربرگیرنده همه زوایای زندگی باشد و تأکید کرد: هدف تشیع چیزی نیست جز الگو قرار دادن اهل بیت و ائمه معصومین درهمه زوایای زندگی و در همین زمینه به خطبای مراکز اسلامی توصیه کرد که فضیلت‌های اخلاقی را با اشاره به شخصیت‌های مناسب در واقعه عاشورا برای جوانان ترسیم کنند و مثلاً در مقام توصیف توبه به شخصیت حضرت حُر اشاره کنند.

در ادامه حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی عالمی، رئیس مجمع جهانی اسلام در انگلیس، ضمن تبریک اعیاد و مناسبت‌های ماه ذیحجه بیان کرد: تا ماه محرم فرصت زیادی نمانده است و به زودی حال و هوای خاصی در میان شیعیان ایجاد می‌شود. به گفته وی باید هدف از چنین نشست‌هایی رساندن پیام صحیح عاشورا به شیعیان و دیگر انسان‌ها باشد.

وی تأکید کرد: 30 سال قبل مجالس بسیار معدودی در ماه محرم در اروپا برگزار می‌شد و امروز تعداد این مجالس بسیار زیاد شده است. وظیفه اصلی روحانیون در این ماه باید رساندن پیام صحیح اهل بیت به مردم باشد.

بیست‌و‌نهمین گردهمایی علمای مراکز اسلامی انگلیس/ تأکید بر توجه ویژه به قرآن در محرم + عکس

حجت‌الاسلام عالمی گفت: در امر تبلیغ باید به پیامبران و ائمه تأسی کرد و به خاطر داشت که به جز مواردی اندک، هرگز فضا و زمینه مساعد و آسانی برای تبلیغ آنها وجود نداشته و همیشه در مشقت و در برابر سختی‌ها و دشمنی‌ها تبلیغ خود را به انجام رسانده‌اند. پس علما و روحانیون نباید منتظر مساعد شدن شرایط بمانند؛ بلکه باید خود شرایط را فراهم کنند.

وی گفت که مطالب تبلیغی باید مانند قرآن مطابق با عقل و فطرت انسان بوده و برای رساندن پیام آن باید از هنرهایی مانند قصه‌گویی یا شعر استفاده کرد. باید به تفاوت روحیات جوانان با افراد میانسال توجه کرد و نیازهای آنان را در نظر گرفت.

عاشورا؛ میوه تلخ فراموش‌ شدن غدیر

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم موسوی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس، سخنران پایانی اجلاس بود که ضمن تشکر از حضور علما و روحانیون و تبریک اعیاد قربان و غدیر، اظهار کرد: در آستانه ماه محرم باید توجه داشت که عاشورا میوه تلخ فراموش‌ شدن غدیر است و اگر غدیر فراموش نشده بود، عاشورا اتفاق نمی‌افتاد.‌

وی سپس سخنان خود را با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به کنگره جهانی حج ادامه داد و با جمع‌بندی سخنان شرکت‌کنندگان بر توجه ویژه به قرآن در ایام محرم تأکید و پیشنهاد کرد: علما در سخنرانی‌های ماه محرم به قرآن بیشتر توجه و هر شب یک شعار یا یک پیام قرآنی انتخاب کنند.

ایجاد اتاق فکر، اهمیت شناسایی همه مراکز اسلامی در انگلیس و فعالیت بیشتر آنها، شناسایی علما در انگلیس و استفاده از قابلیت‌های آنان، توجه ویژه به اهمیت مسائل مربوط به خانواده و استفاده از تخصص افراد در این زمینه و پرهیز از خرافات از دیگر محورهای مورد تأکید در سخنان رئیس مرکز اسلامی انگلیس بود.

انتهای پیام

captcha