تحلیل کارشناسان افغانستانی از فضای انتخاباتی این کشور
کد خبر: 3846439
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹

تحلیل کارشناسان افغانستانی از فضای انتخاباتی این کشور

گروه بین‌الملل ــ کارشناسان سیاسی افغانستان معتقدند که ادعای پیروزی از سوی برخی نامزدها پیش از اعلام نتایج نهایی به وسیله منابع رسمی، موجب افزایش بحران در این کشور خواهد شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری «دید» افغانستان، احمد سعیدی، کارشناس سیاسی این کشور گفت: اظهارات اخیر برخی نامزدها مبنی بر پیروزی‌شان در انتخابات ما را به سمت یک بحران دیگر می‌برد که نسبت به گذشته مشکلات بیشتری را به دنبال دارد.

وی افزود: ادامه وضعیت کنونی سبب افزایش بحران خواهد شد و یک بار دیگر زمینه دخالت خارجی‌ها را فراهم می‌کند که در نتیجه منجر به تشکیل یک حکومت مشارکتی خواهد شد که نسبت به حکومت وحدت ملی، ضعیف‌تر و ناتوان‌تر خواهد بود.

در همین راستا، سیدعلیرضا محمودی، کارشناس امور سیاسی افغانستان اظهار کرد: مشکل اساسی در این کشور، نهادینه نشدن فرهنگ مبارزات سیاسی است و شرکت در پروسه انتخابات شرایطی را دارد که هر نامزد باید قاعده بازی را بداند و اینکه کمیسیون‌های انتخاباتی متولی برگزاری انتخابات هستند را بپذیرد.

وی افزود: دو گروه انتخاباتی به ‌ویژه تیم ثبات و همگرایی پیش از اینکه نتایج اعلام شود ادعا می‌کند که رأی بیشتری را دارد. این ادعا بدون اینکه دلیل و منطق لازم وجود داشته باشد، مطرح می‌شود و به نوعی بحران‌آفرینی می‌کند و احساسات مردم را برمی‌انگیزد که ما برنده بودیم و در نهایت حق با ما بود.

محمودی تصریح کرد: اگر کمیسیون انتخابات خلاف این ادعا نتیجه را اعلام کند، ثبات و همگرایی با حرکت‌های مدنی به ‌دنبال امتیازگیری خواهد رفت.

این چهره سیاسی کشور افزود: کمیسیون انتخابات تاکنون عملکرد خوبی داشته و بهتر است قاعده بازی را مراعات کنیم و بگذاریم که کمیسیون‌های انتخاباتی وظیفه خود را به ‌درستی انجام دهند.

محمودی تأکید کرد: اگر چه مردم افغانستان می‌توانند شرایط را درک کنند و به‌ خاطر اظهارات یک شخص، به ‌سوی بحران نمی‌روند، ولی تا زمانی که نتایج از سوی کمیسیون انتخابات اعلام نشود، پیش‌داوری‌ها در این باره غیر از خلق تشویش و برانگیخته شدن احساسات مردم، نتیجه دیگری به دنبال نخواهد داشت.

همچنین جاوید کوهستانی، کارشناس امور نظامی گفت: وضعیت کنونی و ادعای پیروزی از سوی برخی نامزدها قابل قبول نیست و سبب افزایش بحران خواهد شد. جامعه ‌جهانی باید بر این وضعیت نظارت داشته باشد و نگذارد که افغانستان یک بار دیگر به ‌سوی بحران برود.

انتهای پیام
captcha