انتقاد از عدم درآمدزایی بخش فرهنگ / ایجاد اشتغال با توسعه صنایع فرهنگی
کد خبر: 3953055
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴

انتقاد از عدم درآمدزایی بخش فرهنگ / ایجاد اشتغال با توسعه صنایع فرهنگی

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی با انتقاد از عدم توجه به بخش فرهنگ در حوزه درآمدزایی گفت: بخش فرهنگ کشور مولد و درآمدزا نیست.

به گزارش ایکنا از فارس، محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی خلاق امروز، 21 بهمن در مراسم افتتاح واحد استان فارس این پارک که هم‌اکنون در حال برگزاری است، گفت: اگر موارد مختلف بودجه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی کشور را بررسی کنیم، چیزی به نام بخش فرهنگ را مشاهده نمی‌کنیم و معنای این مسئله آن است که بخش فرهنگ کشور مولد و درآمدزا نیست.

وی با بیان اینکه چنین چیزی در سایر کشورها وجود ندارد، افزود: ما منابع فرهنگی غنی داریم مانند نفتی که در زیرزمین است و آن‌ها را استخراج می‌کنیم و از آن درآمدزایی شده است اما کمتر کشوری بنای فرهنگی که در کشورمان هست را داراست؛ ولی باور نیست که می‌توان اقتصاد فرهنگ را در کشورمان ایجاد کرد.

ایمانی خوشخو اظهار کرد: سفرهای بسیار زیادی به شهرها و روستاهای کشور داشته‌ام و هنرهایی را مشاهده کرده‌ام که شاید ارزش آن‌ها از طلا بیشتر است اما کسی خبر ندارد و اگر یکی از این هنرمندان به دیار باقی شتافت آن هنر را با خود می‌برد.

وی با تأکید بر اینکه هدف ما این است که بتوانیم بخش فرهنگ کشور را تبدیل به یک بخش مولد کنیم، گفت: این روزها شرایط بسیار سختی به لحاظ تحریم داریم و نگران درآمدهای نفتی هستیم که به حداقل رسیده است و اکنون وضعیت بحران است و به فکر جبران این مسائل افتاده‌ایم.  بر همین اساس جهاددانشگاهی تلاش کرد تا از ظرفیت‌های موجود مثل همین پارک‌ها که از موقعیت‌های درخشان جمهوری اسلامی هستند، استفاده کرده و طرح راه‌اندازی پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی مطرح کرد چرا که در پارک‌های دیگر همواره موفق بوده‌ایم که مجوز آن را از وزارت علوم گرفتیم.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی با ذکر این نکته که 3 سال از تأسیس این پارک در کشور می‌گذرد و امروز شعبه استان فارس را راه‌اندازی می‌کنیم، گفت: افراد بسیار زیادی وجود دارند که به لحاظ ایده‌پردازی در حوزه فرهنگ و صنایع فرهنگی بسیار قوی هستند اما جایی برای حمایت از آن‌ها وجود نداشته است.

وی با تصریح اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه صنایع دستی، گردشگری، لباس و پوشاک، رسانه، فرهنگ و دین داریم، گفت: نهادهای مختلفی نظیر حوزه‌های علمیه و کمیته امداد امام خمینی(ره) هم درخواست همکاری با این پارک را دارند.

ایمانی خوشخو با ذکر این نکته که ظرفیت‌های شیراز و نرم در صنایع نرم و فرهنگی بسیار بیشتر از تهران است، گفت: بنا داریم تا در استان‌هایی که ظرفیت‌های بالای فرهنگی دارند این پارک را راه‌اندازی کنیم.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا بتوانیم در یک تعامل با نهادهای مختلف توسعه صنایع فرهنگی را که به توسعه اشتغال هم کمک می‌کند انجام دهیم و این مسئله به ایجاد روحیه میان جوانان بسیار کمک می‌کند و تنها صنعتی است که کمترین وابستگی به خارج دارد و یا اگر وابستگی داشته باشد تنها در حوزه فناوری یا صادرات است وگرنه در تولید آن هیچ وابستگی به خارج نداریم.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب چندین سال پیش واژه صنایع فرهنگی را مطرح کردند که به آن توجه نشد لذا ما بنا داریم که در 40 ساله دوم حیات طیبه انقلاب اسلامی و آن چیزی که در 40 سال اول مغفول ماند و در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب به صراحت اعلام کردند، با همکاری همه عزیزان بتوانیم این 40 سال دوم را با اتکای بیشتر به داخل و با نگاه به درون به جای بیرون  رشد و توسعه فرهنگی  کشور را پیش ببریم.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی، راه‌اندازی این پارک را در استان فرهنگ‌مدار و صاحب هنرمندان استان فارس را اقدامی بسیار ارزشمند دانست که می‌تواند در حوزه اسلامی، علمی و فرهنگی اقداماتی فاخری را انجام دهد.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: راه پرنشیب و فراز انقلاب اسلامی به راحتی ما را به چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نرسانده است و وظیفه ماست و مسئولیت سنگینی داریم تا هر کسی در هر جایگاهی که هست بتواند در راستای اعتلای فرهنگ اسلامی در دنیا تلاش کند.

انتهای پیام
captcha