انتشار کتاب خاطرات همسر شهید دفاع مقدس در هند
کد خبر: 3912868
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲

انتشار کتاب خاطرات همسر شهید دفاع مقدس در هند

با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی ایران و یکی از ناشران هند، کتاب «گلستان یازدهم» حاوی خاطرات زهرا پناهی روا، همسر علی چیت‌سازیان از سرداران شهید استان همدان در این کشور منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این کتاب نوشته بهناز ضرابی‌زاده بوده و در 17 فصل تدوین و از سوی بلیک آرکار ویلیام به زبان انگلیسی ترجمه و به تازگی در هند چاپ شده است.

محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو در این باره گفت: «گلستان یازدهم» در مقایسه با آثاری همانند خود جذابیت بیشتری برای مخاطبان دارد. در این کتاب ترجمه مترجم به صورت حرفه‌ای انجام شده و توضیحات لازم نیز ارائه شده است. مترجم تلاش دارد با استفاده از تکنیک‌های جدید، فضایی را ایجاد کند که به راحتی بتواند مطالب را ارسال کند. ایجاد جریان سیال ذهن در روایت خاطرات، فضاسازی، حفظ لهجه شخصیت‌ها در کتاب و شخصیت‌پردازی با استفاده از گفت‌وگو، از جمله تکنیک‌هایی است که در این کتاب بیشتر به آن توجه شده است.

وی افزود: این کتاب هر چند نشان‌دهنده ویژگی‌های یک شهید است، اما بیش از آن می‌توان وضعیت خانواده‌های شهرستانی در جنگ را با این اثر درک کرد. خانواده‌هایی که چند فرزند را به جبهه فرستاده‌اند و هیچ ‌کدام از آنان باز نگشته‌اند و در عین ناراحتی و حزن، سعی دارند به آینده امیدوار باشند و راه شهیدشان را ادامه دهند. سبک زندگی مطرح شده در کتاب‌هایی مانند «گلستان یازدهم» مخصوص دهه 60 است؛ سبکی که گاه با ورق زدن آلبوم‌های عکس دوباره به یاد می‌آیند.

این کتاب 17 سرفصل دارد که برخی موضوعات آن به این شرح است: خاطراتم فیلم می‌شود، خواستگاری با چشم‌های آبی، نامه عاشقانه، ماه عسل دوم، گُلُم، گلستان یازدهم، کاش با سعید آقا نمی‌رفتیم، پرده‌های بنفش و صورتی، سیب گلاب، راهکار اشک، بافتنی، انارهای تَرَک‌خورده، یه شب زندگی با یه مرد بهتر از صد سال زندگی با یه نامرده، ستاره پدر، مامانِ دانش‌آموز و پشتِ ردیفِ درخت‌ها.

نام کتاب به انگلیسی «The Eleventh Rose Garden» و ترجمه و حاشیه‌نگاری آن به وسیله بلیک آرکار ویلیام و چاپ نخست آن از سوی انتشارات‌های اسلامی کتاب گهر، دریا گنج و دهلی در سال 2020 انجام شده و دارای 299 صفحه است.

علی چیت سازیان (زاده ۱۹ آذر ۱۳۴۱ در همدان و درگذشته ۴ آذر ۱۳۶۶ در حین انجام مأموریت گشت شناسایی) فرمانده اطلاعات عملیات لشکر انصارالحسین در دوران جنگ تحمیلی ایران و عراق بود.

فرماندهان عراقی به وی لقب «عقرب زرد» داده بودند. از معروف‌ترین سخنان او این است که کسانی می‌توانند از سیم خاردارهای دشمن رد شوند که در سیم خاردار نفس خود گیر نکرده باشند.

انتهای پیام
captcha