210 مدرسه استثنایی در كشور احداث می‌شود
کد خبر: 3871368
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱

210 مدرسه استثنایی در كشور احداث می‌شود

گروه اجتماعی ـ معاون وزیر آموزش و پرورش از احداث 210 مدرسه استثنایی در كشور در آینده نزدیك خبر داد و گفت: سهم استان فارس از این تعداد 10 مدرسه است.

به گزارش ایكنا از فارس، سیدجواد حسینی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان استثنایی كشور امروز، 23 دی‌ماه در جمع مدیران مدارس استثنایی فارس به برخی از تصمیمات خود در این سفر اشاره كرد و گفت: بنا داریم تا در آینده نزدیك 210 مدرسه استثنایی در كشور را احداث كنیم كه سهم فارس 10 مدرسه خواهد بود.
وی، ساخت یک واحد مدرسه اوتیسم استاندار مناسب‌سازی شده در فارس، تهیه تجهیزات برای مرکز جامع مشاوره و توان‌بخشی در حال ساخت استان و قول سفر دانش‌آموزان برتر مدارس استثنایی فارس به عتبات و عالیات را از دیگر برنامه‌های پیش‌رو این سازمان عنوان كرد.
حسینی بیان كرد: قرار است در آینده دو مرکز دانشگاه فرهنگیان واحد بانوان و آقایان مخصوص تربیت معلم برای دانش‌آموزان استثنایی در نظر بگیریم.
رئیس سازمان استثنایی کشور افزود: با همکاری مشترک بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی در تلاشیم بتوانیم 800 نیروی توان‌بخشی که نیاز مدارس استثنایی است، را تأمین کنیم.
وی با اشاره به اینکه شیراز جلوه‌گاه علم، هنر و شهر سعدی و حافظ است، گفت: هدف از این سفر دیدار با همکاران فرهنگی، بازدید از بعضی از پروژه‌ها، بیان سیاست‌های وزارت متبوع به همکاران و بررسی مشکلات است.
حسینی بیان كرد: در 14 استان کشور مدرسه ویژه اوتیسم وجود ندارد که از جمله استان‌های فاقد مدرسه اوتیسم فارس است که تلاش می‌کنیم ظرف یک و نیم سال آینده با تأمین زمینی که انجام خواهد شد این نوع مدرسه نیز در شیراز ساخته شود.
معاون وزیر آموزش ‌و پرورش کشور با اشاره به اینکه 12 مرکز مشاوره و توانبخشی در سطح کشور داریم‌، گفت: مرکزی که در شیراز در حال آماده‌سازی است یکی از جامع‌ترین این مراکز است که سعی بر تأمین تجهیزات این مرکز داریم.
وی اظهار كرد: در کشور 31 سالن ورزشی مخصوص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه داریم و حدود 15 استان سالن ورزشی مخصوص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را ندارد که سالنی به وسعت بیش از یک هزار و 300 متر مربع در مجموعه کانون پرورش فکری شیراز وجود دارد که به دانش‌آموزان استثنایی اختصاص پیدا کرده و سعی می‌کنیم آن را به اتمام برسانیم.
رئیس سازمان استثنایی کشور همچنین گفت: هم‌اکنون بیش از 80 هزار دانش‌آموز در یک هزار و 600 مدرسه استثنایی کشور به‌صورت ویژه و با رویکرد تفکیک مشغول به تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه برای کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های آموزشی، توانبخشی و پرورشی یکی از استانداردهای مورد نیاز استاندارد فضا و تجهیزات است، گفت: برای تأمین این استاندار در سطح کشور با کمبود 210 فضا مواجهیم که 10 فضا از این تعداد مربوط به استان فارس می‌شود و خوشبختانه در جلساتی که با مجمع خیرین مدرسه‌ساز داشتیم قرار بر این شده که زمین این 210 مدرسه را در ایران تأمین کنیم و خیرین هم قول ساخت داده‌اند.
معاون وزیر آموزش‌ و پرورش، ساخت سالن‌های ورزشی و چند منظوره درون مدرسه‌ای برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را از دیگر طرح‌های حوزه کاری خود عنوان کرد و گفت: از آنجا که این دانش‌آموزان به ورزش و حرکات توان‌بخشی بسیار نیازمندند، هر چه قدر که این محیط ها نزدیک به مدرسه یا داخل مدرسه تأمین شوند، موثرتر است.
وی همچنین یادآور شد: یکی از مشکلات در رابطه با دانش‌آموزان با نیازهای ویژه سرویس ایاب و ذهاب است که در طول چند سال اخیر اعتبارات آن بیش از 7 برابر افزایش یافته اما در عین حال بیش از 50 صد هزینه را در این زمینه نتوانستیم تأمین کنیم.
رئیس سازمان استثنایی کشور بیان كرد: قرار شده ظرف یک هفته آینده 30 میلیارد ریال برای سرویس ایاب و ذهاب به کشور اختصاص بدهند که سهم استان فارس هم در آن مشخص خواهد شد.
وی، استاندارد سازی منابع انسانی را یک سیاست قطعی و حتمی در آموزش و پرورش دانست و گفت: ما با نوعی ریزش منفی در این خصوص مواجه ایم یعنی تعداد دانش‌آموزان افزایش می‌یابد اما تعداد نیروهای انسانی کاهش پیدا می‌کنند.
حسینی با اشاره به اینکه امسال بیش از 17 هزار نیرو گرفته شده که نزدیک به 600 نفر از این تعداد مربوط به معلمان استثنایی هستند، گفت: تلاش می‌کنیم به لحاظ ردیف استخدامی از سازمان امور استخدامی و تخصیص نیروهای بیشتر از طریق ماده 28 و پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان این ریزش نیروی انسانی را جبران کنیم که یک بخش از نیروهای ما از توان‌بخشی درقالب نیروهای طرحی هستند که تعدادشان حدود 350 نفر است.
وی گفت: ان‌شاءالله در نظر داریم در آینده دو مرکز دانشگاه فرهنگیان واحد بانوان و آقایان مخصوص تربیت معلم برای دانش‌آموزان استثنایی در نظر بگیریم و با همکاری مشترک بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی در تلاشیم بتوانیم 800 نیروی توان‌بخشی که نیاز مدارس استثنایی است را تأمین کنیم.

انتهای پیام
captcha