رایزنی مجمع اهل بیت(ع) و شورای جهانی کلیساها برای تقویت گفت‌و‌گوی دینی
کد خبر: 4013221
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴

رایزنی مجمع اهل بیت(ع) و شورای جهانی کلیساها برای تقویت گفت‌و‌گوی دینی

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و رئیس دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع) به منظور تقویت گفت‌و‌گوی میان رهبران دینی با دبیرکل شورای جهانی کلیساها (WCC) دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

رایزنی مجمع اهل بیت(ع) و شورای جهانی کلیساها برای تقویت گفت‌و‌گوی دینیبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و حجت‌الاسلام سعید جازاری، رئیس دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع) بنا به دعوت شورای جهانی کلیساها، با یوآن سائوکا، دبیرکل شورای جهانی کلیساها (WCC)  دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

دبیرکل شورای جهانی کلیساها (WCC) در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی با تأکید بر اینکه ارتباط ما با ایران تاریخ بسیار طولانی دارد، گفت: ما به صورت رسمی از سال ۱۹۹۵ این ارتباط را آغاز کردیم و تقریباً هر ۱۸ ماه یک کنفرانس در تهران و یا در ژنو برگزار می‌کنیم و امروزه این نشست‌ها و دیدارها در ایران در قم و تهران و دیگر شهرها نیز جریان داشته است.

دبیرکل شورای جهانی کلیساها افزود: تلاش و هدف ما بر این است که بین ادیان مختلف پلی ایجاد کنیم؛ چراکه رسالت ما همین است. همانطور که مطلع هستید مسیحیت نیز مانند دیگر ادیان دارای فرقه‌های مختلفی است. ما به این می‌اندیشیم که ارزش‌های مشترک را نمایش دهیم و این راه تحقق تعامل میان ادیان و مذاهب است.

وی گفت: در آخرین همایش‌ها بیشتر روی عبادات و زیارت‌های مشترک تمرکز کردیم؛ برای مثال پیاده‌روی در مسیر عبادی مانند پیاده‌روی اربعین. می‌توان چنین بیان کرد که حتی بدون وجود نقاط اشتراک، می‌توان برای دستیابی به ارزش‌های مشترک تلاش کرد؛ همانگونه که پاپ به این همزیستی مسالمت‌آمیز اشاره کرده است. هدف و رسالت همه‌ ما حرکت به سوی مسیری است که پروردگار معین کرده است.

بنا به اعلام روابط عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع)؛ در ادامه حجت الاسلام و المسلمین رمضانی نیز تأکید کرد: ما باید به دنبال زندگی مسالمت‌آمیز باشیم. نباید نگاه ما به انسان، نژادپرستانه باشد. ما ابتدا باید این مسئله را بین خودمان حل کنیم؛ مثلاً در غرب برخی عرب را بر عجم و برخی عجم را بر عرب برتر می‌دانند؛ در صورتی که این حرف درست نیست و اسلام و حقایق ادیان الهی با نژادپرستی مخالف‌اند. قرآن می‌فرماید: «ای مردم ما شما را از مرد و زنی آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایی متقابل حاصل کنید. در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست»؛ و همچنین در سخن پیامبر بزرگ اسلام (ص) آمده است: «هیچ عربی را بر هیچ عجمی برتری نیست و هیچ عجمی را بر هیچ عربی و هیچ گندم‌گونی را بر هیچ سیاهی و هیچ سیاهی را بر هیچ گندم‌گونی، مگر به تقوا»؛ بنابراین، در دین اسلام، کرامت جوهر انسان و پرهیزگاری او مطرح است، فارغ از رنگ، نژاد و زبان و لذا احترام انسانی برای همه لازم است. ما امروزه بیشتر روی آموزه‌های مشترک کار کنیم.

وی افزود: دو آیه در قرآن کریم وجود دارد که به انسان‌ها فرمان می‌دهد که نباید نگاه صنفی داشته باشند؛ یکی از این آیات (قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً؛ با مردم به نیکویی سخن گویید) درباره‌ شیوه‌ برخورد و مواجهه با دیگران است. با این توضیح که به همه‌ انسان‌ها فرمان می‌دهد که با دیگران رفتار نیکو داشته باشند؛ آیه دیگر راجع به اجرای عدالت است که خداوند متعال در این آیه بی‌عدالتی را روا نمی‌داند؛ بنابراین بشریت باید با چنین مفاهیم و آموزه‌هایی آشنا شود و لازمه آن این است که میانه‌روی و دوری از افراط و تفریط بر فضای همزیستی و تعامل آنان حاکم باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی تصریح کرد: من نیز معتقدم که باید با افراط و تفریط و تندروی‌ها مبارزه کرد. تمامی رهبران دینی موظفند از ظلمی که به انسان می‌شود، جلوگیری کنند. بدین منظور، یکی از راهکارهای اساسی همکاری حاکمیت سیاسی است؛ زیرا سیاستمدارانند که باید آموزه‌های الهی پیامبران را در امور سیاسی، عملیاتی کنند. هیچ کشوری نباید از سلاح هسته‌ای استفاده کند؛ چراکه چنین امری از دیدگاه ادیان الهی ممنوع و حرام است. فتوای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران درباره حرام بودن تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای که صراحتاً بیان نموده‌اند، در همین راستاست.

در پایان، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)، حجت الاسلام و المسلمین رمضانی، ضمن ابراز خرسندی از فاز جدیدی از گفتمان که بین رهبران دینی ایجاد شده است، گفت: این مسئله بسیار مسرت‌آمیز و نویدبخش است و ان‌شاءالله همگی در این راستا تلاش خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha