راهبرد جمهوری اسلامی؛ عدم پذیرش سلطه‌گری نسبت به کشورهای آزادی‌خواه
کد خبر: 3952729
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸

راهبرد جمهوری اسلامی؛ عدم پذیرش سلطه‌گری نسبت به کشورهای آزادی‌خواه

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: همواره با توجه به اینکه مقوله‌هایی همچون استقلال و آزادی برای نظام جمهوری اسلامی حائز اهمیت است، به همین دلیل این نظام، هرگونه سلطه‌گری نسبت به کشورهای آزادی‌خواه را قبول ندارد که این موضوع همان راهبرد کلان جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود.

راهبرد جمهوری اسلامی؛ عدم پذیرش سلطه‌گری نسبت به کشورهای آزادی‌خواهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدحسن مهدوی مهر، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و قائم مقام پیشین جامعةالمصطفی‌العالمیه، شامگاه 19 بهمن‌ماه در نشستی با عنوان انقلاب اسلامی و راهبردهای هدایت‌گری جهانی با موضوع «راهبردهای کلان هدایت‌گری جهانی در گام دوم انقلاب» که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: موضوعی که برای این پنل در نظر گرفته شده، موضوعی است که مستقیماً در مقابل سیاست استعمارگری دشمنان ملت‌های مستضعف و استثمارگران جهان قرار دارد، زیرا ما به عنوان مسلمان در یک جایگاهی قرار داریم و به عنوان ملت‌های مقابله‌گر با سلطه‌های بیگانگان و دشمنان ملت‌های آزادی‌خواه در سراسر عالم، از جایگاه دیگری برخوردار هستیم.

وی عنوان کرد: در حقیقت ما در عین حال که با مسلمانان و غیر مسلمانان آزادی‌خواه عالم دارای وجه اشتراکات هستیم، با آن‌ها هم‌نوا و همصدا نیز هستیم، زیرا آن‌ها نیز همچون ما به دنبال استقلال، آزادی و تعیین سرنوشت خود هستند؛ به این معنا افرادی که تلاش دارند مسلمانان عالم را تحت سلطه خود قرار دهند، همان افرادی هستند که سلطه‌گری بر همه آزادی‌خواهان عالم را دنبال می‌کنند.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: در حقیقت این افراد معتقدند که نظام سلطه، نظامی است که هیچگونه آزادی و استقلالی را بر نمی‌تابد، زیرا قاعده استبداد و استثمار، آن است که هر آزادی‌خواهی در هر جایی از عالم، صرف نظر از هر دین، مذهب، ملیت و نژادی که دارند باید  مورد استثمار و تحت سلطه قرار ‌گیرند. بنابراین در گام دوم انقلاب اسلامی نیز یکی از بحث‌های بسیار مهمی که وجود دارد، موضوع استقلال و آزادی است.

مهدوی‌مهر اظهار کرد: ما در چارچوب مرزهای جمهوری اسلامی ایران، آزادی ملت ایران را در برنامه خود داریم، اما طبیعتاً اصل استقلال و آزادی برای همه انسان‌های عالم که با یک عده سلطه‌گر استبدادی و استثماری مقابله می‌کنند، وجود دارد. چنانچه در سیاست جمهوری اسلامی مبارزه با استعمارگران، استبدادگران و استثمارگران سیاست کلان ما است و بر اساس این سیاست، هیچگونه سلطه‌ای را نه تنها به عنوان یک شهروند جمهوری اسلامی بلکه برای هیچ آزادی‌خواهی در عالم از هیچ جهتی باور نداریم و بر نمی‌تابیم.

مخالفت نظام جمهوری اسلامی با هرگونه سلطه‌گری بر انسان‌های آزاده

وی بیان کرد: بنابراین ما می‌بینیم که جمهوری اسلامی ایران همانگونه که از تمامیت ارضی، استقلال و آزادی ملت خود در برابر بیگانگان دفاع کرده و همچنان هم دفاع می‌کند، از آزادی و تمامیت ارضی کشورهای دیگر هم دفاع می‌کند، زیرا طی بیش از چهار دهه‌ای که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد ما با هرگونه سلطه‌گری که بر انسان‌های آزاده‌ وارد می‌شود مخالف هستیم. از این‌رو این کار را می‌توان به عنوان یک راهبرد کلان جمهوری اسلامی در سطح جهان دانست و باید بیش از پیش نسبت به این موضوع اهتمام ویژه‌تری داشت.

قائم مقام پیشین جامعةالمصطفی‌العالمیه اضافه کرد: همواره در اقدامات جمهوری اسلامی و مقابله‌هایی که در این مسیر انجام داده است، این سیاست و راهبرد اساسی را شاهد هستیم. در این میان می‌توان به موضوع داعش اشاره کرد و زمانی‌که جمهوری اسلامی ایران در مقابل جریان داعش ایستادگی کرد همانگونه که تمامیت ارضی جمهوری اسلامی را نتوانست تحمل کند، به همان میزان هم نتوانست هجمه‌ای را که به تمامیت ارضی سوریه و عراق وارد شده را تحمل کند.

مهدوی‌ مهر خاطرنشان کرد: بنابراین در این راهبرد اساسی که کشورها باید از استقلال و آزادی ملت‌های خود و عدم پذیرش سلطه بهره‌مند شوند، ما در این راستا ثابت کردیم که نه تنها موضوع‌گری سیاسی می‌کنیم و در مجمع بین‌المللی از این موضوع دفاع می‌کنیم، بلکه در موضع‌گیری‌های عملی و نظامی هم ما این سیاست و راهبرد را داریم که نمونه بارز این امر شهید سلیمانی است که به عنوان یک آزادی‌خواه و یک شخصیت برجسته‌ توانست با اندیشه و راهبردهای خود از ملت‌های مظلوم دفاع کند.

وی بیان کرد: موضوع دومی که در این راستا باید به آن اشاره کرد این است که ما در عرصه بین‌الملل به دنبال آگاهی بخشی ملت‌ها نسبت به آنچه که باید آگاه باشند هستیم. در حقیقت جمهوری اسلامی هیچگاه و در هیچ برهه‌ای از زمان به دنبال این نبوده‌ که از کشورها و ملت‌ها برای منافع خود استفاده کند و در حقیقت آنچه که به دنبال داشته این است که برای اینکه کشورها بتوانند از منافع مشروع خود استفاده کند کمک کرده است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تأکید کرد: با این وجود می‌توان گفت که ما، در عرصه فکر و اندیشه، سیاست‌هایی را که از ابتدای انقلاب اسلامی امام راحل برای ما روشن کردند و با رهنمودهای ایشان آشنا شدیم؛ دنبال کردیم و تا امروز هم بر این سیاست‌ها استوار هستیم و همواره در تلاش بوده‌ایم که ملت‌ها و مردم دنیا را در مقابل هجمه دشمنان به چند اصلی که برای کشور خودمان هم مطرح است؛ آگاه کنیم.

حفظ عزت و عظمت کشورهای آزادی‌خواه

مهدوی‌ مهر عنوان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اصولی که مقام معظم رهبری بیان کرده‌اند، علاوه بر موضوعات دیگری که در این بیانیه مطرح شده، موضوع روابط بین‌الملل و عزت و عظمت کشور نیز مطرح شده است که این مقوله‌ها تحت عنوان عزت، مصلحت و حکمت مطرح شده و همانگونه که این امر برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، همواره عزت و عظمت کشورهای آزادی‌خواه دیگر نیز برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است و به دنبال این امر هستیم که عزت کشورها شکسته نشود و بتوانند همچنان عزت و عظمت کشور خود را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه همواره باید حکومتی که در یک کشور اجرا می‌شود، حکومتی بر پایه مردم باشد و مردم حکومت خود را در دست گیرند، افزود: امام راحل وقتی در مقابل رژیم پهلوی ایستادگی کردند، گفتند که رژیم سلطنتی مخالف عقل است. بحث مردم‌سالاری یکی از راهبردهای جمهوری اسلامی است و این مردم‌سالاری را همانطور که در کشور خودمان داریم، نسبت به سایر کشورها نیز همین سیاست را قائل هستیم.

قائم مقام پیشین جامعةالمصطفی‌العالمیه گفت: در حقیقت ما در راهبرد جهانی اسلامی به دنبال آن هستیم که ملت‌ها با هدایت‌ها و روشنگری‌هایی که نسبت به آن‌ها صورت می‌گیرد، بتوانند جایگاه، آزادی و استقلال خود را حفظ کنند و آن را داشته باشند، در حالی‌که نقطه مقابل ما که آمریکایی‌ها هستند دقیقاً بالعکس این نظریه را دارند، به گونه‌ای که شاهد بودیم که نیروهای خود را در عراق مستقر کرد و توانست در این کشور حکومت نظامی با فرماندهی خود ایجاد کند و در حقیقت سعی کردند که سرنوشت این ملت‌ها را به نفع خود تغییر دهند.

مهدوی ‌مهر اظهار کرد: البته که آزادی‌خواهی نظام جمهوری اسلامی ایران طی چند سال اخیر برای همه دنیا ثابت شده، چرا که توانسته است راهبرد خود را در راستای اقداماتی که برای کشورهایی که مورد هجمه دشمنان قرار گرفته بودند در این مسیر پیاده کند و در حقیقت راهبرد سیاسی خود را به همگان نشان دهد.

انتهای پیام
captcha