درخواست عفو بین‌الملل برای آزادی فعالان زن حقوق بشر عربستانی
کد خبر: 3906885
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹

درخواست عفو بین‌الملل برای آزادی فعالان زن حقوق بشر عربستانی

سازمان عفو بین‌الملل از مقامات سعودی خواست تا آزادی فعالان زن حقوق بشر را بدون قید و شرط تسریع بخشد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری «آناتولی»، سازمان عفو بین‌الملل که مقر آن در لندن است، امروز، 5 تیرماه، در دومین سال صدور مجوز رانندگی برای زنان عربستان، طی بیانیه‌ای تأکید کرد: در حالی که زنان عربستانی دومین سال صدور مجوز رانندگی برای بانوان را جشن گرفته‌اند، اما زنان مدافع حقوق بشر این کشور همچنان در زندان به سر می‌برند. لذا باید هرچه سریع‌تر و بدون قید و شرط آزاد شوند.
 
این بیانیه افزوده است: حدود دو سال از بازداشت گروهی از فعالان زن حقوق بشر از جمله لجین الهذلول، ایمان النفجان و عزیزه الیوسف که خواستار تحقق مساوات و دفاع از حقوق بشر بودند، می‌گذرد.
 
در ادامه بیانیه عفو بین‌الملل آمده است: بسیاری از این زنان مبارز طی چند سال گذشته برای رفع ممنوعیت رانندگی زنان دستگیر شده و در زندان به سر می‌برند. اما اکنون نمی‌توانند از فرصت قانونی رفع این ممنوعیت استفاده کنند.
 
عفو بین‌الملل ادامه داد: بسیاری از مدافعان حقوق بشر در زمان بازداشت در زندان، تحت شکنجه قرار می‌گیرند و در سلول‌های انفرادی در معرض انواع مختلف بدرفتاری قرار دارند. خانواده‌ها یا وکلای آنها نیز حتی نمی‌توانند با آنان ارتباطی داشته باشند.
 
در ادامه این بیانیه تأکید شده است: مقامات سعودی تلاش می‌کنند در این کشور اصلاحات اجتماعی ایجاد کنند اما این اصلاحات نباید موجب نقض حقوق بشر شود.
 
در ماه می 2018 میلادی، مقامات سعودی شماری از فعالان زن حقوق بشر را بازداشت کرد که این اقدام محکومیت‌های بین‌المللی را به دنبال داشت.
 
 
انتهای پیام
captcha