راه‌اندازی وب‌سایت و انتشار کتاب با موضوع «ایاصوفیه» در ترکیه
کد خبر: 3912296
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷

راه‌اندازی وب‌سایت و انتشار کتاب با موضوع «ایاصوفیه» در ترکیه

هم‌زمان با اقامه نخستین نماز جمعه در مسجد ایاصوفیه در شهر استانبول ترکیه، پس از ۸۶ سال، دولت ترکیه از افتتاح ‌وب‌سایت ایاصوفیه و نیز انتشار کتابی درباره بازگشایی آن به عنوان مسجد خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از Bernama، اداره ارتباطات تركيه كتاب و وب‌سايتی را درباره بازگشايی ایا‌صوفيه به عنوان مسجد و برگزاری نماز در آن پس از 86 سال، آماده كرده است.

به گفته این اداره، کتاب «مسجد ایاصوفیه: اعتقاد سلطان محمد فاتح، گنجینه مشترک بشریت» (Hagia Sophia Mosque: The trust of Fatih Sultan Mehmed Han, common treasure of humanity) به سه زبان‌ ترکی، انگلیسی و عربی تهیه و در مراسم بازگشایی این مسجد توزیع شده است.

همچنین وب‌سایتی اختصاصی به مناسبت این رخداد با آدرس ayasofyacamii.gov.tr به زبان ترکی و انگلیسی آغاز به کار کرده و شامل بخش‌های برگزیده از کتاب و عکس‌های بنای تاریخی ایاصوفیه است.

ایاصوفیه در 86 سال گذشته به عنوان موزه فعالیت داشته و یکی از پر‌بازدیدترین بناهای تاریخی ترکیه از سوی گردشگران داخلی و بین‌المللی است. در سال 1985 این بنا به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

دادگاه ترکیه 20 تیرماه 99 حکم دولت این کشور را در سال 1934، که ایاصوفیه را به موزه تبدیل کرده بود، ابطال و پس از وقفه‌ای 86 ساله، این مرکز را به مسجد تبدیل کرد؛ این تصمیم دولت ترکیه با واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری در جهان روبه‌رو شده است.

انتهای پیام
captcha